Buscar en
Cirugía Española (English Edition)
Toda la web
Inicio Cirugía Española (English Edition) Analysis of learning styles in a laparoscopic technical skills course. Implicati...
Journal Information
Vol. 99. Issue 10.
Pages 730-736 (December 2021)
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
1
Vol. 99. Issue 10.
Pages 730-736 (December 2021)
Original article
Analysis of learning styles in a laparoscopic technical skills course. Implications for surgical training
Análisis de los estilos de aprendizaje en un curso de habilidades técnicas laparoscópicas. Implicaciones para el entrenamiento quirúrgico
Visits
...
José Ignacio Martín Parraa,b,
Corresponding author
joseignacio.martinp@scsalud.es

Corresponding author.
, Enrique Toledo Martíneza,b, Paula Martínez Péreza,b, José Luis Ruiz Gómezb,c, Roberto Fernández Santiagoa,b, Antonio López Userosa,b, José Carlos Manuel Palazuelosa,b, Juan Carlos Rodríguez Sanjuána,b
a Servicio de Cirugía General, Hospital Universitario Marqués de Valdecilla, Santander, Spain
b Hospital virtual Valdecilla, Santander, Spain
c Hospital Comarcal Sierrallana, Torrelavega, Cantabria, Spain
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (5)
Show moreShow less
Tables (1)
Table 1. Table of descriptive variables of the population according to learning styles.
Abstract
Introduction

Learning surgical techniques is a dynamic process. In the 1980s David Kolb described developed a learning model that enabled teaching styles to adapt for better learner outcomes. The aim of this study was to identify the Kolb learning styles of the participants in a laparoscopic technical skills course and to check see if there was any relationship with performance.

Methods

An observational descriptive study was conducted with 64 participants in an intensive course in which they performed laparoscopic manual intestinal anastomoses. All completed Kolb's inventory of learning styles. For each anastomosis, join quality was assessed and the performing time recorded. After that, they were analyzed through statistical studies.

Results

The most frequent learning style was assimilating type (39.1%). No significant differences were observed between different learning styles and gender, professional category, the time taken or the quality of the anastomoses.

Conclusions

Assimilating type was the most frequent Kolb learning style, with no differences observed between categories, age or gender. There is no relationship between the learning style of the participants and the results obtained in the course.

Keywords:
Learning styles
Laparoscopic skills
Intestinal anastomosis
Surgery education
Resumen
Introducción

El aprendizaje de las técnicas quirúrgicas es un proceso dinámico. David Kolb describió en los años ochenta un modelo de aprendizaje que permite adaptar el tipo de enseñanza y mejorar los resultados de esta. El objetivo del estudio es identificar los estilos de aprendizaje según Kolb de los participantes en un curso de habilidades técnicas laparoscópicas y comprobar si existe relación con el rendimiento final de la tarea realizada.

Métodos

Estudio observacional descriptivo que incluye 64 participantes que completaron un curso intensivo donde realizaron anastomosis intestinales manuales laparoscópicas. Todos ellos completaron el inventario de estilos de aprendizaje de Kolb. En cada anastomosis se recogió el tiempo de ejecución y se valoró su calidad. Posteriormente, los datos fueron analizados estadísticamente.

Resultados

El estilo de aprendizaje más frecuente fue el asimilador (39,1%). No se observan diferencias significativas entre los estilos y el sexo de los participantes, su categoría profesional, el tiempo en realizar la anastomosis o su calidad.

Conclusiones

El estilo de aprendizaje predominante es el asimilador, sin diferencias entre categorías, edad o sexo. No existe relación entre el estilo de aprendizaje de los participantes y los resultados obtenidos en el curso.

Palabras clave:
Estilos de aprendizaje
Habilidades laparoscópicas
Anastomosis intestinales
Educación quirúrgica

Article

These are the options to access the full texts of the publication Cirugía Española (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Cirugía Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos