Buscar en
Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología (English Edition)
Toda la web
Inicio Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología (English Edition) Analysis of the vitreoretinal surgery learning curve
Journal Information
Vol. 92. Issue 6.
Pages 251-256 (June 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
80
Vol. 92. Issue 6.
Pages 251-256 (June 2017)
Original article
Analysis of the vitreoretinal surgery learning curve
Análisis de la curva de aprendizaje en cirugía vitreorretiniana
Visits
80
J. Martín-Aviàa,
Corresponding author
drjmartin@drjmartin.com

Corresponding author.
, P. Romero-Arocab
a Servicio de Oftalmología, Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla, Tarragona, Spain
b Servicio de Oftalmología, Hospital Universitari Sant Joan, Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili [IISPV], Universitat Rovira i Virgili, Reus, Tarragona, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (5)
Show moreShow less
Tables (2)
Table 1. Intra-surgery complications.
Table 2. Post-surgery complications.
Show moreShow less
Abstract
Objective

To describe intra- and post-operative complications, as well as the evolution of the surgical technique in first 4years of work of a novice retina surgeon, and evaluate minimal learning time required to reduce its complications, deciding which pathologies should still be referred to higher level hospitals, until further experience may be achieved.

Methods

A study was conducted on patients that had undergone vitreoretinal surgery by a novice surgeon in Tarragona between 23rd October 2007 and 31st December 2011. The primary diagnosis, surgeon learning time, surgical technique, intra-operative and post-operative complications were recorded.

Results

A total of 247 surgeries were studied. The percentage of use of 20G and 23G calibers during the time, marks a change toward trans-conjunctival surgery from the ninth trimester (98 surgeries). Surgical complications decreased toward twelfth trimester (130 surgeries) with an increase in the previous months.

Conclusions

The shift toward 23G technique around 100 surgeries is interpreted as greater comfort and safety by the surgeon. Increased surgical complications during the following months until its decline around 130 surgeries can be interpreted as an ‘overconfidence’. It is arguable that the learning curve is slower than what the surgeon believes. An individual analysis of the complications and surgical outcomes is recommended to ascertain the status of the learning curve.

Keywords:
Learning curve
Vitreoretinal surgery
Vitrectomy
Retinal detachment
Vitreous hemorrhage
Epiretinal membrane
Surgical skills
Resumen
Objetivo

Describir la evolución de las complicaciones intraoperatorias y postoperatorias, así como la evolución en la técnica quirúrgica, en los 4 primeros años de un cirujano de retina y poder evaluar el tiempo de aprendizaje necesario para reducir el número de complicaciones, objetivando aquellas patologías que debieran seguir derivándose a otros centros hasta conseguir una mayor experiencia quirúrgica.

Métodos

Se revisaron los pacientes intervenidos de cirugía retiniana por un cirujano novel en Tarragona, entre el 23 de octubre de 2007 y el 31 de diciembre de 2011. Se evaluaron el diagnóstico principal, el tiempo de aprendizaje del cirujano, la técnica quirúrgica, las complicaciones intraoperatorias y las postoperatorias.

Resultados

Se revisaron 247 cirugías. El porcentaje de uso de los calibers 20G y 23G durante el tiempo denota un cambio hacia la cirugía transconjuntival a partir del noveno trimestre (98 cirugías realizadas). Las complicaciones descienden a partir del trimestre 12 (130 cirugías), con un incremento en los meses anteriores.

Conclusiones

El cambio de tendencia hacia la técnica 23G alrededor de las 100 cirugías se interpreta como una mayor comodidad y seguridad en la cirugía. El aumento de complicaciones quirúrgicas durante los meses siguientes hasta el descenso a partir de las 130 cirugías se puede interpretar como un «exceso de confianza». Puede afirmarse que la curva de aprendizaje es más lenta de lo que el cirujano cree, siendo recomendable el análisis individual de las propias complicaciones y de la evolución quirúrgica para poder determinar en qué situación de la curva de aprendizaje se encuentra.

Palabras clave:
Curva de aprendizaje
Cirugía vitreorretiniana
Vitrectomía
Desprendimiento de retina
Hemorragia vítrea
Membrana epirretiniana
Habilidades quirúrgicas

Article

These are the options to access the full texts of the publication Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.oftale.2024.03.004
No mostrar más