Buscar en
Revista de Psiquiatría y Salud Mental (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psiquiatría y Salud Mental (English Edition) The use of “cognitive” in health terminology. A latent controversy
Journal Information
Vol. 3. Issue 4.
Pages 137-144 (January 2010)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 3. Issue 4.
Pages 137-144 (January 2010)
Full text access
The use of “cognitive” in health terminology. A latent controversy
El uso del término «cognitivo» en la terminología de salud. Una controversia latente
Visits
1347
Luis Salvador-Carullaa,,
Corresponding author
luis.salvador@telefonica.net

Corresponding author.
, Francisco Aguilerab
a Sección de Clasificación, Evaluación diagnóstica y Nomenclatura de la Asociación Mundial de Psiquiatría (WPA), Universidad de Cádiz, Cádiz, Spain
b Centro Villablanca, Unidad de Investigación en Discapacidad Intelectual y Trastornos del Desarrollo, UNIVIDD, Fundació Villablanca, Grup Pere Mata, Reus, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Background

The adjective «cognitive» has a double meaning and it is used for naming two disciplines with separate activities: Cognitive neuroscience and cognitive psychotherapy. This has an unrecognised impact on the health terminology and the classification systems.

Method

The current use of this term is reviewed in a series of key dictionaries, scientific books, databases (OldMedline and PsycINFO) and specific web searchers (Google Scholar). The history of this term and its etymology is also reviewed and compared to other alternatives (i.e. noetic) as well as its use in international classifications (e.g. the International Classification of Functioning – ICF).

Results

The modern use of the term «cognitive» in Neurosciences can be traced back to Hebb in a 1955 one year before that recorded at official version. The different meaning of this term in psychology can be traced back to the same decade. Departing from the ICF framework of mental functions, «cognitive» can be regarded as a generic term that encompasses both neurocognitive and meta-cognitive functions and should not be used for classification purposes. A hierarchy is suggested for the use of «neurocognitive» in the classification of mental functions.

Comments

The polysemic use of this name reveals a latent controversy in health sciences which has implications for its use in the international classification systems. There is an need to improve the standard definition and the semantic hierarchy of the term «cognitive», «neurocognitive» and other related terms within the context of International Health Terminology Standards Development Organisation (IHTSO).

Keywords:
Cognitive
Neurocognitive
Heath terminology
Resumen
Introducción

El término «cognitivo» tiene un doble significado, llegando a denominar disciplinas con actividades diferentes: neurociencias cognitivas y psicoterapia cognitiva.

Objetivo

Se efectúa una revisión del uso actual del término en una serie de diccionarios relevantes, libros científicos, publicaciones indexadas en OldMedline y en PsycINFO, y buscadores específicos (Google Scholar). Se revisa la historia del uso actual del término y la etimología del mismo en relación con otras alternativas (p.ej. noético) y su utilización en clasificaciones internacionales (p.ej. la clasificación internacional del funcionamiento [CIF]).

Desarrollo

Se constata que el uso polisémico del término. En neurociencias se inicia con Hebb en 1955, antes de la atribución aceptada oficialmente. En psicología social y clínica parece independientemente en la misma década. A partir del marco de la CIF de las funciones mentales, «cognitivo» es un término genérico que engloba funciones neurocognitivas y meta-cognitivas o del esquema mental que no es útil para clasificación. Se propone una jerarquía para el uso del término neurocognitivo en terminología de salud.

Conclusiones

El uso polisémico del nombre «cognitivo» ha generado una controversia latente en ciencias de la salud que tiene implicaciones relevantes para su uso en las clasificaciones internacionales. Es necesario mejorar la definición estándar de «cognitivo », «neurocognitivo» y de los términos relacionados en el contexto de la Organización Internacional de Estandares en Terminología de Salud (IHTSO).

Palabras clave:
Cognitivo
Neurocognitivo
Terminología médica
Full text is only aviable in PDF
Bibliografía
[1.]
C.D. Green.
Where Did the Word Cognitive Come From Anyway?.
Can Psychol, 37 (1996), pp. 31-39
[2.]
H. Gardner.
The Mind's New Science: A History of the Cognitive Revolution.
Basic Books, (1987),
[3.]
L. Salvador-Carulla, N. Palomar Pérez, Cognitivo:.
Un término en disputa Noético una solución homérica.
Med Clin (Barc), 122 (2004), pp. 319
[4.]
Diccionario de la Lengua Española. Ed. Espasa Calpe, 2001.
[5.]
Foro Medtrad. Medtradiario. Publicación electrónica: [consultado 1/4/2010]. Disponible en: http://www.medtrad. org/medtradiario.html
[6.]
Merrian-Webster Medical Dictionary. Versión electrónica Medline Plus [consultado 2/4/2010]. Disponible en: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/mplusdictionary.html
[7.]
M. Moliner.
Diccionario de Uso del Español.
Ed. Gredos, (1973),
[8.]
Wikipedia. Publicación electrónica [consultado 1/4/2010]. Disponible en: http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page
[9.]
A.S. Reber, R. Aller, E.S. Reber.
The Penguin Dictionary of Psychology Col. Penguin Reference, pp. 147
[10.]
G.F. Luger, Cognitive Science:.
The Science Of Intelligent Systems., pp. 3
[11.]
P. Thagard.
Mind: Introduction to Cognitive Science, pp. 9
[12.]
Oxford Dictionary of Computing. Oxford, New York: Oxford University Press; 2004.
[13.]
WordNet® 2.0, 2003 Princeton University [consultado 1/4/2010]. Disponible en: http://wordnet.princeton.edu/.
[14.]
Columbia Electronic Encyclopedia, 6th Edition, 2003 [consultado 1/4/2010]. Disponible en: http://education.yahoo.com/reference/encyclopedia/.
[15.]
T. Shallice.
From neuropsychology to mental structure, pp. 3
[16.]
M.S. Gazzaniga, R.B. Ivry, G. Mangun.
Cognitive Neuroscience.
2.a ed, WW Norton & Co, (2002),
[17.]
G.A. Miller.
The cognitive revolution: a historical perspective.
Trends Cogn Sci, 7 (2003), pp. 141-144
[18.]
Diller A. Some Definitions of Cognitive Science. Publicación electrónica (23-1-2004) [consultado 1/4/2010]. Disponible en: http://66.102.9.104/search?q=cache:eVSOME95qUIJ:www. cs.bham.ac.uk/□(ard/definition/definition.html+definition+of+ cognitive+neuroscience&hl=es
[19.]
G.E. Berrios.
The history of mental symptoms.
Cambridge University Press, (1996),
[20.]
A.T. Beck.
Thinking and depression. ii. idiosyncratic content and cognitive distortions.
Arch Gen Psychiatry, 14 (1963), pp. 324-333
[21.]
J. Vauclair, P. Perret.
The cognitive revolution in Europe: taking the developmental perspective seriously.
Trends Cogn Sci, 7 (2003), pp. 284-285
[22.]
J. Piaget.
Seis estudios de psicología, pp. 117
[23.]
D.O. Hebb.
Drives and the C.N.S (conceptual nervous system) [1].
Psychol Rev, 62 (1955), pp. 243-254
[24.]
U. Neisser.
Cognitive psychology. Englewood Cliffs.
Prentice- Hall, (1967),
[25.]
S.E. Asch.
Social psychology. Englewood Cliffs.
Prentice-Hall, (1952),
[26.]
L. Festinger.
A theory of cognitive dissonance. Evanston.
Row Peterson, (1957),
[27.]
F. Heider.
The psychology of interpersonal relations.
John Wiley & Sons, (1958),
[28.]
R.C. Atchley, Continuity theory.
self and social structure.
The self and society in ageing processes, pp. 94-149
[29.]
Salvador-Carulla L. El esquema mental: hacia una psicología de la longevidad. En: Salvador-Carulla L, Cano A, Cabo-Soler JR (coord.). «Longevidad. Tratado integral sobre salud en la segunda mitad de la vida». Madrid, Editorial Médica Panamericana; 2004.
[30.]
A.T. Beck, Depression:.
Clinical, Experimental and Theoretical Aspect.
Harper & Row, (1967),
[31.]
J. Evans, J. Heron, G. Lewis, R. Araya, D. Wolke.
Negative selfschemas and the onset of depression in women: longitudinal study.
Br J Psychiatry, 186 (2005), pp. 302-307
[32.]
J. Potter, E. Edwards.
Rethinking cognition: On Coulter on discourse and mind.
Human Studies, 26 (2003), pp. 165-181
[33.]
A. Lobo, J. Ezquerra, F. Gómez-Burgada, J.M. Sala, A. Seva.
El Mini- Examen Cognoscitivo: un test sencillo y práctico para detectar alteraciones intelectuales en pacientes médicos.
Actas Luso Esp Neurol Psiquiatr, 3 (1979), pp. 189-202
[34.]
A. Lobo, P. Saz, G. Marcos, J.L. Dia, C. De la Cámara, T. Ventura, et al.
Revalidación y estandarización del Mini-Examen Cognoscitivo (Primera versión española del Mini-Mental Status) en población geriátrica general.
Med Clin (Barc), 112 (1999), pp. 767-774
[35.]
J. Campos-Castello.
Evaluación neurológica de los trastornos del aprendizaje.
Rev Neurol, 27 (1998), pp. 280-285
[36.]
M. Valdés, T. de Flores.
Psicobiología del estrés. (edición actualizada).
Martínez Roca, (1990),
[37.]
P. Sachdev, G. Andrews, M.J. Hobbs, M. Sunderland, T.M. Anderson.
Neurocognitive disorders: Cluster 1 of the proposed metastructure for DSM-V and ICD-11.
Psychol Med, 39 (2009), pp. 2001-2012
[38.]
J. Tirapu, J.M. Muñoz-Céspedes, C. Pelegrín-Valero, A. Albéniz- Ferreras.
Propuesta de un protocolo para la evaluación de las funciones ejecutivas.
Rev Neurol, 41 (2005), pp. 177-186
[39.]
World Health Organization.
International classification of functioning, disability and health (ICF).
WHO, (2001),
[40.]
World Health Organization.
International classification of functioning disability and health: Children and Youth version (ICF-CY).
WHO, (2007),
[41.]
L. Salvador-Carulla, M. Bertelli.
Mental Retardation or Intellectual disability?: Time for a conceptual change.
Psychopathology, 41 (2008), pp. 10-16
[42.]
G. Andrews, D.S. Pine, M.J. Hobbs, T.M. Anderson, M. Sunderland.
Neurodevelopmental disorders: Cluster 2 of the proposed meta-structure for DSM-V and ICD-11.
Psychol Med, 39 (2009), pp. 2013-2023
[43.]
J.M. Rodrigues, A. Kumar, C. Bousquet, B. Trombert.
Using the CEN/ISO standard for categorial structure to harmonise the development of WHO international terminologies.
Stud Health Technol Inform, 150 (2009), pp. 255-259
[44.]
R.M. Bilder, F.W. Sabb, D.S. Parker, D. Kalar, W.W. Chu, J. Fox, et al.
Cognitive ontologies for neuropsychiatric phenomics research.
Cogn Neuropsychiatry, 14 (2009), pp. 419-450

Statement of Responsibility: Luis Salvador Carulla is the president of the Classification of Intellectual Development Disorders research group which reports to the Advisory Group for the WHO ICD-10 Mental and Behavioural Review. This article reflects the perspective of the author and not WHO policy.

Copyright © 2010. SEP y SEPB
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos