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Vol. 32. Issue 1.
Pages 4-11 (January - February 2022)
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Vol. 32. Issue 1.
Pages 4-11 (January - February 2022)
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“Care left undone” and quality of care during the COVID-19 pandemic: Influential factors and modulating strategies
«Cuidados perdidos» y calidad de los cuidados durante la pandemia por COVID-19: factores y estrategias influyentes
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Noemí Obregón-Gutiérreza,b, Salut Puig-Calsinab,c, Anna Bonfill-Abellab,d, Laura Forrellat-Gonzálezb,d, Mireia Subirana-Casacubertab,e,f,
Corresponding author
msubiranac@tauli.cat

Corresponding author.
a Adjunta a la Dirección Enfermería, Nursing Department, Parc Taulí Hospital Universitari, Institut d’Investigació i Innovació Parc Taulí I3PT, Universitat Autònoma de Barcelona, Sabadell, Spain
b Departamento de Enfermería, Parc Taulí Hospital Universitari, Institut d’Investigació i Innovació Parc Taulí I3PT, Universitat Autònoma de Barcelona, Sabadell, Spain
c Jefa de Área de Enfermería, Parc Taulí Hospital Universitari, Institut d’Investigació i Innovació Parc Taulí I3PT, Universitat Autònoma de Barcelona, Sabadell, Spain
d Enfermera Clínica, Parc Taulí Hospital Universitari, Institut d’Investigació i Innovació Parc Taulí I3PT, Universitat Autònoma de Barcelona, Sabadell, Spain
e Directora Enfermera, Parc Taulí Hospital Universitari, Institut d’Investigació i Innovació Parc Taulí I3PT, Universitat Autònoma de Barcelona, Sabadell, Spain
f Grupo de investigación en Metodología, métodos, modelos y resultados en salud y sociales (M3O), Facultad de Ciencias de la Salud y el Bienestar, Centro de Estudios Sanitarios y Sociales (CESS), Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña (UVIC-UCC), Barcelona, Spain
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Table 1. Evaluation of perceived care quality and professional variables (n = 225).
Table 2. Prevalence of missed care and relationship with self-assessment of care quality provided (n = 225).
Table 3. Comparison between feelings and barriers detected in care according to the self-assessment of care provided.
Table 4. Analysis of strategies developed and self-assessment of care quality provided.
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Abstract
Objective

To analyze the quality of care provided during the COVID-19 pandemic, identifying what care has been prioritized and factors that have influenced such care.

Background

Given the need to adapt care due to the pandemic, nurses may have been subjected to factors that have negatively affected them, however it has also been possible to find actions that have enabled nurses to maintain the quality of care provided.

Method

Exploratory study with a sample of 225 nurses. Data collection was performed using a self-assessment of the care provided, the ‘Care Left Undone’ Scale, and ad hoc questionnaire for demographic variables.

Results

The mean rate of missed care was 5.76. Significant differences were identified according to age, professional experience, field of specialty and personal and professional strategies.

Conclusion

Both personal and professional feelings, characteristics, and strategies have an effect in the perception of quality of care provided and missed care during the pandemic.

Keywords:
Missed nursing care
Quality of care
Nursing care
Outcomes
COVID-19
Resumen
Objetivo

Analizar la calidad de los cuidados brindados durante la Pandemia por Covid-19, identificando que cuidados se han priorizado y los factores que han influido. Ante la situación de adaptación de los cuidados exigidos por la Pandemia, las enfermeras han podido estar sometidas a factores que hayan afectado de manera negativa, pero también se han podido encontrar estrategias que hayan permitido mantener la calidad de los cuidados.

Método

Estudio descriptivo con muestra de conveniencia de 225 enfermeras que atendieron a pacientes con COVID_19. Para la recogida de datos se emplea un cuestionario ad hoc de variables personales y laborales, una autovaloración de los cuidados y la escala Care Left Undone.

Resultados

La tasa media de cuidados perdidos ha sido de 5,76 (DS 3,1). Se identifican diferencias significativas en función de la edad, experiencia profesional y del cambio de estructura y de especialidad. Las estrategias que se asocian de manera significativa con mayor valoración de la calidad de los cuidados estuvieron relacionadas con la cohesión del equipo, evitar la despersonalización, búsqueda activa de información, estrategias de control de estrés y de pensamiento positivo. Se han identificados sentimientos, características y estrategias personales y profesionales, que influyen tanto en la percepción de la calidad como en la pérdida de cuidados durante la atención a la pandemia.

Palabras clave:
Cuidados enfermería
Calidad de cuidados
Atención de enfermería
Resultados
COVID-19

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