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Vol. 35. Issue 1.
Pages 27-34 (January - February 2020)
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Vol. 35. Issue 1.
Pages 27-34 (January - February 2020)
Original Article
DOI: 10.1016/j.jhqr.2019.08.004
Impact of telemedicine on assisted reproduction treatment in the public health system
Impacto de la telemedicina en la reproducción asistida en el sistema público de salud
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C. Hernándeza,b, C.J. Valderaa,b,
Corresponding author
carlos.valdera@fjd.es

Corresponding author.
, J. Corderoa,b, E. Lópezc, J. Plazab, M. Albib
a Assisted Reproduction Unit, Fundación Jiménez Díaz, Madrid, Spain
b Department of Obstetrics and Gynecology, Fundación Jiménez Díaz, Madrid, Spain
c Faculty of Medicine, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, Spain
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Table 1. Results of a comparative study variables among groups.
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Aim

Telemedicine has helped to make health care more efficient. However, to date no studies have measured its impact on infertility and fertility healthcare. We assessed the potential care benefits and clinical advantages of an initiative implementing electronic patient portal (EPP) for patients scheduled to undergo assisted reproduction treatment, to reduce waiting times for medical consultation and treatment.

Methods

This was designed as a retrospective cohort study. The experimental group comprised 1972 referral requests received by the assisted reproduction unit of our institution between 2015 and 2016, which were included in the group receiving telemedicine, while the control group was defined by 283 requests received in 2013, all of which were assigned face-to-face care.

Results

We found a statistically significant reduction in the experimental group in terms of the days elapsed between the receipt of the assessment request and the first outpatient visit (68 days vs. 180 days, p<.001). Time to initiation of treatment was also significantly lower in this group (169 days vs. 229 days; p<.001). The experimental group contained around 7 times as many patients receiving treatment as the control group. No differences were observed in the pregnancy rate (29.9% vs. 31.1%; p=.77) or in the complication rate (3.2% vs. 0%; p=.16).

Conclusions

Use of telemedicine in electronic portal patient form reduces the total waiting time involved in patient requests for infertility treatment and indirectly increases the number of patients treated, causing no negative impact on treatment outcome.

Keywords:
Infertility
Assisted reproductive techniques
In vitro fertilization
Telemedicine
e-health
Resumen
Objetivo

La telemedicina ha contribuido a incrementar la eficiencia de la atención sanitaria. Sin embargo, ningún estudio ha medido hasta la fecha su impacto en los tratamientos de infertilidad y fertilidad. Evaluamos los beneficios sanitarios y las ventajas clínicas potenciales de una iniciativa encaminada a introducir un portal de pacientes electrónico (PPE) para pacientes programados para reproducción asistida, en aras de reducir los tiempos de espera de las consultas y tratamientos médicos.

Métodos

Estudio de cohorte retrospectiva. El grupo experimental incluyó 1.972 solicitudes de derivación recibidas por la unidad de reproducción asistida de nuestra institución entre 2015 y 2016, que fueron incluidas en el grupo que recibió telemedicina, mientras que el grupo control fue definido con las 283 solicitudes recibidas en 2013, a quienes se asignó una atención cara a cara.

Resultados

Encontramos una reducción estadísticamente significativa en el grupo experimental en términos de días transcurridos entre la recepción de la solicitud de valoración y la primera visita consulta externa (68 vs. 180 días; p<0,001). El tiempo hasta la iniciación del tratamiento fue también significativamente inferior en este grupo (169 vs. 229 días; p<0,001). El grupo experimental incluyó alrededor de 7 veces más pacientes que recibían tratamiento que el grupo control. No se observaron diferencias en términos de tasa de embarazos (29,9 vs. 31,1%; p=0,77) o de tasa de complicaciones (3,2 vs. 0%; p=0,16).

Conclusiones

El uso de la telemedicina en el PPE reduce el tiempo de espera total correspondiente a las solicitudes de los pacientes para el tratamiento de la infertilidad, e incrementa indirectamente el número de pacientes tratados, no causando ningún impacto negativo en el resultado del tratamiento.

Palabras clave:
Infertilidad
Técnicas de reproducción asistida
Fertilización in vitro
Telemedicina
Atención sanitaria electrónica

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