Buscar en
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE
Toda la web
Inicio Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE Impacto competitivo de las herramientas para la gestión de la calidad
Información de la revista
Vol. 12. Núm. 41.
Páginas 7-35 (Diciembre 2009)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 12. Núm. 41.
Páginas 7-35 (Diciembre 2009)
Open Access
Impacto competitivo de las herramientas para la gestión de la calidad
Impact on competitiveness of the Tools for Quality Management
Visitas
5296
Iñaki Heras**, Frederic Marimon***, Martí Casadesús****
** Dpto. Organización de empresas E.U.E. Empresariales. Universidad del País Vasco. Plaza Oñati, 1. 20018 San Sebastián. Tel: 94 301 83 71.
*** Autor de contacto. Dpto. de Organización de Empresas. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Internacional de Catalunya. Calle Inmaculada, 22. 08017 Barcelona. Tel: 93 254 1800. Fax: 93 254 18 50.
**** Dpto. de Organización, Gestión Empresarial y Diseño del Producto. Escuela Politécnica. Universidad de Girona. Campus Montilivi. 17071 Girona. Tel: 972 41 82 86.
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

En este artículo se evalúa el impacto de las herramientas para la gestión de la calidad en la competitividad de las organizaciones, tomándose como referencia dos modelos distintos de gestión de la calidad: el establecido por el estándar ISO 9001:2000 y el del modelo de autoevaluación EFQM.

A tal efecto se analiza la información proveniente de un estudio empírico en el que participaron 107 evaluadores de modelos de gestión de la calidad. De los resultados obtenidos se observa que las organizaciones con sistemas de gestión de la calidad basados en la norma ISO 9001:2000 utilizan mayoritariamente herramientas de propósito «general», diseñadas para el análisis de su situación y para extraer propuestas de mejora, lo que tiene un impacto relativamente positivo en su competitividad. Por otra parte, las organizaciones que adoptan el modelo EFQM utilizan herramientas más especializadas y focalizadas, lo que les lleva a una mejora notable en aspectos más concretos de su capacidad competitiva.

La clasificación de herramientas para la mejora de la calidad que se propone en el artículo podrá servir de apoyo a las organizaciones interesadas a la hora de escoger las herramientas más efectivas en función de la estrategia de calidad que adoptan.

Palabras clave:
Herramientas de mejora de la calidad
Modelos y sistemas de gestión de calidad
ISO 9001:2000
EFQM
Abstract

The aim of this article is to assess the impact of tools for quality management in the competitiveness of organizations, depending on whether they have adopted practices related to quality management in accordance with standard ISO 9001:2000 or on the model EFQM.

It has conducted a survey to 107 assessors of quality management models. The results obtained show that organizations with quality management system based on ISO 9001:2000 use mostly tools of wide purpose, designed to analyze their situation and to draw suggestions for improvement, which has relatively positive impact on their competitiveness. Moreover, those organizations that adopt the EFQM model use more specialized and focused tools, which leads to a marked improvement in more detailed aspects of their competitive capacity.

The classification detected on tools to improve quality, might enable organizations to choose those most effective in terms of its quality strategy.

Key words:
Tools for quality management
Models and quality management systems
ISO 9001:2000
EFQM
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias bibliográficas
[Adams and Dale, 2001]
A.B.J. Adams, B.G. Dale.
The use of quality management tools and techniques: a study in plastic injection moulding manufacture».
Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part B, Journal of Engineering Manufacture, vol. 215 (2001), pp. 847-855
[Ahmed and Hassan, 2003]
S. Ahmed, M. Hassan.
Survey and case investigations on application of quality management tools and techniques in SMIs».
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 20 (2003), pp. 795-826
[Anderson et al., 1999]
S.W. Anderson, J.D. Daly, M.F. Johnson.
Why firms seek ISO 9000 certification: regulatory compliance or competitive advantage?.
Production & Operations Management, vol. 8 (1999), pp. 28-43
[Bamford and Greatbanks, 2005]
D.R. Bamford, R.W. Greatbanks.
The use of quality management tools and techniques: a study of application in everyday situations.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 22 (2005), pp. 376-392
[Besterfield et al., 1999]
D. Besterfield, C. Besterfield-Michna, G. Besterfield, M. Besterfield-Sacre.
Total Quality Management.
Prentice-Hall, New Jersey, (1999),
[Bunney and Dale, 1997]
H. Bunney, B. Dale.
The implementation of quality management tools and techniques: a study.
The TQM Magazine, vol. 9 (1997), pp. 183-189
[Byrne, 1994]
B.M. Byrne.
Structural equation modeling with EQS and EQS/Windows. Basic concepts. Applications and programming.
Sage Publications Thousand Oaks, (1994),
[Camison et al., 2006]
C. Camisón, S. Cruz, T. González.
Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas.
Pearson Educación, (2006),
[Camison et al., 2007]
C. Camisón, S. Cruz, T. González.
Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas.
Prentice Hall, (2007),
[Casadesus et al., 2005]
M. Casadesús, I. Heras, J. Merino.
Calidad práctica. Una guía para no perderse en el mundo de la calidad,.
Prentice Hall, (2005),
[Chin, 1998]
W.W. Chin.
The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling.
Modern Methods for Business Research, pp. 295-336
[Chow-Chua et al., 2003]
C. Chow-Chua, M. Goh, T.B. Wan.
Does ISO 9000 certification improve business performance?.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 20 (2003), pp. 936-953
[Cleary, 1997]
B. Cleary.
Promoting the use of quality management tools in the classroom.
Quality Progress, vol. 30 (1997), pp. 8
[Czerniawska, 1999]
F. Czerniawska.
Management Consultancy in the 21st Century.
MacMillan Business, (1999),
[Dale, 2002]
B.G. Dale.
Managing quality.
Blackwell Publishing, (2002),
[Dale et al., 2007]
B.G. Dale, T. van der Wiele, J. van Iwaarden.
Managing quality.
5.a ed., Blackwell Publishing, (2007),
[Devadasan et al., 2003]
S. Devadasan, S. Muthu, R. Samson, R. Sankaran.
Design of total failure mode and effects analysis programme.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 20 (2003), pp. 551-568
[EFQM, 2008]
EFQM (2008), Informacion obtenida de la base de empresas premiadas de la pagina web de la European Foundation for Quality Management.(www.efqm.org).
[Fotopoulos and Psomas, 2009]
C. Fotopoulos, E. Psomas.
The impact of «soft» and «hard» TQM elements on quality management results.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 26 (2009), pp. 150-163
[Greene, 1993]
R. Greene.
Global quality. A synthesis of the world's best management methods.
ASQC Quality Press, (1993),
[Hair et al., 1998]
J.F. Hair, R.E. Anderson, R.L. Tatham, W.C. Black.
Multivariate data analysis.
5.ª, Ed. Prentice Hall International, Inc., Upper Sadle River, (1998),
[Handfield et al., 1999]
R. Handfield, J. Jayaram, S. Ghosh.
An empirical examination of quality tool deployment patterns and their impact on performance.
International Journal of Production Research, vol. 37 (1999), pp. 1043-1426
[He et al., 1996]
Z. He, G. Staples, M. Ross, I. Court.
Fourteen Japanese quality tools in software process improvement.
The TQM Magazine, vol. 8 (1996), pp. 40-44
[Hendricks and Singhal, 1997]
K.B. Hendricks, V.R. Singhal.
Does Implementing an Effective TQM-Program Actually Improve Operating Performance? Empirical Evidence from Firms that have won Quality Awards.
Management Science, vol. 43 (1997), pp. 1258-1274
[Heras et al., 2002]
I. Heras, G.P.M. Dick, M. Casadesus.
ISO 9000 registration's impact on sales and profitability. A longitudinal analysis of performance before and after accreditation.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 19 (2002), pp. 774-791
[Hu and Bentler, 1999]
L. Hu, P. Bentler.
Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives.
Structural Equation Modeling, vol. 6 (1999), pp. 1-55
[Ishikawa, 1985]
K. Ishikawa.
What is Total Quality Control? The Japanese way.
Prentice Hall, New Jersey, (1985),
[Jackson, 2001]
S. Jackson.
Successfully implementing total quality management tools within healthcare: what are the key actions?.
International Journal of Health Care Quality Assurance, vol. 14 (2001), pp. 157-163
[James, 1996]
P. James.
Total quality management. An introductory text.
Prentice Hall, (1996),
[John and Reve, 1982]
G. John, T. Reve.
The reliability and validity of key informant data from Dyadic relationship in marketing channels.
Journal of Marketing Research, vol. 19 (1982), pp. 517-524
[Juran and Gryna, 1988]
J. Juran, F. Gryna.
Quality Control Handbook.
McGraw-Hill, (1988),
[Kaye and Anderson, 1999]
M. Kaye, R. Anderson.
Continuous improvement: the ten essential criteria.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 16 (1999), pp. 485-506
[Kaye and Dyason, 1995]
M. Kaye, M. Dyason.
The fifth era.
The TQM Magazine, vol. 7 (1995), pp. 33-37
[Marimon et al., 2004]
F. Marimon, M. Casadesús, I. Heras.
Percepción de los servicios ofrecidos por las empresas de consultoría de calidad: ¿Resulta efectivo el asesoramiento relacionado con la ISO 9000?.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, vol. 19 (2004), pp. 5-31
[Morenó-Luzon et al., 2001]
M. Morenó-Luzon, F. Peris, T. González.
Gestión de la calidad y diseño de organizaciones. Teoría y estudio de casos.
Pearson, (2001),
[Nunnally and Bernstein, 1994]
J.C. Nunnally, I.H. Bernstein.
Psychometric Theory.
McGraw-Hill, (1994),
[Perry, 1995]
L. Perry.
Effective facilitators. A key element in successful continuous improvement process.
Training for Quality, vol. 3 (1995), pp. 9-14
[Powell, 1995]
T.C. Powell.
Total quality management as competitive advantage: a review and empirical study.
Strategic Management Journal, vol. 16 (1995), pp. 15-37
[Rahman, 2001]
S. Rahman.
A comparative study of TQM practice and organizational performance of SMEs with and without ISO 9000 certification.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 18 (2001), pp. 35-49
[Singels et al., 2001]
J. Singels, G. Ruël, H. van de Water.
ISO 9000 series certification and performance.
International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 18 (2001), pp. 62-75
[Simmons and White, 1999]
B.L. Simmons, M.A. White.
The Relationship Between ISO 9000 and Business Performance: Does Registration Really Matter?.
Journal of Managerial Issues, vol. 11 (1999),
[Tarí and Sabater, 2004]
J. Tarí, V. Sabater.
Quality tools and techniques: are they necessary for quality management?.
International Journal of Production Economics, vol. 92 (2004), pp. 267-280
[Tenenhaus et al., 2004]
Tenenhaus, M.; Amato, S. y Esposito, V. (2004), A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modeling. Proceedings of the Italian Statistical Society meeting in 2004.(Bari on June 9-11, 2004).
[Vloeberghs and Bellens, 1996]
D. Vloeberghs, J. Bellens.
Implementing the ISO 9000 standards.
Quality Progress, vol. 29 (1996), pp. 43-48
[Vouzas and Psyhogios, 2007]
F. Vouzas, A.G. Psyhogios.
Assessing managers’ awareness of TQM.
The TQM Magazine, vol. 19 (2007), pp. 62-75
[Wayhan et al., 2002]
V.B. Wayhan, E.T. Kriche, B.M. Khumawala.
ISO 9000 certification: The financial performance implications.
Total Quality Management & Business Excellence, (2002), pp. 217-231
[Wayhan and Balderson, 2007]
V.B. Wayhan, E.L. Balderson.
TQM and Financial Performance: What has Empirical Research Discovered?.
Total Quality Management & Business Excellence, vol. 18 (2007), pp. 403-412
[Zairi and Thiagarajan, 1997]
M. Zairi, T. Thiagarajan.
A review of total quality management in practice: understanding the fundamentals through examples of best practice applications – Part III.
The TQM Magazine, vol. 9 (1997), pp. 414-417

Este artículo se ha realizado en el marco del Proyecto de Investigación titulado «Los sistemas integrados de gestión (SIG) en las empresas españolas» (SEJ2006-00682/ECON) financiado por el Ministerio de Educación y Ciencia dentro de la convocatoria de ayuda a proyectos I+D. Los autores desean agradecer de forma muy sincera las aportaciones recibidas por los dos revisores anónimos que analizaron este articulo.

Copyright © 2009. ACEDE
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos