Buscar en
Revista Colombiana de Cancerología
Toda la web
Inicio Revista Colombiana de Cancerología El Centro de Educación de pacientes con cáncer y sus familias: la experiencia ...
Información de la revista
Vol. 15. Núm. 2.
Páginas 59-66 (Enero 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 15. Núm. 2.
Páginas 59-66 (Enero 2011)
Acceso a texto completo
El Centro de Educación de pacientes con cáncer y sus familias: la experiencia del Instituto Nacional de Cancerología
Education Center for Cancer Patients and Their Families: Colombian National Cancer Institute Experience
Visitas
3807
Carolina Wiesner1,2,
Autor para correspondencia
cwiesner@cancer.gov.co

Correspondencia Carolina Wiesner, Grupo Gestión y Planificación Programas de Prevención, Instituto Nacional de Cancerología. Av. 1a No. 9-85, Bogotá, Colombia. Teléfono: 3341997.
, Ana C. Contreras2, Juliette Castro2
1 Grupo Gestión y Planificación Programas de Prevención, Instituto Nacional de Cancerología, Bogotá D. C., Colombia
2 Centro de Educación a Pacientes, Instituto Nacional de Cancerología, Bogotá D. C., Colombia
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen

La práctica de la atención oncológica tiene como prioridad el control biológico de la enfermedad. La respuesta a las necesidades cognitivas y emocionales de los pacientes se satisfacen, en general, con grandes limitaciones de tiempo, en un patrón de relación vertical, de tipo paternalismo benefactor. La industria farmacéutica, ha tenido una importante participación en la educación de pacientes con cáncer; sin embargo, tiene un claro conflicto de interés. Frente a los retos que plantea la educación de los pacientes, el Instituto Nacional de Cancerología (INC) aprobó la creación de un programa de comunicación educativa. Este artículo presenta la implementación de una propuesta pedagógica basada en el reconocimiento de la subjetividad, la interacción social, la promoción de la autonomía y la vivencia de los derechos. En 10 meses se logró la participación de 1.200 pacientes; el 48% de ellos, con educación primaria. Se consiguió la satisfacción de las necesidades cognitivas y emocionales; prevenir la conspiración del silencio; la promoción de la adherencia al tratamiento; reflexiones sobre la sexualidad, la amenorrea y el riesgo de embarazo en mujeres en tratamiento; la promoción del consentimiento informado como un proceso de comunicación; y la orientación para el uso de la red de asociaciones. El centro educativo es un servicio de apoyo que promueve la expresión de procesos de introspección y acción, así como la influencia de pares para enfrentar las incertidumbres asociadas al diagnóstico y el tratamiento del cáncer. La comunicación educativa fortalece y retroalimenta los procesos que se dan en el espacio clínico.

Palabras clave:
Educación
atención ambulatoria
neoplasias
Abstract

Oncological treatment is focused primarily on the biological control of the disease. Responses to patients' cognitive and emotional needs are, in general, satisfied under pressing time limits, paternalistic benefactor conditions and vertical relationships. The pharmaceutical industry has played an important role in cancer patient education; however, this clearly presents a conflict of interest. In order to meet the challenge of providing patient education, the National Cancer Institute (NCI) approved the creation of a communicative educational program. This article describes how a pedagogical proposal based upon the recognition of subjectivity, social interaction, autonomy, and empowerment was implemented. Over a 10-month period 1,200 patients participated; 48% of whom had only primary level education. The outcome included the satisfying of cognitive and emotional needs; overcoming the conspiracy of silence; promoting treatment adherence; deliberation about sexuality, amenorrhea and the risk of pregnancy in women undergoing treatment; informed consent as an opportunity for communication; and, orientation on how to access pertinent organizations. The education center offers support services which encourage self-awareness and empowerment, and brings together peers who are facing the uncertainties of cancer diagnosis and treatment. Communicative education reinforces and provides feedback on events that take place in a clinical setting.

Key words:
Education
outpatient treatment
neoplasm
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias
[1.]
Ferlay J, Shin HR, Bray F, et al. GLOBOCAN 2008, Cancer Incidence and Mortality Worldwide: IARC CancerBase No. 10 [internet]. Lyon, France: International Agency for Research on Cancer; 2010. [citado: 30 de noviembre del 2010]. Disponible en: http://globocan.iarc.fr.
[2.]
N. MP King.
Consent and the courts: The emergence of legal doctrine.
A history and theory of informed consent, pp. 114-150
[3.]
D. Gracia.
La tradición jurídica y el criterio de la autonomía: los derechos del paciente.
Fundamentos de Bioética, Eudema, (1989), pp. 155-165
[4.]
M. Härtera, D. Simon.
Shared decision-making in diverse health care systems-translating research into practice.
Patient Educ Couns, 73 (2008), pp. 399-401
[5.]
W. Gruber, J. Llewelyn, C. Arras, et al.
The role of the pharmaceutical industry in promoting patient education.
Patient Educ Couns, 26 (1995), pp. 245-249
[6.]
R.M. Anderson, M.M. Funnell.
Patient empowerment: reflections on the challenge of fostering the adoption of a new paradigm.
Patient Educ Couns, 57 (2005), pp. 153-157
[7.]
C. Wiesner, C. Cortés, J.M. Nieto, et al.
Modelo de comunicación educativa para el control del cáncer.
Instituto Nacional de Cancerología, (2007),
[8.]
C. Wiesner, C. Cortés, I. Donoso.
Guía para la Comunicación educativa en el marco del control del cáncer. Documento Técnico No 3.
Instituto Nacional de Cancerología, (2007),
[9.]
S. Bourdon.
Relaciones sociales y trayectorias biográficas: hacia un enfoque comprensivo de los modos de influencia.
Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales [internet], 16 (2009), pp. 159-177
[10.]
B. Quinn.
Exploring nurses’ experiences of supporting a cancer patient in their search for meaning.
Eur J Oncol Nurs, 7 (2003), pp. 164-171
[11.]
M. Reich, L. Mekaoui.
[Conspiracy of silence in oncology: a situation not to be overlooked].
Bull Cancer, 90 (2003), pp. 181-184
[12.]
J. Barbero.
[The patient's right to information: the art of communicating].
An Sist Sanit Navar, 29 (2006), pp. 19-27
[13.]
L. Monsalve, C. Wiesner, M.H. Restrepo, et al.
El consentimiento informado en el Instituto Nacional de Cancerología.
Rev Colomb Cancerol, 13 (2009), pp. 8-21
[14.]
Instituto Nacional de Cancerología (Colombia). Grupo Políticas, Legislación y Movilización Social. Directorio de las fundaciones y organizaciones que trabajan por el control del cáncer en Colombia [internet]. [citado: 24 de diciembre del 2010]. Disponible en: http://focontrolcancer.blogspot.com.
[15.]
A. Broom.
The eMale: Prostate cancer, masculinity and online support as a challenge to medical expertise.
Journal of Sociology, 4 (2005), pp. 87-104
[16.]
B. Kreling, M.I. Figueiredo, V.L. Sheppard, et al.
A qualitative study of factors affecting chemotherapy use in older women with breast cancer: barriers, promoters, and implications for intervention.
Psychooncology, 15 (2006), pp. 1065-1076
[17.]
K. Hodgkinson, P. Butow, A. Fuchs, et al.
Long-term survival from gynecologic cancer: psychosocial outcomes, supportive care needs and positive outcomes.
Gynecol Oncol, 104 (2007), pp. 381-389
[18.]
M.S. Zanchetta, M. Perreault, M. Kaszap, et al.
Patterns in information strategies used by older men to understand and deal with prostate cancer: an application of the modelisation qualitative research design.
Int J Nurs Stud, 44 (2007), pp. 961-972
[19.]
P. Salander.
Bad news from the patient's perspective: an analysis of the written narratives of newly diagnosed cancer patients.
Soc Sci Med, 55 (2002), pp. 721-732
[20.]
C.M. Koropchak, K.I. Pollak, R.M. Arnold, et al.
Studying communication in oncologist patient encounters: the SCOPE Trial.
Palliat Med, 20 (2006), pp. 813-819
[21.]
C. Duffy, S. Allen, Medical.
psychosocial aspects of fertility after cancer.
[22.]
M. Kagawa-Singer, D.K. Wellisch.
Breast cancer patients’ perceptions of their husbands’ support in a cross-cultural context.
Psychooncology, 12 (2003), pp. 24-37
[23.]
D.K. Wong, S.F. Chow.
Beyond clinical trials and narratives: a participatory action research with cancer patient selfhelp groups.
Patient Educ Couns, 60 (2006), pp. 201-205
[24.]
C.L. McWilliam, J.B. Brown, M. Stewart.
Breast cancer patients’ experiences of patient–doctor communication: a working relationship.
Patient Educ Couns, 39 (2000), pp. 191-204
[25.]
F.M. Boyle, E. Robinson, P. Heinrich, et al.
Cancer: communicating in the team game.
ANZ J Surg, 74 (2004), pp. 477-481
[26.]
D. Nåden, B. Sæteren.
Cancer patients’ perception of being or not being confirmed.
Nurs Ethics, 13 (2006), pp. 222-235
Copyright © 2011. Instituto Nacional de Cancerología
Opciones de artículo
Herramientas