Buscar en
Enfermería Clínica (English Edition)
Toda la web
Inicio Enfermería Clínica (English Edition) Translation and content validity of a brief scale of mindfulness for Peruvian ad...
Journal Information
Vol. 29. Issue 5.
Pages 308-312 (September - October 2019)
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
0
Vol. 29. Issue 5.
Pages 308-312 (September - October 2019)
Brief Original Articles
DOI: 10.1016/j.enfcle.2018.10.006
Translation and content validity of a brief scale of mindfulness for Peruvian adolescents
Traducción y validez de contenido de una escala breve de mindfulness para adolescentes peruanos
Visits
...
Tomás Caycho-Rodríguez
Corresponding author
tomas.caycho@upn.pe

Corresponding author.
, José Ventura-León, Renzo Martinez-Munive, Miguel Barboza-Palomino
Carrera de Psicología, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Privada del Norte, Lima, Peru
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (2)
Table 1. Original version in English and translation of the Peruvian version of the MAAS-5.
Table 2. Aiken V for the assessment of clarity, coherence and relevance of the MAAS-5 items.
Show moreShow less
Abstract
Objective

To translate into Spanish and analyze the evidence of validity based on the content of the items in the brief version of the Mindful Attention Awareness Scale of 5 items (MAAS-5).

Method

An instrumental study that involved the translation to Spanish of the items of the short version of the MAAS-5 scale, using the back-translation procedure. We analyzed the evidence of validity based on the test content, with the participation of a total of 14 expert judges. The degree of clarity, coherence and relevance of the items was quantified using the Aiken V coefficient and their 95% confidence intervals using an ad hoc template developed in the MS Excel program.

Results

The items of the MAAS-5 show favorable evaluations of their clarity, coherence and relevance, where all the values of V were statistically significant and greater than 0.70. On the other hand, the lower limit of 95% confidence intervals of all the items satisfies the criterion at population level (Li>0.59).

Conclusion

The empirical evidence of validity based on the test content of the MAAS-5 reports that all are sufficiently relevant, coherent and clear to adequately represent the construct mindfulness, both at sample and population level. This suggests that the MAAS-5 can be a brief and useful measure to assess mindfulness. On the other hand we suggest carrying out further studies that analyze other sources of evidence of validity of the MAAS-5.

Keywords:
Adolescents
Mindfulness
Validity of content
Resumen
Objetivos

Traducir al español y analizar la evidencia de validez basada en el contenido de los ítems de la versión breve de la escala Mindful Attention Awareness Scale de 5 ítems (MAAS-5).

Método

Estudio instrumental que implicó la traducción al español de los ítems de la versión breve de la escala MAAS-5, empleando el procedimiento back-translation. Se analizó la evidencia de validez basada en el contenido de los ítems, con la participación de un total de 14 jueces expertos. El grado de claridad, coherencia y relevancia de los ítems fue cuantificado empleando el coeficiente V de Aiken y sus intervalos de confianza al 95%, utilizando una plantilla ad hoc elaborada en el programa MS Excel.

Resultados

Los ítems del MAAS-5 muestran evaluaciones favorables acerca de su claridad, coherencia y relevancia, donde todos los valores de V fueron estadísticamente significativos y mayores a 0,70. Por su parte, el límite inferior del intervalo de confianza al 95% de V de todos los ítems satisface el criterio a nivel poblacional (Li >0,59).

Conclusiones

La evidencia empírica de la validez basada en el contenido de los ítems del MAAS-5 reporta que todos son los suficientemente relevantes, coherentes y claros para representar de manera adecuada el constructo atención plena, tanto a nivel muestral como poblacional. Esto, permite indicar que el MAAS-5 puede ser una medida breve y útil para valorar la atención plena. De otro lado, se propone llevar a cabo futuros estudios que analicen otras fuentes de validez del MAAS-5.

Palabras clave:
Adolescentes
Mindfulness
Validez de contenido

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Clínica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Clínica (English Edition)

Comprar
Comprar acceso al artículo

Comprando el artículo el PDF del mismo podrá ser descargado

Precio 22,50 €

Comprar ahora
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

es en pt
Política de cookies Cookies policy Política de cookies
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continua navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información aquí. To improve our services and products, we use "cookies" (own or third parties authorized) to show advertising related to client preferences through the analyses of navigation customer behavior. Continuing navigation will be considered as acceptance of this use. You can change the settings or obtain more information by clicking here. Utilizamos cookies próprios e de terceiros para melhorar nossos serviços e mostrar publicidade relacionada às suas preferências, analisando seus hábitos de navegação. Se continuar a navegar, consideramos que aceita o seu uso. Você pode alterar a configuração ou obter mais informações aqui.