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Original article
Mismatch negativity in children with complaints of learning difficulties
Mismatch Negativity en niños con quejas de dificultades de aprendizaje
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Laura Flach Schwadea,
Autor para correspondencia
laura_fs_@hotmail.com

Corresponding author.
, Rafael Fabiano Machado Rosaa,b, Paulo Ricardo Gazzola Zena,b, Pricila Sleiferc
a Programa de Pós-Graduação em Patologia, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil
b Genética Clínica, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Complexo Hospitalar Santa Casa de Porto Alegre (CHSCPA), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil
c Departamento de Saúde e Comunicação Humana, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil
Este artículo ha recibido
Recibido 22 enero 2019. Aceptado 05 julio 2019
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Tablas (2)
Table 1. Characteristics of the sample: measures of central tendency and variability for age; absolute and relative distribution for sex.
Table 2. Comparison of MMN results among children with complaints of learning disabilities (study group) and without complaints (control group).
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Abstract
Introduction

Mismatch Negativity (MMN) is an electrophysiological measure of hearing that reflects the skills of auditory discrimination and central auditory processing.

Objective

To analyze MMN results in children with complaints of learning difficulties and to compare the results with children without complaints of learning difficulties.

Materials and methods

Cross-sectional and comparative study. The sample consisted of 105 male and female children, aged between 8 and 11 years and 11 months, 3rd to 5th graders at Elementary School. The study group consisted of 35 children with learning difficulties and the control group, of 70 children without complaints. All children underwent pure-tone threshold audiometry (PTTA), vocal audiometry, acoustic immittance measurements and Mismatch Negativity (MMN) evaluations.

Results

The mean latency of MMN was 213.3ms in the right ear and 215.2ms in the left in the study group, and 169.3ms in the right ear and 170.4ms in the left in the control group. The mean MMN latency was significantly higher in the study group compared to the control group (p<.001). The mean amplitude of MMN in the study group was 5.76μV in the right ear and 5.62μV in the left, while in the control it was 5.01μV in the right ear and 5.22μV in the left.

Conclusions

In the study sample, children with complaints of learning difficulties had significantly higher mean significances than those without the same complaints.

Keywords:
Evoked potentials
Audiology
Electrophysiology
Children
Learning
Resumen
Antecedentes y objetivo

La Mismatch Negativity (MMN) es una medida electrofisiológica de la audición que refleja las habilidades de discriminación auditiva y el procesamiento auditivo central. El objetivo de este estudio fue analizar los resultados de la MMN en los niños con quejas de dificultades de aprendizaje, y comparar los resultados con niños sin quejas de dificultades de aprendizaje.

Materiales y métodos

Estudio transversal y comparativo. La muestra fue constituida por 105 niños de ambos sexos, con edad comprendidas entre 8 y 11 años y 11 meses, 3.ª a 5.ª series de la enseñanza fundamental. El grupo de estudio fue constituido por 35 niños con dificultades de aprendizaje y el grupo control, de 70 niños sin quejas. Todos los niños fueron sometidos a la audiometría tonal liminar (PTTA), a la audiometría vocal, a las medidas de imitancia acústica y a la MMN.

Resultados

La latencia media de la MMN fue de 213,3ms en el oído derecho y 215,2ms en el izquierdo en el grupo de estudio, y 169,3ms en el oído derecho y 170,4ms en el izquierdo en el grupo control. La latencia media de la MMN fue significativamente mayor en el grupo de estudio en comparación con el grupo control (p<0,001). La amplitud media de la MMN en el grupo de estudio fue de 5,76μV en el oído derecho y de 5,62μV en el oído izquierdo, mientras que en el control fue de 5,01μV en el oído derecho y 5,22μV en el oído izquierdo.

Conclusiones

En la muestra estudiada, los niños con quejas de dificultades de aprendizaje tuvieron significados significativamente mayores que aquellas sin las mismas quejas.

Palabras clave:
Potenciales evocados
Audiología
Electrofisiología
Niños
Aprendizaje

Artículo

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