Buscar en
Journal of Healthcare Quality Research
Toda la web
Inicio Journal of Healthcare Quality Research Necesidades percibidas sobre atención a la salud escolar
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
188
Original
Necesidades percibidas sobre atención a la salud escolar
Perceived needs regarding school health care
Visits
188
L. Busto-Paradaa,
Corresponding author
bustoparada@gmail.com

Autora para correspondencia.
, G. Solís-Sánchezb, I. Riaño-Galánc
a Servicio de Pediatría, Hospital Universitario San Agustín, Avilés, Asturias, España
b Área de Gestión Clínica de Pediatría, Servicio de Neonatología, Hospital Universitario Central de Asturias, Oviedo, Asturias, España
c Área de Gestión Clínica de Pediatría, Unidad de Endocrino, Hospital Universitario Central de Asturias, Oviedo, Asturias, España
This item has received
Received 28 May 2021. Accepted 24 August 2021
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (6)
Tabla 1. Características sociodemográficas de la muestra
Tabla 2. Percepciones de los docentes sobre patología crónica en el centro escolar
Tabla 3. Percepciones de los profesionales sanitarios sobre patología crónica en el centro escolar
Tabla 4. Asociación entre nivel asistencial y conocimientos recogidos en el cuestionario
Tabla 5. Opciones de gestión de urgencias y/o accidentes por parte de los centros escolares ordenadas según el nivel de preferencia otorgado por los profesionales sanitarios
Tabla 6. Opciones para la mejora de la asistencia en caso de urgencia o accidente durante la jornada escolar
Show moreShow less
Additional material (1)
Resumen
Antecedentes y objetivo

Los cambios en la morbilidad infantil exigen adaptaciones para preservar su adecuado desarrollo y su rendimiento académico. El objetivo de este estudio fue conocer las necesidades percibidas de docentes, pediatras y enfermeras pediátricas sobre la capacitación de los centros escolares para asumir urgencias relacionadas con patología crónica y accidentes.

Método

Estudio transversal mediante cuestionario validado ad hoc en soporte digital (Google Formularios) que incluía variables sociodemográficas y una encuesta estructurada que recoge información sobre patología crónica, asistencia sanitaria y seguridad en caso de urgencia en el centro escolar.

Resultados

Se analizaron los datos de 266 cuestionarios (134 docentes, 132 pediatras y enfermeras). El 73,9% de los docentes afirmó haber tenido alumnos con patología crónica durante el último año y el 45,5% confirmó la existencia de protocolos para su asistencia, aunque el 68,7% no recibió formación específica para su atención.

El 25% de los pediatras y enfermeras sostuvieron que los progenitores de niños con patología crónica notifican siempre a los centros escolares y el 17,4% declaró conocer la existencia de protocolos específicos. El 35,6% colaboró en formación relacionada con patología específica o urgencias en centros escolares, con un predominio mayor del personal de atención primaria (p<0,001).

El 50,7% de los pediatras y el 79,7% de las enfermeras manifestaron como prioridad media-alta la necesidad de tener enfermera escolar en los centros.

Conclusiones

La asistencia sanitaria del alumnado con patología crónica en los centros escolares es mejorable para docentes y sanitarios, siendo la figura de la enfermera escolar una opción de mejora considerada prioritaria.

Palabras clave:
Enfermedad crónica
Maestros
Pediatras
Enfermeras pediátricas
Urgencias médicas.
Abstract
Background and objective

Changes in infant morbidity require adaptations to preserve their proper development and academic performance. The objective of this study was to know the perceived needs of teachers, pediatricians and pediatric nurses regarding the training of schools to deal with emergences related to chronic pathology and accidents.

Method

Cross-sectional study using an ad hoc validated questionnaire on digital support (Google Forms) that included sociodemographic variables and a structured survey that collected information on chronic pathology, health care and safety in case of emergency in the school.

Results

Data from 266 questionnaires (134 teachers, 132 pediatricians and pediatric nurses) were analyzed. 73.9% of the teachers stated that they have had students with chronic pathology during the last year and 45.5% confirmed the existence of protocols for their assistance, although 68.7% did not receive specific training for their care.

25% of pediatricians and nurses stated that the parents of children with chronic disease always notify the schools and 17.4% stated that they knew about the existence of specific protocols. 35.6% collaborated in training related to specific pathology or emergencies in schools, with a greater predominance of primary health care (P<.001).

50.7% of the pediatricians and 79.7% of the nurses stated as a medium–high priority the need to have a school nurse in the centers.

Conclusions

The health care of students with chronic diseases in schools can be improved for teachers, pediatricians and pediatric nurses, considering the figure of school nurse as the main improvement measure.

Keywords:
Chronic disease
School teachers
Pediatricians
Pediatric nurses
Emergencies

Article

These are the options to access the full texts of the publication Journal of Healthcare Quality Research
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Journal of Healthcare Quality Research

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos