Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Discurso narrativo y desempeño gramatical en niños con trastorno específico d...
Journal Information
Vol. 21. Issue 3.
Pages 124-130 (January 2001)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 21. Issue 3.
Pages 124-130 (January 2001)
Discurso narrativo y desempeño gramatical en niños con trastorno específico del lenguaje
Visits
3099
M.ª. Mercedes Pavez
Corresponding author
mmpavez@machi.med.uchile.cl

Correspondencia: Escuela de Fonoaudiología Universidad de Chile Avda. Independencia, 1027. Santiago de Chile Casilla 13898.
, C. Julia Coloma, P. González
Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Medicina, Universidad de Chile
This item has received
Article information
Resumen

El objetivo del trabajo es corroborar si existe relación entre el desempeño gramatical y el discurso narrativo en niños con Trastorno específico del lenguaje, hablantes de lengua española, con problemas expresivos en las estructuras gramaticales básicas.

Se trabaja con 13 niños con TEL, con una edad promedio de 4 años 5 meses, con trastorno fonológico, con rendimientos deficitarios en la subprueba expresiva del Screening Test of Spanish Grammar y sin problemas de comprensión de estructuras gramaticales en oraciones simples. Se evalúa la gramática básica y dos indicadores de sintaxis compleja: los sintagmas preposicionales y las oraciones subordinadas. En las narraciones, se evalúa el manejo de categorías de la superestructura, la coherencia causal y los errores de coherencia, basándose en el recontado de tres cuentos infantiles.

Los resultados permiten corroborar que no hay relación entre el desempeño gramatical básico y el discurso narrativo en estos niños. La sintaxis compleja, en cambio, se correlaciona significativamente con las categorías de la superestructura, específicamente el episodio y el final, y con las relaciones de coherencia causal. Se comentan estas relaciones y la proyección que tienen en el abordaje fonoaudiológico y en el futuro aprendizaje de la lectoescritura en estos niños.

Palabras clave:
Trastorno específico del lenguaje
Desempeño gramatical
Discurso narrativo
Summary

The purpose of this paper is to corroborate a possible relation between the grammatical performance and the narrative discourse in Spanish-speaking children with Specific Language Impairment (SLI). These children exhibit phonological impairment, expressive deficit at the syntactic level according to the Screening Test of Spanish Grammar, and did not exhibit difficulties in the comprehension of simple sentences. Syntactic aspects assessed included basic grammar and two pointers of complex grammar (embedded clauses and prepositional phrases). A retelling task was used for the assessment. Three discourse variables were considered in the study: narrative structural categories, causal coherence, and coherence errors.

Results proved there are any relation between the management of simple sentences and the narrative discourse in children with SLI. However, the complex syntax is significantly correlated to narrative structural categories and to causal coherence relations. A more detailed analysis revealed that the correlation was more evident in the episode and the final categories. These findings are commented as well as their clinical implications and their importance for the development of literacy in children.

Key words:
Specific Language Impairment
Narrative discourse
Grammatical performance

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos