Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Cooperative learning interventions and associated outcomes in future teachers: A...
Journal Information
Vol. 27. Issue 2.
Pages 118-131 (July - December 2022)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
1
Vol. 27. Issue 2.
Pages 118-131 (July - December 2022)
Original
Cooperative learning interventions and associated outcomes in future teachers: A systematic review
Visits
1
Javier Fernandez-Rioa, Sergio Rivera-Pérezb, Damián Iglesiasb,
Corresponding author
diglesia@unex.es

Corresponding author.
a Universidad de Oviedo
b Universidad de Extremadura
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Abstract

The use of cooperative learning as a pedagogical framework in teacher-training colleges and universities has gained special relevance in the last decade. What do we know about the impact of cooperative learning-based interventions on future teachers so far? The purpose was to provide a contemporary picture on cooperative learning interventions in teacher education students conducting a systematic review. More specifically, this paper aimed to answer the following research questions: (1) What was the focus of studies investigating the benefits of cooperative learning in future teachers? (2) Which learning outcomes have been observed? (3) What were the main effects in student-teachers? Several electronic literature databases were involved in the process (Web of Science, EBSCO host, Scopus, ERIC, PsycINFO, SciELO). Quantitative, qualitative or mixed intervention studies were assessed. Nineteen eligible articles, involving 1944 teacher education students, were included to evaluate, organize and produce a high-level synthesis of evidence of this methodological approach. A comprehensive literature review is presented on its effects and learning outcomes. Findings showed that this teaching strategy can be useful for teacher education students’ global development: content knowledge, pedagogical content knowledge, personal, inter-personal and transversal skills, and professional skills and competencies. Unfortunately, these improvements are not linear and they need time and high-structured experiences. Cooperative learning has been found a positive framework in teacher education programs worldwide to train future teachers. Formative implications and future research are discussed.

Keywords:
Cooperative learning
Teacher education
Systematic review
Resumen

El uso del aprendizaje cooperativo como marco pedagógico en los centros universitarios de formación del profesorado ha cobrado especial relevancia en la última década. ¿Qué sabemos hasta ahora sobre el impacto de las intervenciones de aprendizaje cooperativo en los futuros docentes? El propósito de este estudio ha sido proporcionar una imagen contemporánea sobre la utilización del aprendizaje cooperativo en la formación del profesorado mediante una revisión sistemática. Más específicamente, este estudio ha tenido como objetivo responder a las siguientes preguntas de investigación: (1) ¿Cuál ha sido el enfoque de los estudios que investigaron los beneficios del aprendizaje cooperativo en la formación del profesorado? (2) ¿Qué resultados de aprendizaje se han observado? (3) ¿Cuáles han sido los principales efectos en los futuros docentes? Varias bases de datos electrónicas han sido empleadas en el proceso de búsqueda (Web of Science, EBSCO host, Scopus, ERIC, PsycINFO, SciELO). Estudios de intervención cuantitativos, cualitativos o mixtos han sido analizados. Un total de 19 artículos, involucrando a 1944 estudiantes, han sido incluidos para evaluar, organizar y producir una síntesis de calidad sobre la evidencia en el empleo de este enfoque metodológico. Se presenta una revisión exhaustiva de la literatura sobre sus efectos y resultados de aprendizaje. Los hallazgos muestran que esta estrategia de enseñanza puede ser útil para el desarrollo global de los futuros docentes: conocimiento del contenido, conocimiento del contenido pedagógico, habilidades personales, interpersonales y transversales, y habilidades y competencias profesionales. Desafortunadamente, estas mejoras no son lineales y necesitan tiempo y experiencias altamente estructuradas. El aprendizaje cooperativo se ha mostrado como un formato instructivo positivo en los programas de formación de docentes de todo el mundo. Se discuten las implicaciones formativas y la investigación futura.

Palabras clave:
Aprendizaje cooperativo
Formación del profesorado
Revisión sistemática

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos