metricas
covid
Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica (Englis... Pilot study: transdisciplinary therapy in the aquatic environment with intellect...
Journal Information
Vol. 62.
(July - December 2025)
Visits
267
Vol. 62.
(July - December 2025)
Brief article
Pilot study: transdisciplinary therapy in the aquatic environment with intellectual disability
Estudio piloto: terapia transdisciplinar en el medio acuático en niños con discapacidad intelectual
Visits
267
Rocío Blanco Barreroa, Sara Rodriguez Carrióna, Susana Álvarez Hernandoa, Lorena Martín Berbela, Ana Navarro Meléndeza,b,c,
Corresponding author
ana.navarrom@sjd.es

Corresponding author.
, Alejandro Lendinez Mesad, Ana Sofía Fernandes Ribeiroe, María Jesús Martínez Beltránb,c
a Departamento de Rehabilitación y Colegio de Educación Especial, Hospital Fundación Instituto San José, Madrid, Spain
b Departamento de Ciencias de la Salud, Escuela de Enfermería y Fisioterapia San Juan de Dios, Universidad Pontificia de Comillas, Ciempozuelos, Madrid, Spain
c Fundación San Juan de Dios, Madrid, Spain
d Departamento de Enfermería, Servicio de Neurología, Hospital 12 de Octubre, Madrid, Spain
e Departamento de Enfermería de la Facultad de Enfermería, Fisioterapia y Podología de la Universidad Complutense de Madrid, Madrid, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (1)
Table 1. Descriptive parameters and statistical tests on the variables for the scales used before and after the intervention.
Tables
Abstract
Objective

To analyze whether transdisciplinary therapy in the aquatic environment for children with intellectual disabilities promotes skills and mental adjustment in this setting, advances in different areas of their lives, and independence in activities of daily living.

Method

Quasi-experimental pilot study carried out with children with intellectual disabilities from the Special Education School of the Hospital Fundación Instituto San José, who integrate transdisciplinary therapy in the aquatic environment with the Poseidon Program in their school environment between September 2018 and June 2019.

Variables have been collected such as aquatic skills, motor, personal/social, cognitive, communicative, adaptive and essential functional skills of daily living, as measured with the WeeFIM scale, WOTA 1 and the Battelle Developmental Inventory.

Results

Data from 5 children aged between 6 ± 2 years and a degree of disability of 46 ± 15 years have been included. Statistically significant differences were found in the personal/social area (p = 0,042) with a 3-point difference between pre/post-intervention measurements, as well as in the global area (p = 0,042) with a 9-point difference, measured through the Battelle inventory.

Autism, developmental disorder, and epilepsy variables do not show a statistically significant association.

Conclusions

The transdisciplinary methodology carried out through the Poseidon program produces statistically significant improvements in different areas of life and independence in the activities of daily living of children with intellectual disabilities.

Keywords:
Aquatic therapy
Intellectual disability
Rehabilitation
Resumen
Objetivo

Analizar si la terapia transdisciplinar en el medio acuático en niños con discapacidad intelectual favorece las habilidades y el ajuste mental en este medio, el avance en diferentes ámbitos de su vida y la independencia en las actividades de la vida diaria.

Método

Estudio piloto cuasiexperimental realizado con niños con discapacidad intelectual del Colegio de Educación Especial del Hospital Fundación Instituto San José, que integran en su ámbito escolar la terapia transdisciplinar en el medio acuático con el Programa Poseidón entre septiembre de 2018 y junio de 2019.

Se han recogido variables como habilidades acuáticas, destrezas motoras, personales/sociales, cognitivas, comunicativas, adaptativas y habilidades funcionales esenciales de la vida diaria, medidas con la escala WeeFIM, WOTA 1 y el Inventario de Desarrollo Battelle.

Resultados

Se han incluido datos de 5 niños con edades entre 6 ± 2 años y un grado de discapacidad de 46 ± 15. Se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el área personal/social (p = 0,042) con 3 puntos de diferencia entre las mediciones pre/post intervención, además del área global (p = 0,042) con una diferencia de 9 puntos, medidas a través del inventario Battelle.

Las variables de autismo, trastorno del desarrollo y epilepsia, no presentan diferencias estadísticamente significativas entre ellas.

Conclusiones

La metodología transdisciplinar llevada a cabo a través del programa Poseidón produce mejoras estadísticamente significativas en diferentes ámbitos de la vida y la independencia en las actividades de la vida diaria de niños con discapacidad intelectual.

Palabras clave:
Terapia acuática
Discapacidad intelectual
Rehabilitación

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica (English ed.)
Member
Si es usted socio de SEDENE:
Diríjase al área privada de socios de la web de la SEDENE, (https://sedene.com/revista-de-sedene/ ) y autentifíquese.
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools