covid
Buscar en
Revista de Calidad Asistencial
Toda la web
Inicio Revista de Calidad Asistencial Derechos de los pacientes en los principales sistemas de acreditación hospitala...
Información de la revista
Vol. 20. Núm. 6.
Derechos del enfermo
Páginas 343-352 (octubre 2005)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 20. Núm. 6.
Derechos del enfermo
Páginas 343-352 (octubre 2005)
Derechos del enfermo
Acceso a texto completo
Derechos de los pacientes en los principales sistemas de acreditación hospitalaria
Visitas
5106
Rosa Suñola,b,
Autor para correspondencia
fad@fadq.org

Correspondencia: Dra. Rosa Suñol. Fundación Avedis Donabedian. C/ Provença, 293. 08037 Barcelona. España.
, Paula Vallejob, Juan Manuel Beltránb, Pilar Hilariónb, Joaquim Bañeresb, Carola Orregob
a Cátedra de Investigación Avedis Donabedian. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Barcelona. España
b Fundación Avedis Donabedian. Barcelona. España
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Objetivo

Analizar cómo se abordan los derechos de los pacientes en los principales sistemas de acreditación del mundo.

Material y método

Estudio de los principales sistemas de acreditación hospitalaria existentes, empleando una metodología cualitativa de análisis de textos. Los estándares de derechos de pacientes de los distintos sistemas de acreditación son agrupados según el tema que tratan. Se establecen 9 temas principales: Información al paciente, Intimidad, trato y apoyo emocional, Protección del paciente, Protección de la autonomía, Donación de órganos, Código de derechos del paciente, Expresión de quejas y reclamaciones, Ética de la organización y Nuevos derechos.

Resultados

No todos los sistemas de acreditación estudiados incluyen un capítulo sobre derechos de los pacientes. A pesar de las diferencias observadas en la cobertura que los sistemas de acreditación dan a los derechos de los pacientes, tanto por la profundidad de su análisis como por los aspectos concretos que cubren los estándares, todos los sistemas de acreditación estudiados tratan este tema, aunque no sea en forma de un capítulo independiente.

Conclusiones

En la revisión realizada se evidencia la creciente importancia del tema de los derechos de los pacientes en los sistemas de acreditación.

Palabras clave:
Derechos de los pacientes
Acreditación
Abstract
Objective

To analyze how the world's main healthcare accreditation systems approach issues concerning patients’ rights.

Material and method

The main hospital accreditation systems were studied, using a qualitative methodology for text analysis. Patients’ rights standards from several accreditation systems were grouped and organized on the basis of the subject they covered. Nine main subjects of study were established: patient information, privacy, care and emotional support, patient protection, protection of autonomy, organ donation, code of patients’ rights, expression of complaints and legal claims, the organization's code of ethics, and new rights.

Results

Not all the accreditation systems studied include a chapter on patients’ rights. Despite the differences observed in the way accreditation systems cover issues concerning patients’ rights, both in the depth of their analysis and in the specific aspects covered by the standards, all the accreditation systems studied cover this issue, although not always in an independent chapter.

Conclusions

The review performed illustrates the growing importance of issues concerning patients’ rights in accreditation systems.

Key words:
Patients’ rights
Accreditation
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
E. Peguero Rodríguez, J.F. Lozano Aguilar.
¿Por qué un código ético en una empresa de servicios sanitarios?.
Cuadernos de Gestión, 1 (2003), pp. 60-65
[2.]
A.S. Relman.
Assessment and accountability: the third revolution in medical care.
N Engl J Med, 319 (1988), pp. 1220-1222
[3.]
Shaw C. Accreditation in European Health Care. A summary of survey results and personal communications including activity data for 1999, 2001 and 2003 [en prensa].
[4.]
Canadian Council on Health Services Accreditation (CCHSA). Acute Care Standards, Achieving Improved Measurement. 4th ed.
[5.]
Board of the New Zealand Council on Healthcare Acute Care Standards. Quality Health New Zealand; 2001.
[6.]
The Health Quality Service Accreditation Programme (HQS). Standards for Hospitals. 4th ed; 2003.
[7.]
Japan Council for Quality in Health Care (JCQHC). Hospital Accreditation Standard V4.0. 1997.
[8.]
The Australian Council on Healthcare Standards (ACHS). ACHS EQuIP Standards. 3rd ed; 2002.
[9.]
Anaes. Manuel d’Accréditation des établissements de santé. Deuxième procedure d’Accréditation. Saint-Denis La Plaine: Anaes; 2004.
[10.]
Irish Health Services Accreditation Board (HIS). Acute Care Accreditation Scheme Standards & Guidelines. 2nd ed. HIS; 2004.
[11.]
Joint Commission International Accreditation. Estándares internacionales de acreditación de hospitales. Barcelona: Joint Commission International Accreditation y Fundación Avedis Donabedian; 2000.
[12.]
E.G. Heidemann.
Moving to global standards for accreditation processes: The EXPERT Project in a larger context.
Int J Qual Health Care, 12 (2000), pp. 227-231
[13.]
L. Bohigas, C. Heaton.
Methods for external evaluation of health care institutions.
Int J Qual Health Care, 12 (2000), pp. 231-239
[14.]
ABFyC: Asociación de Bioética Fundamental y Clínica. La ética de las organizaciones sanitarias en los modelos de calidad. Propuestas de mejora para su desarrollo en España. Pabló S, coordinador. Madrid: Asociación de Bioética Fundamental y Clínica; 1 de diciembre de 2003.
[15.]
C. Santos de Unamuno.
Documento de voluntades anticipadas: actitud de los pacientes de atención primaria.
Aten Primaria, 32I 1 (2003), pp. 30-35
[16.]
P.A. Singer, S. Choudhry, J. Armstrong, E.M. Meslin, F.H. Lowy.
Public opinion regarding end-of-life decisions: influence of prognosis, practice and process.
Soc Sci Med, 41 (1995), pp. 1571-1621
[17.]
S. Fazel, T. Hope, R. Jacoby.
Assessment of competence to complete advance directives: validation of a patient centred approach.
BMJ, 318 (1999), pp. 493-497
[18.]
P.E. Frasco, J. Sprung, T. Trentman.
The impact of the Joint Commission for Accreditation of Healthcare Organizations Pain Initiative on Perioperative Opiate Consumption and Recovery Room Length of Stay.
Anesth Analg, 100 (2005), pp. 162-168
[19.]
L. Urion, F. Bayoumeu, C. Jandard, B. Fontaine, H. Bouaziz.
Quality insurance program for pain management after obstetrical perineal injury.
Ann Fr Anesth Reanim, 23 (2004), pp. 1050-1056
Copyright © 2005. Sociedad Española de Calidad Asistencial
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos