covid
Buscar en
Revista de Calidad Asistencial
Toda la web
Inicio Revista de Calidad Asistencial Cumplimiento de regímenes terapéuticos y calidad asistencial
Información de la revista
Vol. 21. Núm. 5.
Atención primaria
Páginas 255-263 (septiembre 2006)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 21. Núm. 5.
Atención primaria
Páginas 255-263 (septiembre 2006)
Artículos especiales
Acceso a texto completo
Cumplimiento de regímenes terapéuticos y calidad asistencial
Visitas
8604
Jesús Rodríguez-Marín
Departamento de Psicología de la Salud. Facultad de Medicina. Universidad Miguel Hernández. Elche. Alicante. España
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen

El cumplimiento con regímenes terapéuticos presenta unos desafíos complejos e interesantes. Es un medio para un fin, un camino para mantener o mejorar la salud tanto como para tratar los síntomas o signos de la enfermedad. El cumplimiento, observancia o adhesión a un régimen terapéutico, es también un proceso comportamental complejo, influido potentemente por el contexto en el que el paciente vive, los profesionales de la salud practican y el sistema sanitario proporciona cuidados. Y a su vez, el cumplimiento influye en la calidad asistencial, ya que se necesitan intervenciones cada vez más efectivas que reduzcan los riesgos y mejoren los resultados de los pacientes y su satisfacción.

Este artículo reflexiona acerca de la relevancia del cumplimiento para la calidad asistencial. Considera los métodos de medida del cumplimiento, las explicaciones teóricas desde un punto de vista comportamental, los determinantes que contribuyen a esa conducta, las consecuencias potenciales del no cumplimiento y las formas de mejorar el cumplimiento.

A partir de esas consideraciones, se pone de relieve la contribución conceptual y empírica del cumplimiento terapéutico a la mejora de la calidad asistencial, fundamentalmente vía la satisfacción del paciente.

El cumplimiento terapéutico es un elemento central de la calidad asistencial y de la propia satisfacción del paciente.

Palabras clave:
Cumplimiento terapéutico
Calidad asistencial
Satisfacción del paciente
Abstract

Compliance with medical recommendations poses complex and interesting challenges. Compliance is a means to an end, an approach to maintaining or improving health, as well as to managing signs or symptoms of disease. Compliance, or adherence, is also a complex behavioral process strongly influenced by the environments in which patients live, health care providers practice, and healthcare systems deliver care. At the same time, compliance influences the quality of care, because effective interventions are increasingly required to reduce risks and improve patient outcomes and satisfaction.

The present article reflects on the significance of compliance in healthcare quality. Methods for measuring compliance, theoretical explanations, determinants of and factors contributing to compliance, the potential consequences of non-compliance, and ways to increase compliance, are analyzed.

The above-mentioned factors reveal the conceptual and empirical role of compliance management in improving healthcare quality, basically via patient satisfaction.

Compliance with therapeutic regimens is a core element in healthcare quality and patient satisfaction.

Key words:
Therapeutic compliance
Healthcare quality
Patient satisfaction
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
M. Marston.
Compliance with medical regimens: A review of the literature.
Nurs Res, 19 (1970), pp. 312-323
[2.]
M.H. Becker, L.A. Maiman.
Sociobehavioral determinants of compliance with health and medical care recommendations.
Med Care, 13 (1975), pp. 10-24
[3.]
B. Blackwell.
Compliance.
Psychother Psychos, 58 (1992), pp. 161-169
[4.]
V. Demarbre.
Adherencia terapéutica: una asignatura pendiente en el campo de la Psicología de la Salud.
Anuario de Psicología, 61 (1994), pp. 71-77
[5.]
A.I. Rigueira.
Cumplimiento terapéutico. ¿Qué conocemos de España?.
Aten Primaria, 27 (2001), pp. 559-568
[6.]
E. Márquez Contreras, J.J. Casado Martínez, V. Gil Guillén, M. De la Figuera, N. Martell.
Prevalencia del incumplimiento terapéutico en España entre los años 1984-2001.
Hipertensión, 19 (2002), pp. 12-16
[7.]
J. Rodríguez-Marín.
Motivación y psicología de la salud.
Ámbitos de aplicación de la psicología motivacional, pp. 29-65
[8.]
J. Rodríguez-Marín.
Psicología Social de la Salud.
Síntesis, (1995),
[9.]
V.A. Ferrer-Pérez.
“Adherencia a” o “cumplimiento de” prescripciones terapéuticas y salud.
Rev Psicol Salud, 7 (1995), pp. 35-61
[10.]
R.B. Haynes, D.W. Taylor, D.L. Sackett.
Compliance with health care.
J. Hopkins University Press, (1979),
[11.]
Márquez Contreras E. Estrategias para mejorar el cumplimiento terapéutico en la hipertensión arterial [consultado 30 de marzo de 2006]. Disponible en: http://www.fac.org.ar/tcvc/llave/c053/marquez.pdf
[12.]
E. Márquez Contreras, J.J. Casado Martínez, J.J. Márquez Cabeza.
Estrategias para mejorar el cumplimiento.
Formación Médica Continuada, 8 (2001), pp. 558-573
[13.]
P.A. Cluss, L.H. Epstein.
The measurement of medical compliance in the treatment of disease.
The measurement strategies un health psychology,
[14.]
L.H. Epstein, P.A. Cluss.
A behavioral medicine perspective on adherence to long-term medical regimens.
J Consult Clin Psychol, 50 (1982), pp. 950-971
[15.]
E. Sarafino.
Health Psychology: Biopsychosocial interactions.
Wiley & Sons, (1990),
[16.]
D. Meichenbaum, D.C. Turk.
Facilitating treatment adherente: A practitioner’s guidebook.
Plenum Press, (1987),
[17.]
C.Y. Chen, P.S. Neufeld, C.A. Feely, C.S. Skinner.
Factors influencing compliance with home exercise programs among patients with upper-extremity impairment.
Am J Occup Ther, 53 (1999), pp. 171-180
[18.]
L.A. Rudman, M.H. Gonzales, E. Borgida.
Mishandling the gift of life: Non compliance in renal transplant patients.
J Appl Soc Psychol, 29 (1999), pp. 834-851
[19.]
E. Charney, R. Bynum, D. Eldredge, D. Frank, J.B. MacWhinney, N. McNabb, et al.
How well do patients take oral penicillin? A collaborative study in private practice.
Pediatrics, 40 (1967), pp. 188-195
[20.]
P. Vincent.
Factors affecting noncompliance: A theoretical approach.
Nurs Res, 20 (1971), pp. 509-516
[21.]
R.I. Evans, R.M. Rozelle, T.M. Lasatere, T.M. Dembroski, B.P. Allen.
Fear appeal, persuasion, and actual versus implied behavioral change.
J Pers Soc Psychol, 16 (1970), pp. 220-227
[22.]
D.S. Irwin, W.D. Weitzell, D.W. Morgan.
Phenothiazine intake and staff attitudes.
Am J Psychiatry, 127 (1971), pp. 1621-1635
[23.]
A. Kaplan De-Nour, J.W. Czaczkes.
Personality factors in chronic hemodiálisis patients causing non-compliance with medical regimen.
Psychosom Med, 34 (1972), pp. 333-344
[24.]
B.H. Raven.
Social power and compliance in health care.
Topics in Health Psychology,
[25.]
D.C. Turk, T.E. Rudy.
Neglected topics in the treatment of chronic pain patients-relapse, noncompliance and adherence enhancement.
Pain, 44 (1991), pp. 5-28
[26.]
D.L. Sackett, R.B. Haynes.
Compliance with therapeutic Regimens.
Johns Hopkins University Press, (1976),
[27.]
M.R. DiMatteo.
Physician-patient communication. Promoting a positive health tare setting.
Prevention in health psychology, pp. 328-365
[28.]
A. Hammond, N. Lincoln, L. Sutcliffe.
A crossover trial evaluating an educational-behavioural joint protection programme for people with rheumatoid arthritis.
Patient Education Counsel, 37 (1999), pp. 19-32
[29.]
F. Piñeiro, V. Gil, M. Donis, D. Orozco, R. Pastor, J. Merino.
Relación entre el cumplimiento del tratamiento farmacológico y el grado de control en pacientes con hipertensión arterial, diabetes no insulinodependiente y dislipemias.
Med Clin (Barc), 111 (1998), pp. 565-567
[30.]
J.M. Climent, J. Sánchez.
Indicadores de salud y medicina de rehabilitación: estimadores de incapacidad en la población.
Rehabilitación, 30 (1996), pp. 277-286
[31.]
M.K. Nicholas.
Compliance: A barrier to occupational rehabilitation.
J Occupat Rehab, 5 (1995), pp. 271-282
[32.]
H. Brus, M. Van der Laar, E. Taal, J. Rasker, O. Wiegman.
Determinants of compliance with medication in patients with rheumatoid arthritis: The importance of self-efficacy expectations.
Patient Education Counsel, 36 (1999), pp. 57-64
[33.]
J.W. Thibaut, H.H. Kelley.
The social psychology of groups.
Wiley, (1959),
[34.]
J.S. Adams.
Inequity in social exchange.
pp. 266-300
[35.]
P.M. Blau.
Exchange and power life.
Wiley, (1964),
[36.]
G.C. Homans.
Social behavior as exchange.
Am J Sociology, 63 (1958), pp. 597-606
[37.]
H.H. Kelley, J.W. Thibaut.
Interpersonal relations: A theory of interdependence.
Wiley, (1978),
[38.]
J.R. French, B. Raven.
The bases of social power.
Studies in social power, pp. 150-167
[39.]
B.H. Raven.
Social influence and power.
Current Studies in Social Psychology, pp. 371-382
[40.]
B.H. Raven.
The comparative analysis of power and power preference.
Perspectives on Social Power, pp. 172-200
[41.]
B.H. Raven.
Interpersonal influence and social power.
Social Psychology, pp. 399-443
[42.]
H.C. Kelman.
Compliance, identification, and internalization: three processes of attitude change.
Journal of Conflict Resolution, 2 (1958), pp. 51-60
[43.]
H.H. Kelley.
Attribution theory in social psychology.
Nebraska Symposium on Motivation, pp. 192-240
[44.]
A. Bandura.
Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change.
Psychol Rev, 84 (1977), pp. 191-215
[45.]
E. Sitges, J. Rodríguez-Marín, M. Martín Aragón, M.A. Pastor, J.J. Mira.
Cumplimiento terapéutico y autoeficacia percibida en la rehabilitación física.
Psicología y salud en Iberoamérica, pp. 215-234
[46.]
A. Bandura.
Self-efficacy mechanism in human agency.
Am Psychol, 37 (1982), pp. 122-147
[47.]
A. Bandura.
Social foundations of thought and action: A social cognitive theory.
Prentice Hall, (1986),
[48.]
A. Bandura.
Self-efficacy: The exercise of control.
Freeman and Co. Publishers, (1997),
[49.]
M. Conner, P. Norman.
The role of social cognition in health behaviours.
Predicting health Behaviour: Research and practice with social cognition models, pp. 1-22
[50.]
M.H. Becker, I.M. Rosenstock.
Compliance with medical advice.
Health care and human behaviour,
[51.]
J. Rodríguez-Marín, M. Martínez, M.P. Valcárcel.
Psicología Social y Psicología de la Salud.
Aspectos psicosociales de la salud y de la comunidad, pp. 13-26
[52.]
A.H. Eagly, L. Carli.
Sex of researchers and sex-typed communications as determinants of sex differences in influence-ability: A meta-analysis of social influence studies.
Psychological Bulletin, 90 (1981), pp. 1-20
[53.]
A.H. Eagly, W. Wood.
Inferred sex differences in status as a determinant of gender stereotypes about social influence.
J Per Soc Psychol, 43 (1982), pp. 914-918
[54.]
V.J. Steffen, A.H. Eagly.
Implicit theories about influence style: The effects of status and sex.
Pers Soc Psychol Bull, 11 (1985), pp. 191-205
[55.]
P.L. Amaral.
The special case of compliance in the elderly.
Compliance: The dilemma of the chronically ill,
[56.]
J.P. Kirscht, I.M. Rosenstock.
Patients’ problems in following recommendations of health experts.
Health psychology. A handbook,
[57.]
R.N. Greenberg.
Overview of patient compliance with medication dosing: a literature review.
Clin Therapy, 6 (1984), pp. 592-599
[58.]
R.B. Haynes.
A critical review of the determinants of patient compliance.
Compliance with therapeutic regimens,
[59.]
J.W. Varni, L. Babani.
Long-term adherence to health care regimens in pediatric chronic disorders.
Gild health behavior: A behavioral pediatrics perspective,
[60.]
M.R. DiMatteo, D.D. DiNicola.
Achieving patient compliance: The psychology of the medical practitioner’s role.
Pergamon, (1982),
[61.]
P.H. Ley.
Satisfaction, compliance, and communication.
Br J Clin Psychology, 41 (1982), pp. 483-498
[62.]
World Health Organisation. Regional Office for Europe. The principle of quality assurance, Report on a Who meeting. Copenhagen: OMS. Euro Report and Studies Series, núm. 94; 1985.
[63.]
A. Donabedian.
The definition of quality and approaches to its assessment.
Regent of the University of Michigan, (1980),
[64.]
I.M. Rosenstock.
Understanding and enhancing patient compliance with diabetic regimens.
Diabetes Care, 8 (1985), pp. 610-616
[65.]
J.J. Mira, S. Lorenzo, J. Rodríguez-Marín, J. Aranaz, E. Sitges.
La aplicación del modelo europeo de gestión de la calidad total al sector sanitario: ventajas y limitaciones.
Rev Calidad Asistencial, 13 (1998), pp. 92-97
[66.]
J.J. Mira, S. Lorenzo, J. Rodríguez-Marín, J.A. Buil.
Concepto y modelos de calidad. Hacia una definición de calidad asistencial.
Papeles del Psicólogo, 74 (1999), pp. 3-11
[67.]
J.J. Mira, J. Rodríguez-Marín, S. Tirado, E. Sitges.
Semejanzas y diferencias entre satisfacción y calidad percibida.
Rev Calidad Asistencial, 15 (2000), pp. 36-42
[68.]
V. Baos Vicente.
La calidad en la prescripción del medicamento.
Información terapéutica del Sistema Nacional de Salud, 23 (1999), pp. 45-54
Copyright © 2006. Sociedad Española de Calidad Asistencial
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos