This study aimed to describe and test a program implemented by a nurse for cancer patients in the postoperative period of abdominal surgery using Wii Fit games. It explored the relationship between the type of game, its duration, and the score obtained with variables such as quality of life, fatigue, balance, anxiety, and depression.
MethodsA quasi-experimental project was conducted using a one-group pretest–posttest design to assess the effects of a rehabilitation program utilizing Nintendo Wii Fit. The games included were Wii Fit Aerobics – Basic Step, Wii Fit – Balance Games Penguin Slide, Wii Fit Training Plus – Birds Eye Bulls Eye, and Wii Fit – Hula Hoop. Data were collected 48h post-surgery and on the 7th day post-surgery.
ResultsThirty-five patients participated in the study. The evaluation revealed that the scores and durations of the games had significantly related to the outcomes on the scales, with the “Wii Fit Aerobics – Basic Step” and “Wii Fit – Hula Hoop” games having the most significant impact across multiple aspects.
ConclusionsThe study demonstrated that the rehabilitation program had a positive effect on the study population, administered by a rehabilitation nurse. The use of exergames may offer a viable solution to the challenges of traditional rehabilitation methods, particularly for cancer patients in the postoperative period.
Este estudio tuvo como objetivo describir y probar un programa implementado por una enfermera para pacientes con cáncer en el período postoperatorio de cirugía abdominal utilizando juegos de Wii Fit. Exploró la relación entre el tipo de juego, su duración y la puntuación obtenida con variables como la calidad de vida, la fatiga, el equilibrio, la ansiedad y la depresión.
MétodosSe llevó a cabo un proyecto cuasiexperimental utilizando un diseño de preprueba y posprueba en un solo grupo para evaluar los efectos de un programa de rehabilitación utilizando Nintendo Wii Fit. Los juegos incluidos fueron Wii Fit Aerobics - Basic Step, Wii Fit - Balance Games Penguin Slide, Wii Fit Training Plus - Birds Eye Bulls Eye y Wii Fit - Hula Hoop. Los datos se recopilaron 48horas después de la cirugía y el séptimo día después de la cirugía.
ResultadosTreinta y cinco pacientes participaron en el estudio. La evaluación reveló que las puntuaciones y duraciones de los juegos estaban significativamente relacionadas con los resultados en las escalas, siendo los juegos Wii Fit Aerobics - Basic Step y Wii Fit - Hula Hoop los que tuvieron el impacto más significativo en múltiples aspectos.
ConclusionesEl estudio demostró que el programa de rehabilitación tuvo un efecto positivo en la población de estudio, administrado por una enfermera de rehabilitación. El uso de exergames puede ofrecer una solución viable a los desafíos de los métodos de rehabilitación tradicionales, particularmente para pacientes con cáncer en el período postoperatorio.