Buscar en
Revista Médica Internacional sobre el Síndrome de Down
Toda la web
Inicio Revista Médica Internacional sobre el Síndrome de Down Habilidades de cognición social en niños y niñas con el síndrome de Down: re...
Información de la revista
Vol. 16. Núm. 3.
Páginas 34-39 (Septiembre - Diciembre 2012)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
English PDF
Más opciones de artículo
Vol. 16. Núm. 3.
Páginas 34-39 (Septiembre - Diciembre 2012)
Acceso a texto completo
Habilidades de cognición social en niños y niñas con el síndrome de Down: resultados de un estudio preliminar
Socio-cognitive abilities in children with Down's syndrome: results of a preliminary study
Visitas
2002
A. Amadóa,
Autor para correspondencia
anna.amado@udg.edu

Autor para correspondencia.
, B. Benejamb, J. Mezucac, E. Serratd, E. Vallès-Majorale
a Becaria predoctoral, Universitat de Girona, Girona, España
b Neuropsicóloga, Fundació Catalana Síndrome de Down, Barcelona, España
c Psicóloga, Fundació Síndrome de Down de Girona i Comarques Àstrid 21, Girona, España
d Profesora titular, Universitat de Girona, Girona, España
e Profesor asociado, Universitat de Girona, psicólogo del Servicio Neurológico Arlot, Girona, España
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

La comprensión de la creencia falsa es uno de los hitos más importantes en el desarrollo de la cognición social infantil. Se han realizado diversos estudios sobre esta forma de cognición en niños con un desarrollo típico. Sin embargo, y a pesar de ser un aspecto clave en la mejora de la calidad de vida y su bienestar, los trabajos son escasos en niños con síndrome de Down (SD). El objetivo del presente trabajo consiste, precisamente, en profundizar en el estudio de la cognición social en niños con SD. Con esta finalidad, hemos administrado 6 tareas, divididas en 3 niveles de dificultad, a un grupo de 9 niños de 4–14 años. De estos niños, 6 presentan un diagnóstico genético de SD y 3, no. Los resultados de nuestra investigación corroboran los de estudios previos que indican dificultades en el desarrollo de la cognición social en los niños con SD, especialmente en las tareas de creencia falsa.

Palabras clave:
Creencia falsa
Niños
Síndrome de Down
Teoría de la mente
Abstract

The understanding of false belief is one of the most important milestones in the development of social cognition in children. Many studies have been conducted about this kind of cognition in typically developing children. Despite being a key point for improving their welfare and quality of life, studies in children with Down syndrome are few. The aim of the present work is to deepen in the study of social cognition in children with Down syndrome. For this purpose, we used 6 tasks, with 3 levels of difficulty, in a group of 9 children aged between 4 and 14. From these children, 6 had a genetic diagnosis of Down syndrome and 3 did not. The results of our research corroborate previous studies suggesting difficulties in the development of social cognition in children with Down syndrome, and more specifically in tasks involving false beliefs.

Keywords:
False belief
Children
Down's syndrome
Theory of mind
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
H.M. Wellman, D. Cross, J. Watson.
Meta-analyisis of theory of mind development: The truth about false belief.
Child Dev, 72 (2001), pp. 655-684
[2.]
S. Baron-Cohen, A.M. Leslie, U. Frith.
Does the autistic child have a theory of mind?.
Cognition, 21 (1985), pp. 37-46
[3.]
B. Sodian, U. Frith.
Deception and sabotage in autistic, retarded, and normal children.
J Child Psychol Psychiatry, 33 (1992), pp. 591-606
[4.]
D.J. Fidler, D.E. Most, C. Booth-LaForce, J.F. Kelly.
Emerging social strengths in young children with Down syndrome.
Infants Young Children, 21 (2008), pp. 207-220
[5.]
J. Carr.
Down's syndrome: Children growing up.
Cambridge University Press, (1995),
[6.]
S. Giaouri, A. Alevriadou, E. Tsakiridou.
Theory of mind abilities in children with Down syndrome and non-specific intellectual disabilities: An empirical study with some educational implications.
Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (2010), pp. 3883-3887
[7.]
N. Yirmiya, O. Erel, M. Shaked, D. Solomonica-Levi.
Meta-analyses comparing theory of mind abilities in individuals with autism, individuals with mental retardation, and normally developing individuals.
Psychol Bull, 124 (1998), pp. 283-305
[8.]
H.M. Wellman.
The child's theory of mind.
MIT Press, (1990),
[9.]
H.M. Wellman, D. Liu.
Scaling of theory of mind tasks.
[10.]
C. Pratt, P. Bryant.
Young children understand that looking leads to knowing (So long as they are looking into a single barrel).
Child Dev, 61 (1990), pp. 973-982
[11.]
A. Gopnik, J.W. Astington.
Children's understanding of representational change and its relation to the understanding of false belief and the appearance-reality distinction.
Child Dev, 59 (1988), pp. 26-37
[12.]
H. Wimmer, J. Perner.
Beliefs about beliefs: Representations and constraining function of wrong beliefs in young children's understanding of deception.
Cognition, 13 (1983), pp. 103-128
[13.]
K. Sullivan, D. Zaitchik, H. Tager-Flusberg.
Preschoolers can attribute second-order beliefs.
Dev Psychol, 30 (1994), pp. 395-402
[14.]
B. Sodian.
The development of deception in young children.
Brit J Develop Psychol, 9 (1991), pp. 173-188
[15.]
C.M. Hale, H. Tager-Flusberg.
The influence of language on theory of mind: A training study.
Developmental Science, 61 (2003), pp. 346-359
[16.]
H. Lohmann, M. Tomasello.
The role of language in the development of false belief understanding: A training study.
Child Dev, 74 (2003), pp. 1130-1144
[17.]
Serrat E, Serrano J, Amadó A, Sidera F, Andrés C, Lloveras S, et al. Entrenar la comprensión de la falsa creencia en niños con alteraciones del lenguaje. En prensa.
Copyright © 2012. FCSD. All rights reserved
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos