Buscar en
Piel. Formación continuada en dermatología
Toda la web
Inicio Piel. Formación continuada en dermatología Acné juvenil: intervención psicoeducativa en 334 adolescentes
Journal Information
Vol. 32. Issue 8.
Pages 458-463 (October 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
65
Vol. 32. Issue 8.
Pages 458-463 (October 2017)
Original
Acné juvenil: intervención psicoeducativa en 334 adolescentes
Juvenile acne: Psychoeducational intervention in 334 adolescents
Visits
65
Celia Horcajada-Realesa,
Corresponding author
celiahr@hotmail.com

Autor para correspondencia.
, Elena Conde-Monterob
a Servicio de Dermatología, Hospital Universitario de Fuenlabrada, Fuenlabrada, Madrid, España
b Servicio de Dermatología, Hospital Universitario Infanta Leonor, Madrid, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Tables (1)
Tabla 1. Afirmaciones extraídas de los cuestionaros preintervención
Resumen
Introducción

El acné juvenil es una condición muy prevalente en la población adolescente. A pesar de su alta prevalencia, es escaso el conocimiento que tienen los adolescentes de esta dermatosis. Entre las fuentes de información más utilizadas por los adolescentes destacan los amigos y los familiares. Supone una importante repercusión en la calidad de vida, con posibilidad de desarrollo de cuadros depresivos y aislamiento social.

Objetivos

Mejorar el conocimiento del acné de los alumnos preadolescentes y facilitarles herramientas psicológicas para una mejor relación mental con esta enfermedad.

Material y métodos

Se realizó un estudio experimental no controlado con adolescentes de 1.° de la ESO de 3 colegios de la Comunidad de Madrid. Se realizó un cuestionario preintervención recogiendo sus conocimientos y posicionamiento previo. Acudimos a los 3 colegios a explicarles una presentación con la fisiopatología, tratamientos y herramientas psicológicas.

Posteriormente se les entregó un cuestionario postintervención pasadas 4 semanas.

Resultados

N=334 estudiantes rellenaron el cuestionario preintervención y n=307 el postintervencional. Los cuestionarios no válidos no se incluyeron en el análisis estadístico (n=23 y n=16, respectivamente). La principal fuente de información son los familiares y amigos. El 50% señalan la falta de higiene como un factor clave en la aparición del acné, y un 18% considera que se contagia por contacto. Destaca la falta de conocimientos acerca de los tratamientos médicos disponibles.

Conclusiones

Aunque se trata de una experiencia limitada, los resultados de nuestro estudio sugieren que las intervenciones psicoeducativas son una herramienta costo-eficiente, con muy buena aceptación, y útil para mejorar el posicionamiento frente a una enfermedad prevalente y con importante repercusión en la calidad de vida, como es el acné juvenil.

Palabras clave:
Acné juvenil
Psicodermatología
Intervención psicoeducativa
Adolescentes
Abstract
Introduction

Juvenile acne is a very common medical condition among adolescents. Despite this high prevalence, adolescents have a remarkable lack of knowledge about this dermatosis, with friends and relatives being their most used information source. Acne has a significant impact on quality of life, and some patients may develop depressive symptoms and social isolation.

Objective

To improve the knowledge about acne of pre-adolescent schoolchildren, and to provide them with the psychological tools for a better approach to this condition.

Materials and methods

A non-randomised experimental study was conducted on adolescents (12-14 years old) in 3 schools in the area of Madrid, Spain. A pre-interventional questionnaire was completed to determine their knowledge and attitude towards acne. Talks were given by two dermatologists in the 3 schools, and the topics covered were pathophysiology, treatments, and psychological tools. A post-interventional questionnaire was completed 4 weeks later so that the impact of the programme could be evaluated.

Results

A total of 334 students completed the pre-interventional questionnaire and 307 the post-interventional questionnaire. Questionnaires including nonsense answers were not considered for the statistical analysis (n=23 and n=16, respectively). Relatives and friends were found to be the main source of information about acne. Lack of personal hygiene was associated with acne by 50% of the participants, with 18% of the adolescents considering acne a contagious disease. It is remarkable the lack of knowledge about therapeutic options.

Conclusions

Although this a limited experiment, the results of our study suggest that psycho-educational interventions are a well-accepted cost-effective tool that may change attitudes towards a very prevalent medical condition, and which can have a significant impact on quality of life.

Keywords:
Juvenile acne
Psychodermatology
Psychoeducational intervention
Adolescents

Article

These are the options to access the full texts of the publication Piel. Formación continuada en dermatología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Piel. Formación continuada en dermatología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.piel.2022.06.008
No mostrar más