covid
Buscar en
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa
Toda la web
Inicio Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa ORGANIZACIONES EN EL MARCO DE UNA CULTURA SOCIAL INNOVADORA: PROPUESTA DE FACTOR...
Información de la revista
Vol. 17. Núm. 1.
Páginas 17-35 (enero - abril 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 17. Núm. 1.
Páginas 17-35 (enero - abril 2011)
Open Access
ORGANIZACIONES EN EL MARCO DE UNA CULTURA SOCIAL INNOVADORA: PROPUESTA DE FACTORES EXPLICATIVOS
ORGANIZATIONS IN A SOCIAL INNOVATION FRAMEWORK: PROPOSAL OF EXPLICATIVE FACTORS
Visitas
2736
Rodríguez Castellano Arturo, Hoyos Iruarrizaga Jon, Izaguirre Olaizola Julen, M. Azucena Vicente Molina
Departamento de Economía Financiera II, Universidad del País Vasco, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Avda. Lehendakari Aguirre, Nº 83, E-48015 BILBAO Bizkaia España
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
RESUMEN

En la era de la innovación, la dotación de la infraestructura tecnológica necesaria y otras inversiones en I+D no son suficientes para configurar un ecosistema en el que la innovación sea todo un referente. El verdadero reto reside probablemente en promover y alcanzar un cambio cultural que potencie e interiorice capacidades, valores y relaciones facilitadoras de comportamientos proclives a la innovación tales como la creatividad, la iniciativa personal, la asunción razonable de riesgos, la curiosidad o el emprendizaje. Así, en un intento por analizar en clave global y multidimensional el fenómeno innovador, proponemos el término cultura social innovadora a partir de un análisis multinivel para personas, organizaciones y territorios. De manera concreta, centramos nuestra atención en el área de las organizaciones, y elaboramos una propuesta concreta acerca de aquellos factores clave cuya presencia y despliegue determinaría, a nuestro juicio, el desarrollo secuencial del proceso de innovación, esto es, desde la fase de exploración hasta la etapa de la creación o socialización de la innovación.

PALABRAS CLAVE:
Cultura Social Innovadora
Capacidades
Valores
Relaciones
Organizaciones
CLASIFICACIÓN JEL:
M19
ABSTRACT

In the innovation age, the necessary technology equipment and other R&D investments are not enough to configure an innovation ecosystem. The real challenge probably consists in promoting and reaching a cultural change in order to encourage and internalize innovation capacities, values and relationships such as creativity, individual initiative, reasonable risk-taking, curiosity or entrepreneurship. In this work, we attempt to get a global and multidimensional approach to innovation topic. To this aim, we propose the concept of social innovation culture through a multilevel analysis in which takes part persons, organizations and territories. Specifically, taking into account just the group of organizations, we also elaborate a specific proposal about those key factors that permit the gradual development of the innovation process, starting from the exploration phase to the creation of the newness and, finally, the phase of socialization of the innovation.

JEL CLASSIFICATION:
M19
KEY WORDS:
Social innovation culture
Capacities
Values
Relationships
Organizations
El Texto completo está disponible en PDF
BIBLIOGRAFÍA
[BASADUR, 2004]
M. BASADUR.
“Leading others to think innovatively together: Creative leadership”.
Leadership Quarterly, 15 (2004), pp. 103-121
[BOSCHMA, 2005]
R.A. BOSCHMA.
“Proximity and innovation: A critical assessment”.
Regional Studies, 39 (2005), pp. 61-74
[BLACKSHAW, 2009]
BLACKSHAW, P. (2009): No hay dónde esconderse: La empresa ante el poder del nuevo consumidor, Gestión 2000, Barcelona.
[BOSCHMA, 2005]
R.A. BOSCHMA.
“Proximity and Innovation: A Critical Assessment”.
Regional Studies, 39 (2005), pp. 61-74
[BUGHIN et al., 2008]
BUGHIN, J., CHUI, M. y JOHNSON, B. (2008): “The next step in open innovation”, The online Journal of McKinsey & Company, McKinsey Quarterly (version on-line).
[CANO, 1996]
J.I. CANO.
Talento y genios creativos, Complutense, (1996),
[CANO-ARRIBI, 2006]
J. CANO-ARRIBI.
Cómo crear una cultura de la innovación en las organizaciones y hacer de ella una fuente sostenible de ventaja competitiva, McGraw Hill, (2006),
[CAPELLO y FAGGIAN, 2005]
R. CAPELLO, A. FAGGIAN.
“Collective learning and relational capital in local innovation processes”.
Regional Studies, 39 (2005), pp. 75-87
[CARBALLO, 2006]
R. CARBALLO.
Innovación y gestión del conocimiento, Díaz de Santos, (2006),
[CHATMAN y JEHN, 1994]
J.A. CHATMAN, K.A. JEHN.
Assessing the relationship between industry characteristics and organizational culture: how different can you be?.
Academy of Management Journal, 37 (1994), pp. 522-523
[CHESBROUGH, 2006]
H. CHESBROUGH.
Open business models: How to thrive in the new innovation landscape, Harvard Business School Press, (2006),
[CHESBROUGH, 2003]
H. CHESBROUGH.
Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology, Harvard Business School Press, (2003),
[CHRISTENSEN y RAYNOR, 2003]
C.M. CHRISTENSEN, M. RAYNOR.
The innovator's solution: Creating and sustaining successful growth, Harvard Business School Press, (2003),
[CORNELLA y FLORES, 2007]
A. CORNELLA, A. FLORES.
La alquimia de la innovación, Deusto, (2007),
[CSIKSZENTMIHALYI, 1997]
M. CSIKSZENTMIHALYI.
Creativity, flow and the psychology of discovery and inventions, 1a ed, Harper Collins Editorial, (1997),
[CUBEIRO, 2008]
J.C. CUBEIRO.
Clase creativa: El poder del talento para la innovación, Planeta Empresa, (2008),
[DAVILA, 2008]
A. DAVILA.
“¿Qué se puede hacer para diseñar organizaciones innovadoras?”.
Innovar o desaparecer: Ocho aportaciones esenciales de los grandes gurús del Management, pp. 7-21
[DE JONG y DEN HARTOG, 2007]
J.P.J. DE JONG, D.N. DEN HARTOG.
“How Readers influence employees' innovative behaviour”.
European Journal of Innovation Management, 10 (2007), pp. 41-64
[DEAL y KENNEDY, 2000]
T.E. DEAL, A. KENNEDY.
Corporate cultures: The rites and rituals of corporate life, Perseus, (2000),
[DIAMOND, 1997]
J. DIAMOND.
Armas, gérmenes y acero, DeBolsillo, (1997),
[DOBNI, 2008]
C.B. DOBNI.
“Measuring innovation culture in organizations: The development of a generated innovation culture construct using exploratory factor analysis”.
European Journal of Innovation Management, 11 (2008), pp. 539-559
[DOSI, 1988]
G. DOSI.
Sources, procedures and microeconomic effects of innovation.
Journal of Economic Literature, 26 (1988), pp. 1120-1171
[DRUCKER, 1985]
P.F. DRUCKER.
Innovation and entrepreneurship: Practices and principles, Harper & Row, (1985),
[DUNPHY y HERBIG, 1994]
S.M. DUNPHY, P. HERBIG.
“Comparison of innovative capabilities among anglo-american countries: The countries for structural influences on innovation”.
Management Decision, 32 (1994), pp. 50-56
[ECHEVARRÍA, 2008]
J. ECHEVARRÍA.
“El manual de Oslo y la innovación social”.
ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura (CSIC), 732 (2008), pp. 609-618
[EYNSECK, 1996]
H.J. EYNSECK.
The measurement of creativity.
Dimensions of Creativity,
[FERNÁNDEZ, 2008]
C. FERNÁNDEZ Dir..
CONex Bidean: Hacia la Sostenibilidad Económica y Social de las Organizaciones, Equipo de Investigación (CON)ex, Bidean, (2008),
[FLEMING, 2007]
L. FLEMING.
“Las claves de la invención en la empresa: La larga cola de la innovación”.
Harvard Deusto Business Review, (2007), pp. 54-62
[FLORIDA, 2002]
R. FLORIDA.
The rise of the creative class: And how it's transforming work, leisure, community and everyday life, Basic Books, (2002),
[FURUTBOTN y RICHTER, 2000]
E.G. FURUTBOTN, R. RICHTER.
Institutions and Economic Theory. The Contribution of the New Institutional Economics, The University of Michigan Press, (2000),
[FUTURE TRENDS FORUM, 2007]
FUTURE TRENDS FORUM.
Innovación: The wealth of nations. Resumen Ejecutivo, Fundación de la Innovación Bankinter, (2007),
[GISBERT, 2005]
Ma.C. GISBERT.
Creatividad e innovación en la práctica empresarial, Colección de Estudios Cotec, Fundación Cotec para la Innovación Tecnológica, (2005),
[GOBIERNO VASCO, 2008]
GOBIERNO VASCO.
Plan Vasco de Ciencia, Tecnología e Innovación 2010, Departamento de Industria, Comercio y Turismo del Gobierno Vasco, (2008),
[GOVINDAJARAN y TRIMBLE, 2007]
V. GOVINDAJARAN, C. TRIMBLE.
“Lograr un crecimiento innovador: De la idea a la ejecución”.
Harvard Deusto Business Review, (2007), pp. 16-24
[GOVINDAJARAN y TRIMBLE, 2005]
V. GOVINDAJARAN, C. TRIMBLE.
“Organizational DNA for strategic innovation”.
California Management Review, 47 (2005), pp. 47-76
[HAMMER, 2004]
M. HAMMER.
“Deep change: How operational innovation can transform your company”.
Harvard Business Review, 82 (2004), pp. 72-84
[HANKS, 1992]
W.S. HANKS.
La persona creativa.
Estrategias para la creatividad, pp. 43-47
[HOBDAY, 2005]
M. HOBDAY.
“Firm-level innovation models: Perspectives on research in developed and developing countries”.
Technology Analysis & Strategic Management, 17 (2005), pp. 121-146
[HODGSON, 1993]
G.M. HODGSON.
Economics and Evolution; Bringing Life Back into Economics, Polity Press, (1993),
[HOFSTEDE, 2001]
G. HOFSTEDE.
Culture's consequences – Comparing values, behaviours, institutions and organizations across nations, Sage Publications, (2001),
[HOWE, 2008]
J. HOWE.
Crowdsourcing: How the power of the crowd is driving the future of business, Crown Publishing Group, (2008),
[HOYOS et al., 2009]
J. HOYOS, A. RODRÍGUEZ, A. VICENTE.
“Personas y Cultura Social Innovadora: Propuesta de un modelo explicativo”.
Administrando en entornos inciertos – XXIII Congreso Anual AEDEM,
[JAMES, 2005]
A. JAMES.
“Demystifying the role of culture in innovative regional economies”.
Regional Studies, 39 (2005), pp. 1197-1216
[JANSSEN, 2000]
O. JANSSEN.
“Job demands, perceptions of effort-reward fairness and innovative work behaviour”.
Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73 (2000), pp. 287-302
[JOHANSSON, 2004]
F. JOHANSSON.
El Efecto Medici, Deusto, (2004),
[KABANOFF y BOTTGER, 1991]
B. KABANOFF, P. BOTTGER.
“Effectiveness of creativity training and its relation to selected personality factors”.
Journal of Organizational Behavior, 12 (1991), pp. 235-248
[KAHAI et al., 2003]
S.S. KAHAI, J.J. SOSIK, B.J. AVOLIO.
“Effects of Leadership style, anomymity and rewards on creativity relevant processes and outcomes in an electronic meeting system context”.
Leadership Quarterly, 14 (2003), pp. 499-524
[KAO, 2009]
J. KAO.
“Tapping the world's innovation hot spots”.
Harvard Business Review, March (2009), pp. 109-115
[KOTTER y HESKETT, 1992]
J.P. KOTTER, J.L. HESKETT.
Corporate culture and performance, Free Press, (1992),
[LARREA, 2007]
J.L. LARREA.
“El lenguaje de la innovación: Poética y práctica”.
Harvard Deusto Business Review, (2007), pp. 42-52
[LEAVY, 2005]
B. LEAVY.
“A leader's guide to creating an innovation culture”.
Strategic Leadership, 33 (2005), pp. 38-45
[LEYDESDORFF y ETZKOWITZ, 1998]
L. LEYDESDORFF, H. ETZKOWITZ.
“The triple helix as a model for innovation Studies”.
Science and Public Policy, 25 (1998), pp. 195-203
[MARTIN y AUSTEN, 2007]
R. MARTIN, H. AUSTEN.
“Innovación y puesta en práctica: Dominar las tensiones”.
Harvard Deusto Business Review, (2007), pp. 26-32
[MCADAM y MCCLELLAND, 2002]
R. MCADAM, J. MCCLELLAND.
“Individual and team-based idea generation within innovation management: Organizational and research agendas”.
European Journal of Innovation Management, 5 (2002), pp. 86-97
[METCALFE y SMITH, 2002]
L. METCALFE, K. SMITH.
“Policy learning and innovation theory: an interactive and co-evolving process”.
