Buscar en
Cirugía Española (English Edition)
Toda la web
Inicio Cirugía Española (English Edition) Analysis of the broadcasting and perceived utility through the implementation of...
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
112
Original article
Analysis of the broadcasting and perceived utility through the implementation of a virtual training platform during the pandemic
Análisis de la difusión y utilidad percibida a través de la implementación de una plataforma de formación virtual durante la pandemia por COVID-19
Visits
112
Raquel Sánchez-Santosa,
Corresponding author
raquelsanchezsantos@gmail.com

Corresponding author.
, Salvador Morales-Condeb, Jose Luis Ramos Rodriguezc, Estibaliz Alvarez Peñad, Jose Manuel Aranda Narváeze, Mario Alvarez Gallegod, Josep María Badíaf, Jose Maria Balibrea del Castillog, Alejandra Garcia-Botellah, Xavier Guirao Garrigai, Eloy Espin Basanyj, Esteban Martin-Antonak, Elena Martin Perezl, Sagrario Martinez Cortijom, Isabel Pascual Miguelañezd, Lola Perez Diazn, Ines Rubio Perezd, Victoriano Soria Aledoo
a Servicio de Cirugía General y Digestiva, Complejo Hospitalario Universitario de Vigo, Instituto de Investigación Biomédica Galicia Sur, Spain
b Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Virgen del Rocío, Sevilla, Spain
c Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Univeritario de Getafe, Spain
d Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Universitario la Paz, Madrid, Spain
e Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Regional Universitario de Málaga, Spain
f Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital de Granollers, Universitat Internacional de Catalunya, Spain
g Servicio de Cirugía Gastrointetinal, Hospital Clínic de Barcelona, Universitat de Barcelona, Spain
h Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Clinico San Carlos, Madrid, Spain
i Servicio de Cirugía General y Digestiva, Parc Taulí, Hospital Universitario Sabadell, Sabadell, Spain
j Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Valle de Hebron, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, Spain
k Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Clínico Universitario San Carlos, Madrid, Spain
l Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Universitario la Princesa, Madrid, Spain
m Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Universitario Fundación Alcorcón, Alcorcón, Spain
n Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital General Universitario Gregorio Marañón, Madrid, Spain
o Servicio de Cirugía General y Digestiva, Hospital Morales Meseguer, Murcia, Spain
Ver más
This item has received
Received 04 October 2021. Accepted 12 October 2021
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Abstract
Introduction

The SARS-CoV-2 pandemic has affected training opportunities for healthcare professionals partly because face to face courses were cancelled. This study analyzes the results of participation and satisfaction of the AEC Virtual Classroom sessions during the first year.

Methods

The AEC Virtual Classroom includes a combined format of weekly Webinar broadcast live that can be viewed on a delayed basis in a virtual platform. In this study, the results in its first year are evaluated considering the number of live participants, the delayed views and the global reach; as well as the results of the satisfaction survey in each of the sessions (0–10).

Results

From 16/04/2020 to 15/04/2021, 50 sessions of the Virtual Classroom AEC were held. The average scope of the sessions was 509 ± 288 views with a range between 196 and 149. At the times of highest incidence of cases during the pandemic, a decrease in live participants was observed 275 ± 135 vs. 391 ± 233 (P = 0.032). The mean score on the format was 8.46 ± 0.31/10. The best-scored sessions were those of the subject related to coloproctology with a statistically significant difference in the mean score 8.79 ± 0.42 vs. 8.39 ± 0.27 (P = 0.035). 90% of users considered the sessions useful. 97.2% of respondents believe that the sessions should be maintained after the pandemic.

Conclusions

The AEC Virtual Classroom has had very good results in the first year, proving to be a useful surgical teaching tool that will foreseeably survive once the pandemic is over.

Keywords:
SARS-CoV-2
Surgery
Virtual learning
Resumen
Introducción

La pandemia de COVID-19 ha afectado a las oportunidades de formación de los profesionales sanitarios, en parte porque se anularon muchos cursos presenciales. En este estudio se analizan los resultados de participación y satisfacción de las sesiones del Aula Virtual AEC durante su primer año.

Métodos

El Aula Virtual AEC incluye un formato combinado de seminarios semanales emitidos en directo que pueden ser visionados en diferido. En este estudio se evalúan los resultados en sus primeros 12 meses, considerando el número de participantes en directo, el número de visualizaciones en diferido y el alcance global, así como los resultados de la encuesta de satisfacción realizada en cada una de las sesiones (1-10).

Resultados

Desde el 16 de abril de 2020 hasta el 15 de abril de 2021 se realizaron 50 sesiones del Aula Virtual AEC. El alcance medio de las sesiones ha sido de 509 ± 288 visualizaciones con un rango entre 196 y 1490. En los picos de la pandemia se observó un descenso de los participantes en directo: 275 ± 135 vs. 391 ± 233 (p = 0,032) La puntuación media sobre el formato fue 8,46 ± 0,31/10. Las sesiones mejor puntuadas fueron las de temática relacionada con coloproctología con una diferencia estadísticamente significativa en la puntuación media 8,79 ± 0,42 vs. 8,39 ± 0,27 (p = 0,035). Un 90,76% de usuarios consideraron las sesiones útiles. Un 97,2% consideraban que deben mantenerse tras la pandemia.

Conclusiones

El Aula Virtual AEC ha tenido muy buenos resultados en los primeros 12 meses de desarrollo, resultando ser una herramienta útil de docencia quirúrgica que previsiblemente sobrevivirá a la época de pandemia.

Palabras clave:
SARS-CoV-2
Cirugía
Teledocencia

Article

These are the options to access the full texts of the publication Cirugía Española (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Cirugía Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos