covid
Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales Estrategia de mercado seguida por los grupos económicos en chile: efecto en el ...
Información de la revista
Vol. 27. Núm. 119.
Páginas 187-207 (abril - junio 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 27. Núm. 119.
Páginas 187-207 (abril - junio 2011)
Open Access
Estrategia de mercado seguida por los grupos económicos en chile: efecto en el rendimiento y la rentabilidad1
Market strategy of economic groups in Chile: effects onperformance and profitability
Estratégia de mercado seguida pelos grupos econômicos no Chile: efeito sobre o rendimento e renta-bilidade
Visitas
1593
Alex Medina Giacomozzi
Autor para correspondencia
alex@ubiobio.cl

Autor para correspondencia. Dirigir correspondencia a: Universidad del Bío-Bío, Casilla 447, Chillan,.
Profesor asociado, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad del Bío-Bío, Chile
Miguel Hernández Morales
Investigador asistente, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad del Bío-Bío, Chile
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

La relación entre estrategia de crecimiento corporativo (diversificación versus concentración) y resultado corporativo es la cuestión que quizá haya atraído la mayor atención en investigación en dirección estratégica, pero en donde hay evidencias dispares y no concluyentes, por lo que este artículo se centra en aportar nuevos antecedentes a esta discusión, comparando qué estrategia de crecimiento presenta mejor rendimiento y rentabilidad, para lo cual el estudio se centró en el análisis de 38 grupos económicos chilenos, seleccionados mediante muestreo aleatorio simple. El principal resultado obtenido de la investigación es que los grupos económicos concentrados obtienen una mayor rentabilidad y rendimiento, en comparación con los grupos diversificados, pero con una mayor dispersión de su resultado.

Palabras clave:
Diversificación
concentración
rendimiento
rentabilidad
grupo económico
Abstract

The relationship between corporate growth strategy (diversification versus concentration) and corporate profit is the issue that has probably garnered most attention in the field of research on strategic management, but it is also one where evidence is disparate and inconclusive. Henee, this article focuses on providing a new background to this discussion, by making a comparison to determine which growth strategy yields better performance and profitability. To this end, the study concentrated on the analysis of 38 Chilean economic groups selected by simple random sampling. The main result of this research study is that concentrated economic groups achieve increased profitability and performance as compared with diversified groups, but ha ve a greater variation in their profit.

Resumo

A relação entre a estratégia de cres-cimento corporativo (diversificação por oposição a concentração) e o re-sultado corporativo é a questão que poderá ter atraído a maior atenção na investigação em gestão estratégica, mas onde existem evidências díspares e inconclusivas, pelo que este artigo se concentra em fornecer novos dados para esta discussão, comparando qual a estratégia de crescimento apresenta melhor rendimento e rentabilidade, para o qual o estudo se concentrou na análise de 38 grupos econômicos do Chile, selecionados por amostragem aleatória simples. 0 principal resul-tado obtido desta investigação é que os grupos econômicos concentrados obtêm uma maior rentabilidade e produtividade quando comparado aos grupos diversiíicados, mas com uma maior dispersão de seus resultados.

Palavras-chave:
Diversifícação
concentração
rendimento
rentabilidade
grupo econômico.
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias Bibliográficas
[1.]
R. Amit, J. Livnat.
Diversification strategies, business cycles and economic performance.
Strategic Management Journal, 9 (1988), pp. 99-110
[2.]
C. Berry.
Corporate growth and industrial diversification.
Journal of Law and Economics, 14 (1971), pp. 371-383
[3.]
R. Bettis.
Performance dif- ferences in related and unrelated diversified firms.
Strategic Man agement Journal, 2 (1981), pp. 379-393
[4.]
R. Bettis, W. Hall.
Diversification strategy, accounting determined risk, and accounting determined return.
The Academy of Management Journal, 25 (1982), pp. 254-264
[5.]
H. Bowen, M. Wiersema.
Foreign-based competition and corporate diversification strategy.
Strategic Management Journal, 26 (2005), pp. 1153-1171
[6.]
B. Boyd, S. Gove, M. Hitt.
Consequences of measurement problems in strategic manage- ment research: The case of Amihud y Lev.
Strategic Management Journal, 26 (2005), pp. 367-375
[7.]
A. Chakrabarti, S. Kulwant, I. Mahmood.
Diversifica tion and performance: Evidence from East Asían Firms.
Strategic Management Journal, 28 (2007), pp. 101-120
[8.]
H. Christensen, C. Montgomery.
Corporate economic per formance: Diversification strategy versus market structure.
Strategic Management Journal, 2 (1981), pp. 327-343
[9.]
R. Davis, L. Thomas.
Direct estimation of synergy: A new approach to the diversity- performance debate.
Management Science, 39 (1993), pp. 1334-1346
[10.]
F. Forcadell.
La Influencia de la estrategia de diversificación sobre los resultados empresariales.
Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa, Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa, (2007), pp. 2-32
[11.]
G. Gary.
Implementation strategy and performance out- comes in related diversification.
Strategic Management Journal, 26 (2005), pp. 643-664
[12.]
J. González.
Análisis de la empresa mediante su información económico-financiera.
Pirámide, (2010),
[13.]
P. Grinyer, M. Yasai-Ardekani, S. Al-Bazzaz.
Strategy, structure the environment and financial performance in 48 United Kingdom companies.
The Academy of Management Journal, 23 (1980), pp. 193-220
[14.]
C. Hill, G. Hansen.
A longitudinal study of the causes and consequences of changes in diversification in the U.S. phar- maceutical industry 1977-1986.
Strategic Management Journal, 12 (1991), pp. 187-199
[15.]
R. Hoskisson, M. Hitt.
Antecedents and performance outcomes of diversification: A review and critique of theoretical perspectives.
Journal of Manage ment, 16 (1990), pp. 461-509
[16.]
R. Hoskisson, M. Hitt, R. Johnson, D. Moesel.
Construct validity of an objective (entropy) categorical measure of diversifica tion strategy.
Strategic Manage ment Journal, 14 (1993), pp. 215-235
[17.]
P. Huerta, J. Navas, P. Almodóvar.
Construcción y apli cación de una forma de medida de la diversificación empresarial.
Revista Chilena de Ingeniería, 17 (2009), pp. 42-57
[18.]
S. Jiménez, M. García-Ayuso, G. Sierra.
Análisis finan ciero.
Pirámide, (2002),
[19.]
M. Lozano.
Factores de reciente énfasis en la relación diversificación-resultados.
Estu dios Gerenciales, 90 (2004), pp. 35-56
[20.]
M. Lubatkin.
Merger strategies and stockholder valué.
Strategic Management Journal, 8 (1987), pp. 39-59
[21.]
C. Markides, P. Williamson.
Related diversification, core competences and corporate performance.
Strategic Management Journal, 25 (1994), pp. 149-165
[22.]
C. Markides, P. Williamson.
Corporate diversification and organizational structure: A resource-basedview.
TheAcademy of Management Journal, 39 (1996), pp. 340-367
[23.]
A. Martínez, R. Fernández.
Impacto de la estrategia de diversificación en el resultado empresarial: ¿Influye el estilo de comportamiento del CEO que diversifica?.
Revista Europea de Di rección y Economía de la Empresa, 17 (2008), pp. 111-132
[24.]
A. Martínez, R. Fernández.
¿Qué factores determinan la decisión de diversificar?.: El caso de las empresas españolas (1997-2000).
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15 (2009), pp. 15-28
[25.]
J. Massons.
Finanzas, análisis y estrategia financiera.
Hispano Europea, (2002),
[26.]
J. Massons, J. García.
Análisis financiero en inflación.
Hispano Europea, (1988),
[27.]
A. Medina, E. Sepúlveda, S. Rojas.
Estrategias corporativas de crecimiento de los grupos económicos en Chile.
Estudios Gerenciales, 25 (2009), pp. 37-53
[28.]
A. Michel, I. Shaked.
Does business diversification affect per formance?.
Financial Management, 13 (1984), pp. 18-25
[29.]
D. Miller.
Technological diversity, related diversification, and firm performance.
Strategic Management Journal, 27 (2006), pp. 601-619
[30.]
B. Osorio.
Análisis teórico de la relación entre diversificación corporativa y resultados empresa riales.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15 (2009), pp. 105-126
[31.]
L. Palich, L. Cardinal, C. Miller.
Curvilinearity in the diver- sification-performance linkage: An examination of over three decades of research.
Strategic Management Journal, 21 (2000), pp. 155-174
[32.]
A. Pehrsson.
Business relatedness and performance: A study of managerial perceptions.
Strategic Management Journal, 27 (2006), pp. 265-282
[33.]
E. Penrose.
The theory of the growth of the firm..
Wiley, (1959),
[34.]
R. Rajan, H. Servaes, L. Zingales.
The cost of diversity: the diversification discount and inefficient investment.
Journal of Finance, 55 (2000), pp. 35-80
[35.]
V. Ramanujan, P. Varadarajan.
Research on corporate diversification: A synthesis.
Strategic Management Journal, 10 (1989), pp. 523-551
[36.]
S. Rhoades.
A further evaluation of the effect of diversi fication on industry profit perfor mance.
Review of Economics and Statistics, 56 (1974), pp. 557-559
[37.]
J. Robins, M. Wiersema.
A resource-based approach to the multibusiness firm: empirical analysis of portfolio interrelationships and corporate financial performance.
Strategic Management Journal, 16 (1995), pp. 277-299
[38.]
A. Ruiz-Porras, W. Steinwascher.
Gobierno corporativo, diversificación estratégica y des empeño empresarial en México.
Revista de Administración Finan zas y Economía (Journal of Man agement, Finance and Economics), 2 (2008), pp. 58-73
[39.]
R. Rumelt.
Strategy, structure, and economic performance.
Harvard Business School Press, (1974),
[40.]
R. Rumelt.
Diversification Strategy and Profitability.
Strategic Management Journal, 3 (1982), pp. 359-369
[41.]
D. Singh.
Corporate diver sification TMT experience and performance.
Management International Review, 50 (2010), pp. 35-56
[42.]
I. Suárez.
Estrategia de diversificación y resultados de la empresa española.
Revista de Eco nomía Aplicada, 11 (1994), pp. 103-128
[43.]
S. Tallman, J. Li.
The effects of international diversity and product diversity on the performance of multinational firms.
Academy of Management Journal, 39 (1996), pp. 179-196
[44.]
B. Villalonga.
Diversifica tion discount or premium?.
New evidence from the Business Information Tracking Series, Journal of Finance, 59 (2004), pp. 479-506
[45.]
S. Xiao, R. Greenwood.
The effect of within-industry di versification on firm performance: Synergy creation, multi-market contact and market structuration.
Strategy Management Journal, 25 (2004), pp. 1131-1153

Investigación financiada por el Departamento de Gestión Empresarial, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad del Bío-Bío, Chile. Este artículo es el resultado del trabajo en curso sobre estrategias corporativas de empresas chilenas. Los autores pertenecen al Grupo de Investigación en Estrategia Empresarial, afiliado a la Universidad del Bío-Bío, Chile.

Copyright © 2011. Universidad ICESI
Opciones de artículo