To know and understand the experience lived by clinical nurses who tutor newly graduated peers during their hiring stage in hospitals and other health organisations in the country.
MethodQualitative study of phenomenological approach carried out in Chile between the months of September 2019 to January 2020, Covid-19 prepandemic. An in-depth interview was conducted with fifteen clinical nurses. The data analysis was guided by the methodological principles of Alfred Schütz's social phenomenology, the results in the light of his theory and the scientific references associated with the subject.
ResultsThree categories and twelve themes emerged in this study. Despite differences in their sociodemographic data, all fifteen participants reported similar experiences in the role of peer tutoring recent graduates. They all mentored from their own mentoring experience and without guidelines from their organization, faced the same difficulties and needs, and raised the same criticisms for improvement related to changes that would allow them to improve their performance.
ConclusionsFrom the perspective of the fifteen nurses it was possible to know and understand how they live the experience of mentoring newly graduated peers in the workplace, however, the results should be taken with caution due to the limitations of the study. Further research on this topic is recommended.
Conocer y comprender la experiencia que viven las enfermeras clínicas que tutorizan a pares recién graduados durante su etapa de contratación en hospitales y otras organizaciones de salud del país.
MétodoEstudio cualitativo de enfoque fenomenológico llevado a cabo en Chile entre los meses de septiembre 2019 a enero 2020, prepandemia Covid-19. Se realizó una entrevista en profundidad a quince enfermeras clínicas. El análisis de los datos se guió por los principios metodológicos de la fenomenología social de Alfred Schütz, los resultados a la luz de su teoría y los referentes científicos asociados a la temática.
ResultadosEn este estudio surgieron tres categorías y doce temas. A pesar de las diferencias en sus datos sociodemográficos, las quince participantes informaron experiencias similares en el rol de tutor de pares recién graduados. Todas tutorizaron desde la propia experiencia de tutorización y sin lineamientos de parte de su organización, enfrentaron las mismas dificultades y necesidades, y plantearon las mismas críticas de mejora relacionadas con cambios que les permitan mejorar su desempeño.
ConclusionesDesde la perspectiva de las quince enfermeras se pudo conocer y comprender cómo viven la experiencia de tutorizar a pares recién graduados en el puesto de trabajo, sin embargo, los resultados deben tomarse con cautela debido a las limitaciones del estudio. Es recomendable seguir investigando sobre esta temática.







