Buscar en
Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition) Simulation in healthcare during COVID-19: An experience with residents in Anaest...
Journal Information
Vol. 70. Issue 2.
Pages 77-82 (February 2023)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
9
Vol. 70. Issue 2.
Pages 77-82 (February 2023)
Original article
Simulation in healthcare during COVID-19: An experience with residents in Anaesthesiology
Simulación sanitaria durante la COVID-19: una experiencia con los residentes de Anestesiología
Visits
9
L.M. Laurensa, J. Bañerasb,
Corresponding author
jbaneras@vhebron.net

Corresponding author.
, A. Biarnésc, S. Nuñezc
a Servicio de Anestesiología, Reanimación y Tratamiento del Dolor, Vall d’Hebron Hospital Universitari, Barcelona, Spain
b Servicio de Cardiología, Vall d’Hebron centre Simulació Clínica Avançada (VH_Centre de Simulació Clínica Avançada), Direcció de Docència, Vall d’Hebron Hospital Universitari, Barcelona, Spain
c Servicio de Anestesiología, Reanimación y Tratamiento del Dolor, Vall d’Hebron centre Simulació Clínica Avançada (VH_Centre de Simulació Clínica Avançada), Vall d’Hebron Hospital Universitari, Barcelona, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Additional material (1)
Abstract
Background

The restrictions to stop COVID-19 pandemic have had a negative impact in simulation, however, it is imperative to develop new strategies that facilitate healthcare education.

Objective

To describe a simulation in healthcare based on the learning of Non-Technical Skills (NTS) and performed under the restrictions of COVID-19 Pandemic.

Methods

Quasi-experimental study of an educational activity performed through simulation with anaesthesiology residents in November 2020. Twelve residents participated in two consecutive days. A questionnaire was filled related to the performance of NTS that encompasses leadership, teamwork and decision making. The complexity of the scenarios and the NTS results obtained between the two days were analysed. Advantages and challenges were documented when a clinical simulation is performed under COVID-19 restrictions.

Results

The global performance of the teams improved when comparing first and second day (79.5% vs 88.6%, p<0.01). Leadership was the worst section rated, however, was the one that showed the best improvement (70% vs 87.5%, p<0.01). The complexity of the simulation cases had no relation with the group performance in leadership and teamwork but affected task management results. General satisfaction was over 75%. The main challenges to develop the activity were the technology required to adapt virtuality to simulation and the time spent for the preparation of it. No cases of COVID-19 were reported within the first month after the activity.

Conclusion

Clinical simulation can be done in the context of COVID-19 Pandemic, obtaining satisfactory learning results but requiring the adaptation of institutions to the new challenges it implies.

Keywords:
Simulation training
Pandemics
COVID-19
Education
Resumen
Antecedentes

Las restricciones para frenar la pandemia de COVID-19 han tenido un impacto negativo en la simulación. Sin embargo, es imperativo desarrollar nuevas estrategias para facilitar la enseñanza sanitaria.

Objetivo

Describir una simulación sanitaria basada en el aprendizaje de competencias no técnicas (NTS) realizadas en el contexto de las restricciones de la pandemia de COVID-19.

Métodos

Estudio cuasi-experimental de una actividad educativa realizada mediante simulación con residentes de anestesiología en noviembre de 2020. Doce residentes participaron en dos días consecutivos. Se completó un cuestionario relativo al desempeño de NTS que abarcaba liderazgo, trabajo en equipo y toma de decisiones. Se analizaron la complejidad de los escenarios y los resultados de las NTS, obtenidos entre los dos días. Se documentaron las ventajas y dificultades de realizar una simulación clínica durante las restricciones de la COVID-19.

Resultados

El desempeño global de los equipos mejoró al comparar el primero y segundo días (79,5% vs 88,6%, p<0,01). El liderazgo fue la sección peor calificada, aunque sin embargo fue la que reflejó mayor mejora (70% vs 87,5%, p<0,01). La complejidad de los casos de simulación no guardó relación con el desempeño del grupo en cuanto a liderazgo y trabajo en equipo, pero afectó a los resultados sobre gestión de tareas. La satisfacción general fue superior al 75%. Las principales dificultades para desarrollar la actividad fueron la tecnología necesaria para adaptar la virtualidad a la simulación, y el tiempo empleado en su preparación. No se reportaron casos de COVID-19 durante el primer mes posterior a la actividad.

Conclusión

La simulación clínica puede realizarse dentro del contexto de la pandemia de COVID-19, obteniéndose resultados satisfactorios de aprendizaje, pero requiriendo la adaptación de las instituciones a las nuevas dificultades que ello implica.

Palabras clave:
Formación en simulación
Pandemia
COVID-19
Educación

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos