To assess the impact of implementing a Bad News Communication Protocol (BNCP) on nurses’ communication skills, patients’/families’ perceived communication quality, and the frequency of communication-related hospital conflicts.
MethodQuasi-experimental pretest–posttest study with 247 nurses at a secondary-level hospital. Communication skills were measured using a 5-point Likert questionnaire (α = 0.89). Patients’/families’ perception was assessed with 356 structured 5-point Likert surveys (pre = 178; post = 178). Communication-related conflicts were extracted from institutional complaint and internal-report records six months before and after implementation. Paired t-tests, Chi-square tests, and ANOVA were used.
ResultsCommunication-skills scores increased from 2.8 ± 0.9 to 4.2 ± 0.7 (t = 15.87; p < 0.001). In patients’/families’ perception, “poor” decreased from 18.5% to 5.6%, “fair” from 28.7% to 6.7%, “good” rose from 34.3% to 44.9%, and “excellent” from 18.5% to 42.7% (χ² = 36.21; p < 0.001). Communication-related conflicts dropped from 78 to 29 (−62.8%; p < 0.001).
ConclusionsBNCP implementation improved nurses’ communication skills, enhanced patients’/families’ perception, and reduced conflicts. Embedding structured communication protocols in nursing continuing education may enhance care quality.
Evaluar el impacto de la implementación de un Protocolo de Comunicación de Malas Noticias (PCMN) en las habilidades comunicativas de enfermeras y enfermeros, en la percepción de la comunicación por parte de pacientes y familiares y en la frecuencia de conflictos hospitalarios relacionados con comunicación.
MétodoEstudio cuasi experimental pretest–postest en 247 enfermeras y enfermeros de un hospital de segundo nivel. Las habilidades comunicativas se midieron con un cuestionario Likert de 5 puntos (α = 0,89) antes y después de capacitación en el PCMN. La percepción de pacientes y familiares se evaluó con 356 encuestas estructuradas Likert de 5 puntos (pre = 178; post = 178). Los conflictos relacionados con comunicación se obtuvieron de registros institucionales de quejas y reportes internos en los seis meses previos y seis meses posteriores. Se aplicaron t de Student, χ² y ANOVA.
ResultadosEl puntaje total en habilidades comunicativas aumentó de 2,8 ± 0,9 a 4,2 ± 0,7 (t = 15,87; p < 0,001). En la percepción de comunicación, la categoría “deficiente” bajó de 18,5% a 5,6%, “regular” de 28,7% a 6,7%, “buena” subió de 34,3% a 44,9% y “excelente” de 18,5% a 42,7% (χ² = 36,21; p < 0,001). Los conflictos descendieron de 78 a 29 (−62,8%; p < 0,001).
ConclusionesEl PCMN mejoró significativamente las habilidades comunicativas de enfermeras y enfermeros, optimizó la percepción de la comunicación y redujo conflictos hospitalarios. Incorporar protocolos estructurados en la formación de enfermería puede elevar la calidad de la atención.



