Buscar en
Atención Primaria
Toda la web
Inicio Atención Primaria Adolescentes y fuentes de información de sexualidad: preferencias y utilidad pe...
Información de la revista
Vol. 27. Núm. 1.
Páginas 12-17 (Enero 2001)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 27. Núm. 1.
Páginas 12-17 (Enero 2001)
Acceso a texto completo
Adolescentes y fuentes de información de sexualidad: preferencias y utilidad percibida
Adolescents and their sources of information on sexuality: preferences and perceived usefulness
Visitas
32422
R.J. Romero de Castilla Gila, M.N. Lora Cerezob, R. Cañete Estradac,*
a Hospital Alto Guadalquivir. Córdoba.
b Centro de Salud de Occidente. Córdoba.
c Departamento de Pediatría. Unidad de Endocrinología Pediátrica. Hospital Universitario Reina Sofía. Córdoba.
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Objetivos

. Conocer la valoración de los adolescentes acerca de la información recibida en su centro de estudios sobre temas relacionados con sexualidad. Conocer sus principales fuentes de información sobre el tema, la utilidad percibida en ellas y sus preferencias.

Diseño

Estudio observacional.

Emplazamiento

Provincia de Córdoba.

Mediciones y resultados principales

Mediante muestreo aleatorio polietápico, se escogieron 955 adolescentes escolarizados en enseñanza secundaria. Encuesta de salud anónima.

La media de edad fue de 16 años; el 62%, mujeres. Valoran como mucha o bastante la información recibida sobre sida 545 sujetos (57%; 54,3-59,6), cifra mayor que cuando se pregunta sobre enfermedades de transmisión sexual (ETS) (29%; 25,4-31,9), anticonceptivos (33%; 29,7-35,2), relaciones sexuales (22%; 19,5-24,1) o embarazo (22%; 19,3-24,2).

Pueden hablar abiertamente de sexualidad en primer lugar con los amigos (90,8%) y la pareja (80,5%), y en último lugar con profesores (18,7%), padres (17,4%) y sacerdotes (8,9%).

La información sexual ha sido recibida fundamentalmente de amigos (26%) y revistas (24%), y en último lugar de médicos (7%) y padres (6%).

La fuente más útil para los adolescentes son las revistas (21%) y profesores (21%), ocupando últimos lugares los padres y el cine/TV.

Cuando se pregunta de quién preferirían recibir la información, eligen en primer lugar a padres (34%) y médicos (33%).

Conclusiones

Los adolescentes perciben una focalización de la información recibida en su centro educativo hacia el sida. Las fuentes de información que preferirían los adolescentes no coinciden con las más accesibles para ellos. A pesar de considerar al médico como fuente de preferencia, han recibido poca información de nosotros. Es notable la utilidad atribuida a las revistas.

Palabras clave:
Adolescencia
Fuentes de información
Educación sexual
Objectives

To find adolescents' assessment of the information received at their school on questions relating to sexuality. To discover their main sources of information on sexuality, the perceived utility of these and their preferences.

Design

Observational study.

Setting

Province of Cordoba.

Measurements and main results

955 adolescents at secondary schools were chosen through multistage randomised sampling. Anonymous health questionnaire. Average age was 16. 62% were girls. 545 valued as a lot or sufficient the AIDS information received (57%; 54.3-59.6), more than when asked about STD (29%; 25.4-31.9), contraceptives (33%; 29.7-35.2), sexual relations (22%; 19.5-24.1) or pregnancy (22%; 19.3-24.2). They were able to talk openly about sexuality, firstly with friends (90.8%) and girl/boy-friend (80.5%), and least with teachers (18.7%), parents (17.4%) or priests (8.9%). Sexual information came basically from friends (26%) and magazines (24%), and least from doctors (7%) and parents (6%). The most useful source for adolescents was magazines (21%) and teachers (21%), with parents and cinema/T.V. in the last positions. When adolescents were asked from whom they would prefer to receive information, they chose firstly parents (34%) and doctors (33%).

Conclusions

Adolescents perceived a centring of the information received at their school on AIDS. Their preferred sources of information did not coincide with what was most accessible. Despite considering doctors as a preferred source, they have received little information from us. The usefulness given to magazines is worthy of note.

Key words:
Adolescence
Sources of information
Sexual education
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
L.S. Neinstein, F. Ratner.
Crecimiento y desarollo físicos normales.
pp. 3-36
[2.]
M.P. Brañas.
Conducta sexual del adolescente: factores de riesgo y prevención.
An Esp Pediatr, (1991), pp. 20-23
[3.]
F. Barragán.
La educación sexual y la educación secundaria obligatoria: enseñar a creer o aprender a crear En: Temas transversales.
pp. 89-144
[4.]
M.A. Molinero.
Estudio epidemiológico y profilaxis de las ETS en un grupo de alto riesgo (tesis doctoral).
[5.]
C. Abraham, P. Sheeran, D. Abrams, R. Spears, D. Marks.
Young people learning about AIDS: a study of beliefs and information sources.
Health Education Research, 6 (1991), pp. 19-20
[6.]
R.J. Romero de Castilla, M.N. Lora, R. Cañete.
Adolescencia y medios de información de sexualidad.
Vox Paediatrica, 6 (1998), pp. 187-192
[7.]
R. Mendoza, M.R. Sagrera, J.M. Batista.
Conductas de los escolares españoles relacionadas con la salud (1986-1990).
[8.]
A. Oliva, L. Serra, R. Vallejo.
coordinadores. Sexualidad y contracepción en jóvenes andaluces. Estudio cuantitativo.
[9.]
R. Feigenbaum, E. Weinstein, E. Rosen.
College student's sexual attitudes and behaviors: implications for sexuality educations.
J Am Coll Health, 44 (1995), pp. 112-118
[10.]
J.D. Forrest, J. Silverman.
What public school teachers teach about preventing pregnancy, AIDS and sexually transmitted diseases.
Fam Plann Perspect, 21 (1989), pp. 65-72
[11.]
L.S. Majer, J.S. Santelli, K. Coyle.
Adolescent reproductive health: roles for school personnel in prevention and early intervention.
J Sch Health, 62 (1992), pp. 294-297
[12.]
T.J. Silber.
Consideraciones éticas en el tratamiento médico del paciente adolescente.
JANO, 37 (1989), pp. 839-840
[13.]
G.K. Creatsas.
Sexuality: sexual activity and contraception during adolescence.
Curr Opin Obstet Gynecol, 5 (1993), pp. 774-783
[14.]
D. Hausse, P.A. Michaud.
Does a condompromoting strategy (the Swiss STOPAIDS campaign) modify sexual behavior among asolescents?.
Pediatrics, 93 (1994), pp. 580-585
[15.]
I. Lunin, T.L. Hall, J.S. Mandel, J. Kay, N. Hearst.
Adolescent sexuality in Saint Petersburg, Russia.
AIDS, 9 (1997), pp. 53-60
[16.]
J.M. Ellen, C.B. Boyer, J.M. Tschann, M.A. Shafer.
Adolescent's perceived risk for STDs and HIV infection.
J Adolesc Health, 18 (1996), pp. 177-181
[17.]
M.K. Hutchinson.
Something to talk about: sexual risk communication between young women and their partners.
J Obstet Gynecol Neonatal Nurs, 27 (1998), pp. 127-133
[18.]
J. Torres.
Sexualidad y salud: tropelías y falacias. En: Red de Actividades de Promoción de la Salud.
pp. 15-18
[19.]
H.L. Friedman.
Reproductive health in adolescence.
World Health Stat Q, 47 (1994), pp. 31-35
[20.]
D.W. Bauman 3d.
Peer education in the residential context.
J Am Coll Health, 41 (1993), pp. 271-272
[21.]
D. Lear.
Sexual communication in the age of AIDS: the construction of risk and trust among yonug adults.
Soc Sci Med, 41 (1995), pp. 1311-1323
[22.]
M.A. Schuster, R.M. Bell, L.P. Petersen, D.E. Kanouse.
Communication between adolescents and phisicians about sexual behavior and risk prevention.
Arch Pediatr Adolesc Med, 150 (1996), pp. 906-913
[23.]
L.A. Rawitscher, R. Saitz, L.S. Friedman.
Adolescent's preferences regerding HIV-related physician counselling and HIV testing.
Pediatrics, 1 (1996), pp. 52-58
[24.]
J.W. Simanski.
The birds and the bees: an analysis of advices given to parents through the popular press.
Adolescence, 33 (1998), pp. 33-45
[25.]
E.W. Young, L.C. Jensen, J.A. Olsen, B.P. Cundick.
The effects of family structure on the sexual behavior of adolescents.
Adolescence, 26 (1991), pp. 977-986
[26.]
L.E. Kay.
Adolescent sexual intercourse. Strategies for promoting abstinence in teens.
Postgraduate Medicine, 97 (1995), pp. 121-134
[27.]
D. Holtzman, R. Rubinson.
Parent and peer communication effects on AIDS-related behavior among U.S. high school students.
Fam Plann Perspect, 27 (1995), pp. 235-240
[28.]
G.C. Brock, R.P. Beazley.
Using the Health Belief Model to explain parent's participation in adolescents, at-home sexuality education activities.
J Sch Health, 65 (1995), pp. 124-128
[29.]
S.D. White, R.R. DeBlassie.
Adolescent sexual behavior.
Adolescence, 27 (1992), pp. 183-191

Este trabajo ha sido financiado, en parte, por la Dirección General de Coordinación, Docencia e Investigación de la Consejería de Salud de la Junta de Andalucía (Expte. 96/108, resolución publicada en BOJA n.o 5 de 11 de enero de 1997).

Copyright © 2001. Elsevier España, S.L.. Todos los derechos reservados
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos