To determine the effectiveness of a program of cognitive stimulation of the elderly residents in Social Protection Centers in Cartagena, 2014.
MethodsQuasi-experimental study with pre and post tests in control and experimental groups. A sample of 37 elderly residents in Social Protection Centers participated: 23 in the experimental group and 14 in the control group. A survey and a mental evaluation test (Pfeiffer) were applied. The experimental group participated in 10 sessions of cognitive stimulation.
ResultsThe paired t-test showed statistically significant differences in the Pfeiffer test, pre and post intervention, compared to the experimental group (P=.0005). The unpaired t-test showed statistically significant differences in Pfeiffer test results to the experimental and control groups (P=.0450). The analysis of the main components showed that more interrelated variables were: age, diseases, number of errors and test results; which were grouped around the disease variable, with a negative association.
ConclusionsThe intervention demonstrated a statistically significant improvement in cognitive functionality of the elderly. Nursing can lead this type of intervention. It should be studied further to strengthen and clarify these results.
Determinar la efectividad de un programa de estimulación cognitiva de los adultos mayores residentes en Centros de Protección Social de Cartagena en 2014.
MétodosEstudio cuasi-experimental, con pre y post-test en grupos control y experimental. Participó una muestra de 37 adultos mayores residentes en Centros de Protección Social: 23 en el grupo experimental y 14 en el grupo control. Se aplicaron una encuesta y el test de valoración mental de Pfeiffer. El grupo experimental participó en 10 sesiones de estimulación cognitiva. Se tuvieron en cuenta las consideraciones éticas.
ResultadosLa prueba de la t apareada mostró diferencias estadísticamente significativas en el test de Pfeiffer antes y después de la intervención en el grupo experimental (p=0,0005). La prueba de la t no apareada mostró diferencias estadísticamente significativas en los resultados del test de Pfeiffer entre los grupos (p=0,0450). El análisis de componentes principales mostró que las variables más relacionadas entre sí fueron: edad, enfermedades, número de errores cometidos y resultado de la prueba, las cuales se agruparon en torno a la variable enfermedad con una asociación negativa.
ConclusionesLa intervención demostró una mejoría estadísticamente significativa en la funcionalidad cognitiva de los adultos mayores. Enfermería puede liderar este tipo de intervenciones. Se debe continuar investigando para fortalecer y aclarar estos resultados.
Artículo
Comprando el artículo el PDF del mismo podrá ser descargado
Precio 19,34 €
Comprar ahora