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1996
Original article
How do adolescents with Adjustment Disorder cope with stressful situations? Relationship with suicidal risk
¿Cómo afrontan las situaciones estresantes los adolescentes con Trastorno Adaptativo? Relación con el riesgo suicida
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1996
Laia Ferrera,
Autor para correspondencia
laia.ferrer3@gmail.com

Corresponding author.
, Teresa Kirchnerb,c,d
a Child and Youth Mental Health Center, Vidal i Barraquer Foundation, Santa Coloma de Gramenet, Barcelona, Spain
b University of Barcelona, Spain
c Institute of Neurosciences, Barcelona, Spain
d Group of Studies about Measure Invariance and Analysis of Change (GEIMAC), Barcelona, Spain
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Recibido 11 abril 2018. Aceptado 02 noviembre 2018
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Tablas (3)
Table 1. Socio-demographic and diagnosis related data.
Table 2. Means, standard deviations (SD) and theoretical range of coping strategies for boys and for girls. Student's t test between clinical adolescents with Adjustment Disorder (AD) and normative Spanish adolescents. Cohen's d effect size between populations and between genders.
Table 3. Pearson correlations between IRISA Suicide Ideation and Intention scale and CRI-Y coping strategies in AD sample. Linear Stepwise regression. Adjusted R2total, Beta constant, adjusted R2partial, standardized β, 95% CI for B, and variance inflation factor (VIF).
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Abstract
Objective

Little is known about the role of coping in relation to suicidal risk in adolescents with Adjustment Disorder (AD). The present study aimed to assess the relation between suicidal ideation and intention and coping strategies in a clinical sample of adolescents with AD, paying special attention to gender differences.

Material and method

Self-reported questionnaires about suicidal ideation and intention and coping strategies were administered to 108 adolescents with an AD diagnosis.

Results

Compared with the normative population, adolescents with an AD diagnosis made more use of Acceptance-Resignation (an avoidance-type coping strategy) and less use of Positive Reappraisal (an approach-type coping strategy). Nevertheless, gender introduced some peculiarities. A relationship was observed between the use of certain coping strategies and suicidal ideation and intention, but with notable differences depending on gender: significant and high correlations were found between these two variables in AD boys, both in the total approach score (r=.53, p<.01) and in the total avoidant score (r=.60, p<.01), with coping strategies explaining 41% of suicidal ideation and intention; in girls, in contrast, the only significant relationship was with an avoidant strategy, Emotional Discharge (r=.25, p<.05), although it had low explanatory power.

Conclusions

Coping strategies must be taken into consideration when assessing and treating adolescents with AD at risk of suicide, especially in the case of boys. The absence of association between coping strategies and suicidal risk in girls is discussed, and some therapeutic proposals are presented.

Keywords:
Adjustment disorder
Suicidal ideation and intention
Coping strategies
Adolescence
Gender differences
Resumen
Objetivo

Existe escasa información sobre la función del afrontamiento en relación con el riesgo suicida en adolescentes con trastorno adaptativo (TA). El presente estudio analiza la relación entre la ideación e intencionalidad suicida y las estrategias de afrontamiento en una muestra clínica de adolescentes con TA, enfatizando diferencias de género.

Material y método

Se aplicaron cuestionarios autoinformados sobre ideación suicida y sobre estrategias de afrontamiento a 108 adolescentes con diagnóstico de TA.

Resultados

En comparación con la población normativa, los adolescentes diagnosticados con TA utilizaron en mayor medida la aceptación-resignación (una estrategia de tipo evitativo) y menos la reevaluación positiva (una estrategia de aproximación). Sin embargo, el género introdujo algunas peculiaridades. Se detectó relación entre el uso de algunas estrategias de afrontamiento y la ideación e intencionalidad suicida, pero con importantes diferencias dependiendo del género: en los chicos con TA se encontraron correlaciones altas y significativas entre estas dos variables, tanto con el global de estrategias de aproximación (r=0,53; p<0,01) como de evitación (r=0,60; p<0,01), explicando las estrategias de afrontamiento el 41% de la ideación e intencionalidad suicida. Por el contrario, en las chicas con TA la ideación e intencionalidad suicida solo se relaciona con la estrategia evitativa de descarga emocional (r=0,25; p<0,05), que, además, tiene escaso poder explicativo.

Conclusiones

Es importante tener en cuenta las estrategias de afrontamiento cuando evaluamos y tratamos adolescentes con TA con riesgo de suicidio, especialmente en los chicos. Se discute la ausencia de asociación entre las estrategias de afrontamiento y el riesgo suicida en las chicas, y se aportan algunas explicaciones, así como propuestas terapéuticas.

Palabras clave:
Trastorno adaptativo
Ideación suicida e intención suicida
Estrategias de afrontamiento
Adolescencia
Diferencias de género

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