Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales Intención de los estudiantes de la universidad icesi hacia la creación de empr...
Información de la revista
Vol. 27. Núm. 119.
Páginas 169-186 (Abril - Junio 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 27. Núm. 119.
Páginas 169-186 (Abril - Junio 2011)
Open Access
Intención de los estudiantes de la universidad icesi hacia la creación de empresa1
Entrepreneurial intentions of students at Icesi University
Intenção dos estudantes da Universidade Icesi relativamente a creação de empresas
Visitas
1725
Rodrigo Varela Villegas
Autor para correspondencia
rvarela@icesi.edu.co

Autor para correspondencia. Dirigir correspondencia a: Universidad Icesi, Calle 18 No. 122-135, Pance, Cali, Colombia.
Director, Centro de Desarrollo de Espíritu Empresarial, Universidad Icesí, Colombia
Ana Carolina Martínez Romero
Directora Recursos Educativos, Centro de Desarrollo de Espíritu Empresarial, Universidad Icesi, Colombia
Alba Tatiana Peña Guevara
Joven Investigadora, Centro de Desarrollo de Espíritu Empresarial, Universidad Icesi, Colombia
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

Este artículo presenta y analiza los resultados, para Colombia, de una investigación realizada entre los investigadores Gasse y Tremblay (2009) de la Universidad de Laval (Canadá) y profesores de la Universidad Icesi (Colombia), en donde se estudiaron muestras para Canadá, Francia, Túnez y Colombia. Para el caso colombiano se analizaron las percepciones de estudiantes de cursos obligatorios y electivos sobre Espíritu Empresarial (Entrepreneurship) en la Universidad Icesi durante el primer semestre de 2009. Los resultados permiten evaluar los comportamientos de los estudiantes en relación con el proceso empresarial y se derivan de allí conclusiones relacionadas con el proceso formativo implementado en la Universidad Icesi.

Palabras clave:
Espíritu empresarial
educación empresarial
intención empresarial
competencias empresariales
Abstract

This article presents and analyzes the results, for Colombia, of a cross-cultural research study of entrepreneurial intentions conducted between Gasse and Tremblay (2009) at the University of Laval in Canadá and professors at Icesi University, based on a review of samples of students from Canadá, France, Tunisia, and Colombia. In the case of Colombia, a review was conducted of the perceptions, valúes, and attitudes of undergraduate students taking mandatory and elective Entrepreneurship courses at Icesi University in the first semester of 2009. The results make it possible to evalúate the students’ behaviors in relation to the entrepreneurial process and provide the basis of conclusions relative to the educational process implemented at Icesi University.

Keywords:
Entrepreneurship
entrepreneurial education
entrepreneurial intention
entrepreneurial competencies
Resumo

Este artigo apresenta e analisa os resultados, para a Colômbia, de uma investigação realizada entre os investigadores Gasse e Tremblay (2009) da Universidade de Laval (Canadá) e professores da Universidade Icesi (Colômbia), em que foram estudadas amostras para o Canadá, França, Tunísia e Colômbia. Para o caso colombiano, se analisaram as percepções de estudantes de cursos obrigatórios e eletivas sobre Empreendedorismo (Entrepreneurship) na Universidade Icesi durante o primeiro semestre de 2009. Os resul-tados permitem avaliar os comportamentos dos estudantes relativamente ao processo empresarial e daí se retiram conclusões relacionadas com o processo formativo implementado na Universidade Icesi.

Palavras-chave:
Empreendedorismo
educação empresarial
intenção empresarial
competências empresariais
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias Bibliográficas
[1.]
I. Ajzen.
The theory of planned behaviour.
Organizational Behavior and Human Decisión Processes, 50 (1991), pp. 179-211
[2.]
J. Audet.
L’impact de deux projets de session sur les perceptions et intentions entrepreneuriales d’étudiants en administration.
Journal des petites entreprises et de l’entrepreneuriat (JSBE), 10 (2004), pp. 3-16
[3.]
J.-P. Boissin, S. Emin.
Les étudiants et l’entrepreneuriat: l’effet des formations.
Gestión 2000, 24 (2007), pp. 25-42
[4.]
P. Davidsson.
Culture, structure and regional levéis of entrepreneurship.
Entrepreneurship and Regional Development, 7 (1995), pp. 41-62
[5.]
G.W. Dyer Jr..
Toward a theory of entrepreneurial careers.
Entrepreneurship Theory and Practice, 19 (1994), pp. 7-21
[6.]
L.J. Filion.
Vision et relations: Clefs du succés de l’entrepreneur.
Les editions de l’entrepreneur, (1991),
[7.]
L.J. Filion, D. L’Heureux, C. KadjiYouleau, F. Bellavance.
L’entrepreneuriat comme carriére potentielle: comparaison entre des étudiants d’administration et d’ingénierie.
Conférence annuelle du Conseil Canadien de la Petite et Moyenne Entreprise (CCPME),
[8.]
Y. Gasse, M. Tremblay.
Entrepreneurship among Canadian Students: Empirical Study in Relation to the Entrepreneurial Potential.
International and Entrepreneurship Education, Issues and Newness, pp. 241-262
[9.]
Y. Gasse, M. Tremblay.
Perceptions et intentions entrepreneuriales en milieu universitaire: un portrait comparatif international.
Ponencia presentada en el congreso Actes du premier congrés de l’académie de l’entrepreneuriat,
[10.]
G.E.M. Colombia.
Reporte Anual Colombia 2008.
Universidad de los Andes, (2009),
[11.]
Global Entrepreneurship Monitor-GERA..
Executive Report.
Babson College, (2008),
[12.]
L. Kolvereid.
Prediction of employment status choice inten-tions.
Entrepreneurship Theory and Practice, 20 (1996), pp. 47-56
[13.]
N. Krueger.
The impact of prior entrepreneurial exposure on perceptions of new venture feasibility and desirability.
Entrepreneurship, Theory and Practice, 18 (1993), pp. 5-21
[14.]
N. Krueger, D.V. Carsrud.
Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs.
Entrepreneurship Theory and Practice, 18 (1994), pp. 91-104
[15.]
N.F. Krueger, M.D. Reilly, A.L. Carsrud.
Competing models of entrepreneurial intentions.
Journal of Business Venturing, 15 (2000), pp. 411-432
[16.]
B. Reitan.
Entrepreneurial intentions: a combined models approach.
Ponencia presentada en el marco de la Conferencia 9th Nordic Small Business Research Conference,
[17.]
A. Shapero, L. Sokol.
The social dimensions of entrepreneurship.
The encyclopedia of entrepreneurship, pp. 72-90
[18.]
A. Tchakev, L. Kolvereid.
Motivation structure and entrepreneurial intentions. Frontiers of Entrepreneurship Research.
Wellesley, MA, (1999),
[19.]
R. Várela.
Innovación Empresarial: Arte y Ciencia en la creación de Empresas.
Pearson Educación, (2008),
[20.]
R. Várela, O.L. Bedoya.
Modelo conceptual de desarrollo empresarial basado en competencias.
Estudios Gerenciales, 22 (2006), pp. 21-47
[21.]
R. Várela, A.C. Martínez, A.T. Pena.
Intención de los Estudiantes de la Universidad ICESI Hacia la Creación de Empresa.
Memorias XX Congreso Latinoamericano sobre Espíritu Empresarial,

Esta investigación fue financiada por la Universidad Icesi a través de la Oficina de Apoyo a la Investigación, y fue un trabajo cooperativo con la Universidad de Laval en Canadá.

Copyright © 2011. Universidad ICESI
Opciones de artículo
Herramientas