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Original article
Development of the professional role of diabetes nurses in specialised diabetes and primary care in Catalonia
Desarrollo del rol profesional de la enfermera en diabetes en Cataluña en atención especializada y en atención primaria
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Maite Valverdea,
Autor para correspondencia
maite.valverde@gmail.com

Corresponding author.
, Pilar Islab, Margarida Jansàc, Joaquin Monchod
a Endocrinology and Nutrition, Hospital Universitario Mútua Terrassa, Terrassa, Spain
b University of Barcelona, Barcelona, Spain
c Diabetes Unit, Hospital Clínic, Barcelona, Spain
d Community Nursing, Preventive Medicine and Public Health and History of Science, University of Alicante, Spain
Este artículo ha recibido
Recibido 28 julio 2019. Aceptado 26 noviembre 2019
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Table 1. Training and experience in diabetes by areas of assistance.
Table 2. Services, structure and resources available globally and by healthcare setting.
Table 3. Behavioural outcomes evaluated and systematically collected (at least annually).
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Abstract
Objectives

The aim of this study was to describe therapeutic education programmes in diabetes in Catalonia and the differences according to the healthcare setting in which the patients are attended (primary care [PC] and specialised diabetes care [SDC]).

Method

We performed a descriptive, cross-sectional, comparative study of diabetes nurses (DN) in SDC and PC in Catalonia. The sample was obtained from all the DN in SDC and a randomised cluster sample of DN in PC. The questionnaire of the Study of European Nurses in Diabetes (SEND) validated in Spanish was used.

Results

A total of 287 questionnaires were analysed (24.3% SDC and 75.6% PC). More training in diabetes through masters, postgraduate courses and continuing education was observed in SDC (p<0.001) as well as structured, written, education programmes and the combination of individual and group education strategies (p<0.05). The roles of educator, consultant, researcher, manager, liaison or collaborator and innovator and the telematic follow-up of patients was also more developed in SDC (p<0.05). The grade of work satisfaction was elevated in both groups.

Conclusions

(1) Nursing professionals in SDC assume more roles of specialised clinical nursing and also have more training in diabetes and therapeutic education than PC professionals. (2) Professionals in SDC work with a greater proportion of structured diabetes therapeutic education programmes although this should improve in both settings. According to the results obtained and the scientific evidence currently available, the training of DN working in the care of people with diabetes should be accredited in order to increase the use of structured programmes and investigation by DNs in both healthcare settings.

Keywords:
Diabetes
Patient education
Primary care
Specialised care
Diabetes nurse
Resumen
Objetivos

Describir la educación terapéutica en diabetes en Cataluña y las diferencias según el ámbito asistencial donde esta se imparte (asistencia primaria [AP] y asistencia especializada [AE]).

Método

Estudio descriptivo, transversal y comparativo en PE de AE y de AP en Cataluña. La muestra se obtuvo a partir de todos los PE de AE y una muestra aleatoria por conglomerados de PE de AP. Se utilizó el cuestionario del Study of European Nurses in Diabetes validado al español.

Resultados

Se analizaron 287 cuestionarios (24,3% AE y 75,6% AP). Se observó más formación en diabetes a nivel de máster, posgrado y formación continuada en AE (p<0,001). Más programas de educación estructurada, escritos y que combinan las estrategias de educación individual y grupal en AE (p < 0,05). Los roles educador, asesor, investigador, director, colaborador e innovador así como el seguimiento de pacientes vía telemática están más desarrollados en AE (p<0,05). En ambos grupos el grado de satisfacción laboral es elevado.

Conclusiones

1) Los profesionales de enfermería de AE asumen más roles de enfermera clínica especialista, además de tener más formación en diabetes y educación terapéutica que los profesionales de AP. 2) En AE se trabaja en mayor proporción con programas de ETD estructurados pero en ambos ámbitos se debería mejorar. De acuerdo con los resultados obtenidos y la evidencia científica disponible sería necesario acreditar la formación de los PE que trabajan en la atención de personas con diabetes, aumentar la utilización de programas estructurados y la investigación propia en ambos ámbitos de asistencia.

Palabras clave:
Diabetes
Educación del paciente
Atención primaria
Atención especializada
Enfermera en diabetes

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