Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales El rol del capital social del emprendedor en la expansión exitosa de una start-...
Información de la revista
Vol. 25. Núm. 113.
Páginas 15-36 (Octubre - Diciembre 2009)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 25. Núm. 113.
Páginas 15-36 (Octubre - Diciembre 2009)
Open Access
El rol del capital social del emprendedor en la expansión exitosa de una start-up. el caso de hipertexto ltda. – “la librería de la u”1,2
The role of an entrepreneur's social capital in the successful expansion of a start-up. The case of Hipertexto Ltda. – “La Librería de la U”
O papel do capital social do empresário na expansão bem sucedida de um start-up. o caso da Hipertexto Ltda. – “La Librería de la U”
Visitas
1631
Ruth Esperanza Román Castillo
Autor para correspondencia
rroman@udistrital.edu.co

Autor para correspondencia.
Magister en Administración, Universidad Nacional de Colombia, Colombia. Profesora tiempo completo, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia. Integrante del Grupo de Investigación en Competitividad de la Industria Colombiana (GICIC) y Doctoranda en Ciencias de Gestión de la Université de Rouen, Francia. Dirigir correspondencia a: Cra. 32A No. 25B-75 T. 1 Ap. 401, Bogotá, Colombia
Alí Smida
Doctor de Tercer Ciclo en Análisis y Gestión de Organizaciones y Doctor de Estado en Ciencias de Gestión, Université de Caen, Francia. Profesor titular, Université Paris 13, Francia. Vinculado al Centre d’Économie de l’Université Paris-Nord (CEPN), el Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) y la Association Internationale et Interdisciplinaire de la Décision (A2ID), Francia
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

En este artículo se pretende identificar el rol del capital social del emprendedor de la empresa Hipertexto Ltda., en el proceso de consolidación y posicionamiento de esta en el sector editorial. El método de caso es empleado para identificar un conjunto de variables potenciadoras del capital social del emprendedor, para luego proponer sus efectos sobre el desempeño empresarial. Como resultado final se formula un conjunto de proposiciones de investigación que pretenden contribuir a la comprensión del fenómeno de interés, y se propone un modelo de síntesis de la dinámica del intercambio producido entre el capital social analizado individual y organizacionalmente, mostrándose cómo dicha dinámica conduce al fortalecimiento del capital social organizacional como ventaja competitiva sostenible de la empresa.

Palabras clave:
Capital social
capital social organizacional
start-ups
emprendimiento
Abstract

This document identifies the role of an entrepreneur's social capital in the company Hipertexto Ltda. in the process of consolidating and positioning the company in the publishing sector. A case study approach is used to identify a set of variables that enhance individual social capital, and to describe their effects on the company's performance. As a final result, we formulate a set of research propositions aimed at contributing to the understanding of the phenomenon being analyzed. We also propose a model that summarizes the dynamics of the exchange of social capital from both an individual and an organizational perspective, and discuss how this dynamic leads to the strengthening of organizational social capital as a sustainable competitive advantage of a company.

Keywords:
Social capital
organizational social capital
start-ups
entrepreneurship
Resumo

Esse artigo pretende identificar o papel do capital social do empresário da Hipertexto Ltda.” no processo de consolidação e posicionamento da empresa no setor editorial. É usada uma abordagem de estudo de caso para identificar um conjunto de variáveis potenciadoras do capital social individual, e para descrever seus efeitos no desempenho da empresa. Como resultado final, formulamos um conjunto de propostas de pesquisa destinadas a contribuir para o entendimento do fenômeno que está sendo analisado, e propomos também um modelo que resume a dinâmica da troca do capital social numa perspectiva tanto individual como empresarial, mostrando como essa dinâmica conduz ao fortalecimento do capital social empresarial como uma vantagem competitiva sustentável da empresa.

Palavras-chave:
Capital social
capital social empresarial
start-ups
empreendimento
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias Bibliográficas
[1.]
P.S. Adler, S.W. Kwon.
Social Capital: Prospects for a New Concept.
Academy of Management Review, 27 (2002), pp. 17-40
[2.]
A.R. Anderson, S.L. Jack.
The Articulation of Social Capital in Entrepreneurial Networks: a Glue or a Lubricant?.
Entrepreneurship y Regional Development, 14 (2002), pp. 193-210
[3.]
J.L. Arregle, M.A. Hitt, D.G. Sirmon, P. Very.
The Development of Organizational Social Capital: Attributes of Family Firms.
Journal of Management Studies, 44 (2007), pp. 73-95
[4.]
T. Astebro, I. Bernhardt.
Start-up Financing, Owner Characteristics and Survival.
Journal of Economics and Business, 55 (2003), pp. 303-319
[5.]
Aydi, G. (2003). Capital Social Entrepreneurial. Performance de l’entreprise et accès aux ressources externes, AIMS, XIIe Conférence de l’Association Internationale de Management Stratégique, Les Côtes de Carthage, 3-6 juin. Recuperado el 24 de junio de 2009, de: www.strategie-aims.com.
[6.]
Backes-Gellner, U. y Werner, A. (2003). Entrepreneurial Signaling: Success Factor for Innovative Start-Ups, (working Paper No. 55), Institute for Strategy and Business Economics University of Zurich. Recuperado el 10 de Julio de 2009, de: www.isu.uzh.ch.
[7.]
J. Barney.
Firm Resources and Sustained Competitive Advantage.
Journal of Management, 17 (1991), pp. 99-120
[8.]
P. Bourdieu.
The Forms of Capital.
Handbook of Theory of Research for the Sociology and Education, pp. 241-258
[9.]
Bürgel, O., Murray, G., Fier, A. y Licht, G. (2000). Internationalization of High-Tech Start-Ups and Fast Growth – Evidence for UK and Germany (Discussion Paper No. 00-35), London Business School and Center for European Economic Research. Recuperado el 15 de enero de 2009, de: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=373940#.
[10.]
H. Chesbrough, R.S. Rosenbloom.
The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation's Technology Spin-off Companies.
Industrial and Corporate Change, 11 (2002), pp. 529-555
[11.]
Cucchi, A (2006). Capacités relationnelles et communautés de pratiques: Le cas des communautés cognitives. XVème Conférence Internationale de Management Stratégique, Annecy /Genève 13-16 juin. Recuperado el 10 de junio de 2007, de: www.strategie-aims.com.
[12.]
A. David.
Études de cas et généralisation scientifique en sciences de gestion.
Revue Sciences de Gestion, 39 (2003), pp. 139-166
[13.]
J.H. Dyer, H. Singh.
The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage.
The Academy of Management Review, 23 (1998), pp. 660-679
[14.]
M. Eraut.
Informal Learning en the Workplace.
Studies in Continuing Education, 26 (2004), pp. 247-273
[15.]
M. Gelfand, V. Smith, J. Raver, L. Nishii, K. O’Brien.
Negotiating Relationally: the Dynamics of the Relational Self in Negotiations.
Academy of Management Review, 31 (2006), pp. 427-451
[16.]
K. Glancey.
Determinants of Growth and Profitability in Small Entrepreneurial Firms.
International Journal of Entrepreneurial Behavior y Research, 4 (1998), pp. 18-27
[17.]
L. Gómez.
The Process and Problems of Business Start-Ups.
Pensamiento y Gestión, 22 (2007), pp. 232-255
[18.]
M. Gotsi, A.M. Wilson.
Corporate Reputation: Seeking a Definition, Corporate Communications.
An International Journal, 6 (2001), pp. 24-30
[19.]
F. Grima.
L’évolution professionnelle des champions de l’innovation organisationnelle.
Management International, 11 (2006), pp. 61-106
[20.]
S.B. Gustafson, M.D. Mumford.
Personal Style and Person - Environment Fit: A Pattern Approach.
Journal of Vocational Behavior, 46 (1995), pp. 163-188
[21.]
R. Hall.
The Strategic Analysis of Intangible Resources.
Strategic Management Journal, 13 (1992), pp. 135-144
[22.]
Lasch, F., Fréderic, L.R. y Saïd, Y. (2005). Les déterminants de la survie et de la croissance des Start-Ups TICs, XVI Conférence Internationale de Management Stratégique, Pays de La Loire, Angers, Association Internationale de Management Stratégique AIMS. Recuperado el 31 de marzo de 2009, de: www.strategie-aims.com.
[23.]
Majumdar, B. (2007). Relations inter organisationnelles et création de valeur: outillage du diagnostic d’un réseau partenarial. Recuperado el 13 de mayo de 2008, de:www.esc-rennes.fr/index.php/fr/recherche/publications.
[24.]
O. Marty.
Trabajar en start-ups, invertir y divertirse en empresas innovadoras.
Revista Ciencias Sociales, 1 (2002), pp. 49-60
[25.]
McKeever, E. (2005). The Role of Family in Entrepreneurship: a Qualitative Study, 28th National Conference Institute for Small Business y Entrepreneurship, London. Recuperado el 5 de febrero de 2009, de: www.ljmu.ac.uk.
[26.]
M. Miles, M. Huberman.
Analyse de données qualitatives.
2da, De Boeck, (2003),
[27.]
J. Nahapiet, L. Ghoshal.
Social Capital Intellectual Capital and the Organizational Advantage.
Academy of Management Review, 23 (1998), pp. 242-266
[28.]
E. Penrose.
The Theory of the Growth of the Firm.
3ra, Oxford University Press, (1959),
[29.]
I. Peña.
Intellectual Capital and Business Start-Ups Success.
Journal of Intellectual Capital, 3 (2002), pp. 180-198
[30.]
É. Persais.
Les compétences relationnelles peuvent-elles s’avérer stratégiques?.
Revue Française de Gestion, 158 (2004), pp. 119-145
[31.]
Rasmussen, B. (2007). Response of Pharmaceutical Companies to Biotechnology: Structure and Business Models (Working Paper No. 33), Centre for Strategic Economic Studies Victoria University of Technology. Recuperado el 3 de julio de 2009, de: www.cfses.com.
[32.]
J.A. Schnabel.
Entrepreneurial Start-ups: Emerging Markets Versus Developed Economies.
Journal of Money Investment and Banking, 5 (2008), pp. 90-97
[33.]
Senfortein, L. (2008). In Search of an Applied Leadership Model for Start-up Organizations, Thesis presented in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Philosophy in Decisionmaking, Knowledge Dynamics and Values, Stellenbosch University, South Africa.
[34.]
A. Shapero, L. Sokol.
The Social Dimensions of Entrepreneurship.
Encyclopedia of Entrepreneurship, pp. 72-90
[35.]
Smida, A. y Khelil, N. (2008). Repenser l’échec entrepreneurial des nouvelles entreprises. Proposition d’une typologie en s’appuyant sur une approche intégrative. Recuperado el 4 de junio de 2009, de: http://web.hec.ca/airepme/images/File/2008/C60.pdf.
[36.]
R.A. Thiètart.
Méthodes de recherche en management.
Dunod, (1999),
[37.]
L.J. Vásquez.
El capital social en Colombia. Teorías, estrategias y prácticas.
Contraloría General de la República, (2006),
[38.]
A. Wasty.
Organizational Commitment, Turnover Intentions and the Influence of Cultural Values.
Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76 (2003), pp. 303-321

Este documento fue seleccionado en la convocatoria para enviar artículos, Call for Papers, realizada en el marco del Simposio Análisis y propuestas creativas ante los retos del nuevo entorno empresarial”, organizado en celebración a los 30 años de la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Icesi y de los 25 años de su revista académica, Estudios Gerenciales; el 15 y 16 de octubre de 2009, en la ciudad de Cali (Colombia). El documento fue presentado en las sesiones simultáneas del área de Creación de empresa”.

Los autores de este artículo expresan sus agradecimientos a Jaime Iván Hurtado Bonilla, Gerente General de Hipertexto Ltda., así como a los empleados de la empresa que concedieron las demás entrevistas; su aporte constituye la base empírica de esta investigación.

Copyright © 2009. Universidad ICESI
Opciones de artículo
Herramientas