Buscar en
Journal of Healthcare Quality Research
Toda la web
Inicio Journal of Healthcare Quality Research Impacto de la pandemia COVID-19 en la formación sanitaria especializada en un c...
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
229
ORIGINAL
Impacto de la pandemia COVID-19 en la formación sanitaria especializada en un centro docente
Impact of the Covid-19 pandemic on specialized healthcare training in a teaching center
Visits
229
M.I. González-Angladaa,
Corresponding author
mganglada@salud.madrid.org

Autor para correspondencia.
, C. Garmendia-Fernándezb, P. Sanmartin-Fenollerac, J. Martín-Fernándezd, F. García-Péreze, A.I. Huelmos-Rodrigof
a Hospital Universitario Fundación Alcorcón, Unidad de Docencia, Unidad de Medicina Interna, Universidad Rey Juan Carlos, Facultad de Ciencias de la Salud, Madrid, España
b Hospital Universitario Fundación Alcorcón, Unidad de Medicina Interna, Universidad Rey Juan Carlos, Facultad de Ciencias de la Salud, Madrid, España
c Hospital Universitario Fundación Alcorcón, Área de Farmacia, Universidad Rey Juan Carlos, Facultad de Ciencias de la Salud, Madrid, España
d Unidad Docente Multiprofesional de Atención Primaria área Oeste. Servicio Madrileño de Salud. Universidad Rey Juan Carlos, Facultad de Ciencias de la Salud, Madrid, España
e Hospital Universitario Fundación Alcorcón, Unidad de Rehabilitación, Universidad Rey Juan Carlos, Facultad de Ciencias de la Salud, Madrid, España
f Hospital Universitario Fundación Alcorcón, Unidad de Cardiología, Universidad Rey Juan Carlos, Facultad de Ciencias de la Salud, Madrid, España
This item has received
Received 04 June 2021. Accepted 16 July 2021
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Tables (3)
Tabla 1. Distribución de los residentes que contestaron a la encuesta por ámbitos asistenciales y por especialidad
Tabla 2. Modelo explicativo para referir balance final positivo en el aprendizaje
Tabla 3. Ejemplos de respuestas dadas por los residentes a la pregunta ¿De qué forma ha influido la pandemia COVID-19 en tu aprendizaje? 3. a) Aspectos positivos. 3. b) Aspectos negativos. 3. c) circunstancias en la que se habían sentido superados
Show moreShow less
Additional material (1)
Resumen
Objetivo

Evaluación del impacto producido por la emergencia asistencial originada por la pandemia COVID-19 en la formación sanitaria especializada de un centro docente.

Método

Estudio descriptivo transversal, mediante cuestionario electrónico remitido a 167 residentes en junio de 2020, para evaluar carga asistencial, suspensión de rotaciones y síntomas COVID-19. El impacto en la adquisición de competencias profesionales se midió mediante una escala Likert de cuatro niveles (nada, poco, bastante, mucho). Se construyó el perfil de competencias adquiridas y se estudió su asociación con el perfil profesional mediante Modelos Lineales Generalizados. El enfoque cualitativo se realizó mediante una pregunta abierta sobre cómo influyó en su aprendizaje y se extrajeron diferentes categorías mediante triangulación.

Resultados

El impacto en el aprendizaje fue importante para el 94,8% de los residentes. El 81,4% dejó las rotaciones que realizaban y refirieron elevada carga de trabajo, pérdida de oportunidades formativas, incertidumbre y conflictos éticos. Apreciaron aprendizaje significativo en las competencias trabajo en equipo (93,2%), profesionalismo (86,2%), ética (79,9%) y comunicación (78%). Las competencias técnicas fueron deficitarias. El 54,4% percibió un balance final del aprendizaje positivo, especialmente los residentes de servicios centrales y especialidades médicas. Un 67,8% se sintió superado alguna vez por cansancio-impacto emocional, sobrecarga asistencial, conflictos éticos y falta de recursos.

Conclusiones

La pandemia COVID-19 ha impactado de forma excepcional en la formación sanitaria especializada. Es necesario reevaluar los programas formativos para garantizar la adquisición de las competencias técnicas deficitarias.

Palabras clave:
COVID-19
Residente
Educación médica
Competencias clínicas
Profesionalismo
Abstract
Objective

Evaluation of the impact of the health crisis caused by the Covid-19 pandemic on specialized healthcare training in a teaching center.

Methods

Cross-sectional descriptive study, by means of an electronic questionnaire sent to 167 residents in June 2020, to evaluate the burden of care, suspension of rotations and Covid-19 symptoms. The impact on the acquisition of professional competencies was measured using a four-level Likert scale (none, a little, quiet, a lot). The profile of acquired competencies was constructed and its association with the professional profile was studied using Generalized Linear Models. The qualitative approach was carried out through an open question on how it influenced their learning and the different categories were extracted through triangulation.

Results

The impact on learning was important for 94.8% of the residents. A total of 81.4% left the rotations they were doing and reported high workload, loss of training opportunities, uncertainty and ethical conflicts. They appreciated significant learning in the competencies of teamwork (93.2%), professionalism (86.2%), ethics (79.9%) and communication (78%). Technical competencies were deficient. The final balance of learning was perceived as positive by 54.4%, especially residents in central services and medical specialties. A total of 67.8% felt overwhelmed at times due to fatigue-emotional impact, care overload, ethical conflicts and lack of resources.

Conclusions

The Covid-19 pandemic had an exceptional impact on specialized health care training. It is necessary to re-evaluate training programs to ensure the acquisition of the technical competencies that are lacking.

Keywords:
COVID-19
Resident
Medical Education
Clinical competence
Professionalism

Article

These are the options to access the full texts of the publication Journal of Healthcare Quality Research
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Journal of Healthcare Quality Research

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos