Augmented reality is a technology that opens new possibilities in surgery. We present our experience in a hepatobiliary-pancreatic surgery unit in terms of preoperative planning, intraoperative support and teaching.
For surgical planning, we have used 3D CT and MRI reconstructions to evaluate complex cases, which has made the interpretation of the anatomy more precise and the planning of the technique simpler.
At an intraoperative level, it provides for remote holographic connection between specialists, the substitution of physical elements for virtual elements, and the use of virtual consultation models and surgical guides.
In teaching, new lessons include sharing live video of surgery with the support of virtual elements for a better student understanding.
As the experience has been satisfactory, augmented reality could be applied in the future to improve the results of hepatobiliary-pancreatic surgery.
La realidad aumentada es una tecnología que abre nuevas posibilidades en cirugía. Se presenta su implementación en una unidad de cirugía hepato-bilio-pancreática en relación con la planificación preoperatoria, el soporte intraoperatorio y la docencia.
Para la planificación quirúrgica se han utilizado reconstrucciones 3D de TC y RMN para hacer una evaluación de casos complejos, siendo la interpretación de la anatomía más precisa y la planificación de la técnica más simple.
A nivel intraoperatorio ha permitido la conexión remota holográfica entre especialistas, la substitución de elementos físicos por elementos virtuales y el uso de modelos virtuales de consulta y guía quirúrgica.
En docencia se han impartido clases que incluyen la retransmisión de una cirugía con el soporte de elementos virtuales para una mejor comprensión por parte de los estudiantes.
Siendo la experiencia satisfactoria, la realidad aumentada podría aplicarse en el futuro de la cirugía hepato-bilio-pancreática para mejorar sus resultados.