Research Policy, 31 (2002), pp. 1467-1479
[METCALFE et al., 2006]
S. METCALFE, J. FOSTER, R. RAMLOGAN.
“Adaptative economic growth”.
Cambridge Journal of Economics, 30 (2006), pp. 7-32
[MONTEJO, 2007]
M.J. MONTEJO.
“La innovación en sentido amplio”.
La persona, protagonista de la innovación, pp. 17-52
[MOKYR, 1991]
J. MOKYR.
The lever of riches: Technological creativity and economic progress, Oxford University Press, (1991),
[MUMFORD, 2003]
M.D. MUMFORD.
“Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research”.
Creativity Research Journal, 15 (2003), pp. 107-120
[NALEBUFF y BRANDENBURGER, 2005]
B.J. NALEBUFF, A.M. BRANDENBURGER.
Coo-petencia, Editorial Norma, (2005),
[NAVAS y GUERRAS, 1998]
NAVAS, E. y GUERRAS, L.A. (1998): La dirección estratégica de la empresa: Teoría y aplicaciones, Civitas, Biblioteca Civitas Economía y Empresa, Colección Empresa (2a Ed), Madrid.
[NELSON y WINTER, 1982]
R. NELSON, S.G. WINTER.
An evolutionary Theory of Economic Change, Belknap Press, (1982),
[OCDE, 2005]
OCDE.
Oslo manual: Proposed guidelines for collecting and interpreting technological innovation data, 3rd Edition, OECD Publications, (2005),
[PRAHALAD y KRISHNAN, 2008]
C.K. PRAHALAD, M.S. KRISHNAN.
La nueva era de la innovación: Cómo crear valor a través de redes globales, McGraw Hill, (2008),
[PRAHALAD y RAMASWAMY, 2004]
C.K. PRAHALAD, V. RAMASWAMY.
“Co-creation Experiences: The next practice in value creation”.
Journal of Interactive Marketing, 18 (2004), pp. 5-14
[RODRIGUEZ et al., 2006]
A. RODRIGUEZ DIR, A. ARAUJO, M. HAGEMEISTER, J. LANDETA, M. LARRAURI, S. RANGUELOV.
Capacidad empresarial para la absorción de resultados de I+D: Un enfoque de conocimiento. Principios, análisis empíricos y directrices de autoevaluación, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco, (2006),
[RODRÍGUEZ y HAGEMEISTER, 2007]
A. RODRÍGUEZ, M. HAGEMEISTER.
“Un marco para la evaluación de los factores críticos en el proceso de adopción de I+D externa”.
Cuadernos de Gestión, 7 (2007), pp. 63-79
[RODRÍGUEZ et al., 2010]
RODRÍGUEZ, A., HAGEMEISTER, M. y RANGUELOV, S. (2010): “Absorptive capacity for R&D: The identification of different firm profiles”, European Planning Studies, Spring (aceptado para publicación).
[SCHEIN, 1992]
E. SCHEIN.
Organizational culture and leadership, 2nd Edition, Jossey-Bass, (1992),
[SHIN y ZHOU, 2003]
S.J. SHIN, J. ZHOU.
“Transformational Leadership, conservation and creativity: Evidence from Korea”.
Academy of Management Journal, 46 (2003), pp. 703-714
[VELASCO y ZAMANILLO, 2008]
E. VELASCO, I. ZAMANILLO.
“Evaluación de las propuestas sobre los procesos de innovación: ¿Qué se puede concluir de su estudio?”.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 14 (2008), pp. 127-138
[VERNON, 1989]
P.E. VERNON.
The nature-nurture problem in creativity.
Handbook of Creativity, pp. 93-110
[VON HIPPEL, 2005]
E. VON HIPPEL.
Democratizing innovation, The MIT Press, (2005),
[WEISBERG, 1987]
R.W. WEISBERG.
Creatividad. El genio y otros mitos, Ed. Labor, (1987),
[WEST, 2002]
M.A. WEST.
“Sparkling fountains or stagnant pounds: An integrative model of creativity and innovation implementation in work groups”.
Applied Psychology: An International Review, 51 (2002), pp. 355-387
[ZAHRA y GEORGE, 2002]
S. ZAHRA, G. GEORGE.
“Absortive capacity: A review, reconceptualization, and extension”.
Academy of Management Review, 27 (2002), pp. 185-203
Copyright © 2011. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos