Buscar en
Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition) Analysis of previous training with simulated models on the success rate of ultra...
Journal Information
Vol. 66. Issue 5.
Pages 241-249 (May 2019)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
3
Vol. 66. Issue 5.
Pages 241-249 (May 2019)
Original article
Analysis of previous training with simulated models on the success rate of ultrasound-guided supraclavicular block. Prospective cohort study
Análisis del entrenamiento previo con modelos simulados en el porcentaje de éxito del bloqueo supraclavicular guiado por ultrasonido. Estudio de cohorte prospectivo
Visits
3
V.P. Rueda Rojasa,
Corresponding author
viparuro11@hotmail.com

Corresponding author.
, H.J. Meléndez Flórezb, E. Orozco Galvisc
a Servicio de Anestesiología y Reanimación, Hospital Universitario de Santander, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga (Santander), Colombia
b Departamento de Anestesiología y Reanimación, Especialidad de Medicina Crítica y Terapia Intensiva, Docencia Universitaria, Epidemiología, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga (Santander), Colombia
c Departamento de Anestesiología y Reanimación, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga (Santander), Colombia
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (4)
Table 1. Operational definition and device management scores.
Table 2. General characteristics.
Table 3. Handling of ultrasound device and puncture, by group.
Table 4. Successful block according to punctures, year of residency and anaesthetic.
Show moreShow less
Additional material (1)
Abstract
Introduction

The teaching based on simulation and acquisition of skills is changing the paradigm of education and restructuring the clinical residences, with the aim of acquiring better skills, increasing procedural success, reducing complications, as well as providing safe, effective, and efficient and focused care of the patient. Peripheral nerve blocks have advanced as techniques for anatomical repairs, use of neurostimulator, and ultrasound. The postgraduate anaesthesiology program implemented a teaching program that included phases of theoretical teaching, training with simulated models, and application in real scenarios.

Objective

To analyse the success, the management of the ultrasound equipment and the incidence of complications of ultrasound-guided supraclavicular blocks (BSE) in the clinical scenario, performed by residents of anaesthesiology previously trained with a theoretical and simulated model.

Methods

Prospective cohort study among residents of anaesthesiology (R1, R2, R3, R4), who received previous theoretical–practical training on simulated models. The evaluation was performed by expert anaesthesiologists, with video analysis of the ultrasound screen performed at the time of BSE initiation.

Results

The evaluation included 16 residents, who performed 156 BSE. None had previous experience in ultrasound-guided blocks. The success of the block was 96.15%. The team management was excellent (from 86% to 95%), with no significant differences among the residents (p=.61). The incidence of complications was 0.64%, corresponding to arterial puncture.

Conclusions

In BSE, previous training with a theoretical and simulated model could increase the probability of success and reduce complications. With adequate training, first year residents managed to successfully carry out the procedure.

Keywords:
DEcS
Nerve block anaesthesia
Ultrasound
Brachial plexus
Simulation training
Competency-based education
Learning curve
Resumen
Introducción

La enseñanza basada en simulación y adquisición de competencias está cambiando el paradigma de la educación y reestructurando las residencias clínicas, con el objetivo de adquirir mejores competencias, aumentar el éxito en los procedimientos, disminuir complicaciones y brindar atención segura, efectiva, eficiente y centrada en el paciente. Los bloqueos nerviosos periféricos han evolucionado en su realización desde técnicas por reparos anatómicos hasta el uso de neuroestimulador y ultrasonido. En nuestro posgrado de anestesiología se implementó un programa de enseñanza que incluye fases de enseñanza teórica, entrenamiento con modelos simulados y aplicación en escenario real.

Objetivo

Analizar el éxito, el manejo del equipo de ecografía y la incidencia de complicaciones de los bloqueos supraclaviculares ecoguiados (BSE) en el escenario clínico, realizados por los residentes de anestesiología previamente entrenados con modelo teórico y simulado.

Métodos

Estudio de cohorte prospectivo, entre residentes de anestesiología (R1, R2, R3, R4) quienes recibieron entrenamiento previo teórico-práctico en modelos simulados. La evaluación se realizó por anestesiólogos expertos con análisis de video de la pantalla del ecógrafo realizado al momento del inicio del BSE.

Resultados

Fueron evaluaron 16 residentes, quienes realizaron 156 BSE. Ninguno tenía experiencia previa en bloqueos ecoguiados. El éxito del bloqueo fue del 96,15%, el manejo del equipo fue excelente (del 86 al 95%), sin diferencias significativas entre los residentes (p=0,61). La incidencia de complicaciones fue del 0,64%, correspondiente a punción arterial.

Conclusiones

En BSE, el entrenamiento previo con modelo teórico y simulado podría aumentar la probabilidad de éxito y disminuir las complicaciones. Los residentes desde primer año con un adecuado entrenamiento logran ser exitosos en la realización del procedimiento.

Palabras clave:
DeCDS español
Anestesia de conducción
Ultrasonografía
Plexo braquial
Simulación
Educación basada en competencias
Curva de aprendizaje

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Española de Anestesiología y Reanimación (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos