Buscar en
Psychosocial Intervention
Toda la web
Inicio Psychosocial Intervention Victimización Escolar: Clima Familiar, Autoestima y Satisfacción con la Vida d...
Información de la revista
Vol. 20. Núm. 1.
Páginas 5-12 (Abril 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 20. Núm. 1.
Páginas 5-12 (Abril 2011)
Open Access
Victimización Escolar: Clima Familiar, Autoestima y Satisfacción con la Vida desde una Perspectiva de Género
School Victimization: Family Environment, Self-esteem, and Life Satisfaction from a Gender Perspective
Visitas
5481
Amapola Povedano1,
Autor para correspondencia
apovedano@upo.es

Correspondencia: Amapola Povedano Díaz. Departamento de Ciencias Sociales. Universidad Pablo de Olavide. Ctra. Utrera, km. 1. 41013 Sevilla, Spain.
, Leo B. Hendry2, Manuel J. Ramos1, Rosa Varela1
1 Universidad Pablo de Olavide de Sevilla, Spain
2 University of Glamorgan, UK
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

En este estudio se analizan en una muestra de adolescentes escolarizados las relaciones entre la percepción del clima familiar y la victimización por los iguales en la escuela junto con la autoestima y la satisfacción con la vida, teniendo en cuenta el género. Las relaciones entre las variables se han analizado en una muestra constituida por 1.884 adolescentes (52% chicos y 48% chicas) escolarizados en centros educativos de secundaria con edades comprendidas entre los 11 y los 17 años (M=13.7, DT=1.4). Los resultados del análisis de un modelo de ecuaciones estructurales muestran que la percepción del clima familiar, la autoestima y la satisfacción con la vida se relacionan de forma significativa y negativa con la victimización escolar. Se realizaron análisis multigrupo que no mostraron diferencias significativas entre chicos y chicas, por tanto el modelo general propuesto es equivalente para ambos géneros. Se discuten los resultados obtenidos y sus implicaciones.

Palabras clave:
adolescencia
autoestima
clima familiar
género
satisfacción con la vida
victimización
Abstract

This study analyzed from a gender perspective relationships between perceived family climate, self-esteem, life satisfaction, and adolescent victimization by peers in school. The associations between variables were analyzed with a sample of 1,884 adolescents (52% boys and 48% girls), aged 11 through 17 years (M=13.7, DT=1.4). Results structural equation modeling analysis showed that family environment, self-esteem, and life satisfaction were significantly and negatively related to school victimization. Multigroup analyses showed that relationships between variables were not different for boys and girls. We discuss the implications of these results.

