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Revista Colombiana de Reumatología (English Edition)
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Original Investigation
DOI: 10.1016/j.rcreue.2018.06.001
Lupus: “like a cancer but tinier”. Perceptions of systemic lupus erythematosus among adolescents nearing transition to adult care
Lupus, «un cáncer pero más chiquito». Percepciones del lupus eritematoso sistémico en adolescentes próximos a la transición
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Lady J. Hernández Zapataa,b,c,
Corresponding author
lady.hernandez@udea.edu.co

Corresponding author.
, Sandra I. Alzate Vanegasd, Ruth M. Erasoa,e, Carlos E. Yepes Delgadof,g
a Departamento de Pediatría y Sección de Reumatología-GRUA, Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia
b Reumatología Pediátrica Reumatologya SA y Reumalab IPS, Medellín, Colombia
c Clínica Universitaria Bolivariana, Medellín, Colombia
d Departamento de Psicología, Hospital Pablo Tobón Uribe, Medellín, Colombia
e Reumatología Pediátrica, Hospital Pablo Tobón Uribe, Medellín, Colombia
f Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia
g Unidad de Investigaciones, Hospital Pablo Tobón Uribe, Medellín, Colombia
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Tables (1)
Table 1. Demographic characteristics of the participating adolescents with systemic lupus erythematous.
Abstract
Introduction

Patients with pediatric lupus nearing transition to adult care are expected to take responsibility for their care. Nevertheless, many are not prepared for this, and thus have a poorer prognosis. Using the self-regulation model, the perception of a condition determines the emotional responses and guides coping efforts, appraisal, feedback, and assimilation strategies.

Objective

To describe how adolescents nearing transition perceive lupus.

Materials and methods

Eleven semi-structured interviews were conducted using a hermeneutic approach with techniques from grounded theory. Interviews took place between July 2013 and September 2014. The participants were nine adolescents with diagnosed lupus.

Results

A total of 1800 codes were obtained that emerged as the following preliminary categories: “Attempting to explain the origin”, where the cause of the disease is interpreted as immunosuppression, autoimmunity, association with cancer, guilt and influence of emotional factors, along with the diagnosis process. “What is lost”, which includes changes, being treated differently, and having limitations. The last category was “positive aspects” deals with illness as a behavioral moderator, acquiring qualities, learning about bodily functioning and secondary gain.

Conclusion

Adolescents perceive their condition based on the implications of the changes experienced in their lives as a result of the diagnosis. Lupus affects several aspects of their lives and brings uncertainty and a need to adjust, leading them to look for explanations. More awareness of these perceptions is required because the latter, along with other factors, determine the strategies that adolescents develop to ensure their self-care and adaptation to any situations arising from living with the condition.

Keywords:
Systemic lupus erythematosus
Social perception
Transition to adult care
Adolescent health
Life change events
Resumen
Introducción

Se espera que pacientes con lupus pediátrico próximos a la transición asuman responsabilidades de su cuidado, pero muchos no están preparados, lo cual empobrece su pronóstico. Según el modelo autorregulatorio, las percepciones de la enfermedad determinan las respuestas emocionales, guían las conductas de afrontamiento, su evaluación, retroalimentación y estrategias de asimilación.

Objetivo

Describir las percepciones sobre el lupus en adolescentes próximos a la transición.

Materiales y métodos

Desde un enfoque hermenéutico y utilizando técnicas de la teoría fundada, se realizaron 11 entrevistas semiestructuradas entre junio de 2013 y septiembre de 2014 a 9 adolescentes con diagnóstico de lupus.

Resultados

Se obtuvieron 1.800 códigos. Emergieron como categorías preliminares: «Intentando explicar el origen», donde se interpreta la causa de la enfermedad en términos de inmunosupresión y autoinmunidad, asociación con cáncer, culpa e influencia de factores emocionales, además el proceso diagnóstico. «Lo que se pierde», enmarcado en cambios, trato diferencial y límites. Finalmente, los «aspectos positivos»: enfermedad como modulador de la conducta, adquisición de cualidades, aprendizaje sobre el funcionamiento corporal y ganancia secundaria.

Conclusión

Las percepciones de la enfermedad en estos adolescentes, expresan en la experiencia de cambio las implicaciones del diagnóstico, las cuales impactan múltiples aspectos de sus vidas y traen consigo incertidumbre y necesidad de ajustes que les llevan a la búsqueda de explicaciones. Se requiere mayor conciencia sobre estas percepciones, debido a que, junto con otros factores, determinarán las estrategias que los adolescentes desarrollen para garantizar su autocuidado y adaptación a situaciones derivadas del vivir con la enfermedad.

Palabras clave:
Lupus eritematoso sistémico
Percepción social
Transición a la atención de adultos
Salud del adolescente
Acontecimientos que cambian la vida

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