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Vol. 37. Issue 4.
Pages 164-171 (September - December 2017)
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Vol. 37. Issue 4.
Pages 164-171 (September - December 2017)
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DOI: 10.1016/j.rlfa.2017.08.001
Implementing evidence based practice with limited evidence: The case of language intervention with bilingual children
Introducción de prácticas basadas en la evidencia: caso de intervención en el lenguaje con niños bilingües
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Elin Thordardottir
McGill University, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain (CRIR), Canada
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Evidence based practice calls for clinical decisions to be based on a combination of research evidence, clinical expertise and client perspectives. A relatively small proportion of the research evidence on language intervention efficacy has focused specifically on bilingual children. This article reviews early research as well as recent findings on language intervention with bilingual children. Main questions targeted by this research include the choice of language of intervention, whether intervention effects transfer from one langage to the other, and whether language skills can be improved indirectly by enhancing underlying language processing and memory skills. Given the relative lack of intervention research on bilingual children, it is appropriate to consider the extent to which findings from the larger available evidence base on monolingual children can be applied. This may vary depending on the clinical question being asked and on the types of monolingual and bilingual environments involved. Given that monolingual and bilingual children are similar in a number of key characteristics that impact their ability to benefit from language treatment, it is proposed that clinicians use their experience and expertise to carefully consider the applicability to bilingual populations of research conducted with monolingual children. New directions in bilingual intervention that research is starting to address are reviewed, which will in time, lead to more sophisticated intervention choices tailored to the individual needs of children, both monolingual and bilingual.

Keywords:
Language impairment
Bilingual
Intervention
Efficacy
Evidence based practice
Resumen

La práctica basada en la evidencia requiere decisiones clínicas basadas en una combinación de evidencia de la investigación, experiencia clínica y perspectivas clientelares. Una proporción relativamente pequeña de la evidencia de la investigación sobre la eficacia de la intervención en el lenguaje se ha centrado específicamente en los niños bilingües. Este artículo revisa la investigación precoz, así como los hallazgos recientes sobre la intervención en el lenguaje con niños bilingües. Muchas de las cuestiones focalizadas por esta investigación incluyen la elección del lenguaje de intervención, mientras que los efectos de la intervención se transfieren de una lengua a otra, así como si pueden mejorarse las técnicas del lenguaje indirectamente al acrecentar el procesamiento del lenguaje subyacente y las habilidades de memoria. Dada la falta de investigación sobre intervención en los niños bilingües, es apropiado considerar el alcance de la aplicación de los hallazgos de la más amplia base de evidencia disponible en los niños monolingües. Ello puede variar dependiendo de la cuestión clínica a plantear y de los tipos de entornos monolingües y bilingües implicados. Dado que los niños monolingües y bilingües son similares en cuanto a una serie de características clave que impactan en su capacidad para beneficiarse del tratamiento del lenguaje, se propone que los clínicos utilicen su experiencia y competencia para considerar minuciosamente la aplicabilidad a las poblaciones bilingües de la investigación realizada con los niños monolingües. Se revisan las nuevas direcciones sobre intervención bilingüe que, en un momento dado, darán lugar a opciones de intervención más sofisticadas adaptadas a las necesidades individuales de los niños, tanto monolingües como bilingües.

Palabras clave:
Deficiencias del lenguaje
Bilingüe
Intervención
Eficacia
Práctica basada en la evidencia

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