Keywords:
adolescence
family environement
gender
life satisfaction
self-esteem
victimization
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias
[Atienza et al., 2000]
F.L. Atienza, D. Pons, I. Balaguer, M. García-Merita.
Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en adolescentes.
Psicothema, 12 (2000), pp. 314-319
[Barberá and Cala, 2008]
E. Barberá, M.J. Cala.
Perspectiva de género en la psicología académica española.
Psicothema, 20 (2008), pp. 236-242
[Bentler, 1995]
P.M. Bentler.
EQS structural equations program manual.
Multivariate Software, (1995),
[Bentler and Wu, 2002]
P. Bentler, E. Wu.
EQS 6 for windows user's guide.
Multivariate Software, (2002),
[Beran and Violato, 2004]
T. Beran, C. Violato.
A model of childhood perceived peer harassment: Analyses of the Canadian national longitudinal survey of children and youth data.
The Journal of Psychology, 138 (2004), pp. 129-147
[Bronfenbrenner, 1977]
U. Bronfenbrenner.
Toward an ecology of human development.
American Psychologist, 32 (1977), pp. 513-531
[Blum et al., 2003]
J. Blum, M. Ireland, R.W. Blum.
Gender differences in juvenile violence: A report from Add Health.
Journal of Adolescent Health, 32 (2003), pp. 234-240
[Cava et al., 2010]
M.J. Cava, G. Musitu, S. Buelga, S. Murgui.
The relationships of family and classroom environments with peer relational victimization: An analysis of their gender differences.
The Spanish Journal of Psychology, 13 (2010), pp. 156-165
[Cava et al., 2007]
M.J. Cava, G. Musitu, S. Murgui.
Individual and social risk factors related to overt victimization in a sample of Spanish adolescents Psychological Reports, 101 (2007), pp. 275-290
[Defensor del Pueblo, 2000]
Defensor del Pueblo.
Informes estudios y documentos. Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria.
Defensor del Pueblo, (2000),
[Defensor del Pueblo, 2007]
Defensor del Pueblo.
Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria 1999-2006.
Defensor del Pueblo, (2007),
[Diener et al., 1985]
E.D. Diener, R.A. Emmons, R.J. Larsen, S. Griffin.
The Satisfaction With Life Scale.
Journal of Personality Assessment, 49 (1985), pp. 71-75
[Egan and Perry, 1998]
S.K. Egan, D.G. Perry.
Does low self-regard invite victimization?.
Developmental Psychology, 34 (1998), pp. 299-309
[Estévez et al., 2007]
E. Estévez, T.I. Jiménez, G. Musitu.
Relaciones entre padres e hijos adolescentes.
Valencia, (2007),
[Estévez et al., 2006]
E. Estévez, B. Martínez, G. Musitu.
La autoestima en adolescentes agresores y víctimas en la escuela: La perspectiva multidimensional.
Intervención Psicosocial, 15 (2006), pp. 223-233
[Espelage and Swearer, 2003]
D.L. Espelage, S.M. Swearer.
Research on school bullying and victimization: What have we learned and where to we go from here?.
School Psychology Review, 32 (2003), pp. 365-383
[Fernández-Ballesteros and Sierra, 1989]
R. Fernández-Ballesteros, B. Sierra.
Escalas de Clima Social FES, WES CIES y CES.
TEA, (1989),
[Flouri and Buchanan, 2002]
E. Flouri, A. Buchanan.
Life satisfaction in teenage boys: The moderating role of father involvement and bullying.
Aggressive Behavior, 28 (2002), pp. 126-133
[García and Gracia, 2010]
F. García, E. Gracia.
¿Qué estilo de socialización parental es el idóneo en España?.
Un estudio con niños y adolescentes de 10 a 14 años. Infancia y Aprendizaje, 33 (2010), pp. 365-384
[Gilman and Huebner, 2003]
R. Gilman, S. Huebner.
A review of life satisfaction research with children and adolescents.
School Psychology Quarterly, 18 (2003), pp. 192-205
[Hawker and Boulton, 2000]
D.S.J. Hawker, M.J. Boulton.
Twenty years’ research on peer victimization and psychosocial maladjustment: a meta-analytic review of cross-sectional studies.
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41 (2000), pp. 441-455
[Herrero et al., 2006]
J. Herrero, E. Estévez, G. Musitu.
The relationships of adolescent school-related deviant behaviour and victimization with psychological distress: Testing a general model of the mediational role of parents and teachers across groups of gender and age.
Journal of Adolescence, 29 (2006), pp. 671-690
[Hodges and Perry, 1999]
E.V.E. Hodges, D.G. Perry.
Personal and interpersonal antecedents and consequences of victimization by peers.
Journal of Personality and Social Psychology, 76 (1999), pp. 677-685
[Hu and Bentler, 1999]
L. Hu, P.M. Bentler.
Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives.
Structural Equation Modeling, 6 (1999), pp. 1-55
[Huebner, 1991]
E.S. Huebner.
Correlates of life satisfaction in children.
School Psychology Quarterly, 6 (1991), pp. 103-111
[Jiménez et al., 2009]
T.I. Jiménez, G. Musitu, M.J. Ramos, S. Murgui.
Comunity involvement and victimization at school: an análisis through family, personal and social adjustment.
Journal of Community Psychology, 37 (2009), pp. 959-974
[Khoury-Kassabri et al., 2004]
M. Khoury-Kassabri, R. Benbenishty, R. Astor.
The contributions of community, family, and school variables to student victimization.
American Journal of Community Psychology, 34 (2004), pp. 187-204
[Kling et al., 1999]
K.C. Kling, J.S. Hyde, C.J. Showers, B.N. Buswell.
Gender differences in self-esteem: A meta-analysis.
Psychological Bulletin, 125 (1999), pp. 470-500
[Landman-Peeters et al., 2005]
K. Landman-Peeters, C. Hartman, G. Van der Pompe, J. Den Boer, R. Minderaa, J. Ormel.
Gender differences in the relation between social support, problems in parent–offspring communication, and depression and anxiety.
Social Science & Medicine, 60 (2005), pp. 2549-2560
[Lewin, 1936]
K. Lewin.
Principles of topological psychology.
McGraw-Hill, (1936),
[Lila and Buelga, 2003]
M.S. Lila, S. Buelga.
Familia y adolescencia: el diseño de un programa para la prevención de conductas de riesgo.
Encuentros en Psicología Social, 1 (2003), pp. 72-78
[Lila et al., 2008]
M.S. Lila, J. Herrero, E. Gracia.
Multiple victimization of Spanish adolescents: A multilevel analysis.
Adolescence, 43 (2008), pp. 333-350
[Maccoby and Martin, 1983]
E.E. Maccoby, J.A. Martin.
Socialization in the context of the family: parent-child interaction.
Handbook of child psychology, pp. 1-101
[Marturano et al., 2005]
E.M. Marturano, M.C.T. Ferreira, K.M.G. D’Avila-Bacarji.
An evaluation scale of family environment for the identification of children at risk of school failure.
Psychological Reports, 96 (2005), pp. 307-321
[Moos and Moos, 1981]
R.H. Moos, B.S. Moos.
Family Environment Scale manual.
Consulting Psychologist Press, (1981),
[Musitu and Cava, 2003]
G. Musitu, M.J. Cava.
El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes.
Intervención Psicosocial, 12 (2003), pp. 179-192
[Musitu and García, 2004]
G. Musitu, F. García.
Consecuencias de la socialización familiar en la cultura española.
Psicothema, 16 (2004), pp. 288-293
[Musitu et al., 2008]
G. Musitu, T.I. Jiménez, A. Povedano.
Familia y escuela: escenarios de riesgo y protección en la violencia escolar.
Violencia y Sociedad, pp. 59-99
[Mynard and Joseph, 2000]
H. Mynard, S. Joseph.
Development of the Multidimensional Peer-Victimization Scale.
Aggressive Behavior, 26 (2000), pp. 169-178
[Olweus, 1978]
D. Olweus.
Aggression in the schools: bullies and whipping boys.
Hemisphere, (1978),
[Pimlott-Kubiak and Cortina, 2003]
S. Pimlott-Kubiak, L.M. Cortina.
Gender, victimization, and outcomes: Reconceptualizing risk.
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71 (2003), pp. 528-539
[Povedano et al., 2011]
A. Povedano, T.I. Jiménez, D. Moreno, L. Amador, G. Musitu.
Relación del conflicto y la expresividad familiar con la victimización en la escuela.
El rol de la autoestima, la sintomatología depresiva y el género de los adolescentes, (2011),
[Prinstein et al., 2001]
M.J. Prinstein, J. Boergers, E.M. Vernberg.
Overt and relational aggression in adolescents: Socialpsychological adjustment of aggressors and victims.
Journal of Clinical Child Psychology, 30 (2001), pp. 479-491
[Rosenberg, 1989]
M. Rosenberg.
Society and the adolescent selfimage.
Rev. ed., Wesleyan Univer.Press, (1989),
[Santos et al., 2003]
J. Santos, A. Muñoz, P. Juez, P. Cortiñas.
Diseño de encuestas de estudio de mercado. Técnicas de muestreo y análisis multivariante.
Fundación Ramón Areces, (2003),
[Satorra and Bentler, 1994]
A. Satorra, P.M. Bentler.
Corrections to test statistics and standard errors in covariance structure analysis.
Latent variable analysis: Applications for developmental research, pp. 399-419
[Seals and Young, 2003]
D. Seals, J. Young.
Bullying and victimization: prevalence and realtionship to gender, grade level, ethnicity, self-esteem, and depression.
Adolescence, 38 (2003), pp. 735-747
[Smith, 2003]
Violence in schools: The response in Europe,
[Stewart and McDermott, 2004]
A.J. Stewart, C. McDermott.
Gender in psychology.
Annual Review of Psychology, 55 (2004), pp. 519-544
Copyright © 2011. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Opciones de artículo
Herramientas