covid
Buscar en
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa
Toda la web
Inicio Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa ¿SON LAS CAJAS DE AHORROS DE CASTILLA Y LEÓN SOCIALMENTE RESPONSABLES? INFLUEN...
Journal Information
Vol. 14. Issue 2.
Pages 71-86 (January 2008)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 14. Issue 2.
Pages 71-86 (January 2008)
Open Access
¿SON LAS CAJAS DE AHORROS DE CASTILLA Y LEÓN SOCIALMENTE RESPONSABLES? INFLUENCIA DE SU OBRA SOCIAL EN EL DESEMPEÑO EMPRESARIAL
Visits
2029
F. Marbella Sánchez, A. Martínez Campillo, L. Cabeza García
Universidad de Léon
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
RESUMEN

Los objetivos de este trabajo son realizar un estudio descriptivo de la evolución del gasto en obra social de las Cajas de Ahorros de Castilla y León durante el periodo 2000-2004, así como analizar el efecto de dicha inversión sobre el desempeño empresarial. Los resultados obtenidos muestran un crecimiento relativamente bajo de la dotación a obra social, siendo el área que más presupuesto recibe la de Cultura y Tiempo Libre, y una influencia positiva y significativa de la misma sobre la cuota de activo total de las cajas. Estos hallazgos son congruentes con la realidad competitiva del sector, que evidencia la importancia de las actuaciones sociales en la mejora de la imagen de una entidad y en los resultados alcanzados.

PALABRAS CLAVE:
Obra social
Cajas de Ahorros
Evolución
Resultados
ABSTRACT

This paper analyses the evolution of Castilla and Leon savings banks' social activities during the four-year period between 2000 and 2004, and how these social activities influence on savings banks' performance. The results show a small growth in the social activities, being “Cultura and Tiempo Libre” the area which receives more finance, and a positive influence of social activities on the total assets. These findings show how firms compete in the sector, that is, the importance of social activities in the improvement of firms' image and in its performance.

KEYWORDS:
Social activities
Savings banks
Evolution
Performance
Full text is only aviable in PDF
BIBLIOGRAFÍA
[ALEXANDER and BUCHHOLZ, 1982]
G. ALEXANDER, R. BUCHHOLZ.
“Corporate social responsibility and stock market performance”.
Academy of Management Journal, (1982), pp. 479-486
[BALLARÍN, 1991]
E. BALLARÍN.
“El proceso de dirección en las Cajas de ahorros”.
Papeles de Economía Española, (1991), pp. 25-36
[BLACK et al., 2000]
E.L. BLACK, T.A. CARNES, V.J. RICHARDSON.
“The market valuation of corporate reputation”.
Corporate Reputation Review, (2000), pp. 31-42
[BOATRIGHT, 2003]
J.R. BOATRIGHT.
Ethics and the Conduct of Business, 4a ed., Prentice Hall, (2003),
[BURKE and LOGSDON, 1996]
L. BURKE, J.M. LOGSDON.
“How corporate social responsibility pays off”.
Long Range Planning, 29 (1996), pp. 497-505
[CALS, 2005]
J. CALS.
Historia Reciente, Estrategia Competitiva y Gobierno, Ariel, (2005),
[CARROLL, 1991]
A.B. CARROLL.
“The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders”.
Business Horizons, (1991), pp. 39-48
[CERTO and PETER, 1996]
S.C. CERTO, J.P. PETER.
Dirección Estratégica, 3a ed., Irwin, (1996),
[COTTRILL, 1990]
M.T. COTTRILL.
“Corporate social responsibility and the marketplace”.
Journal of Business Ethics, (1990), pp. 723-729
[CUERVO, 2005]
A. CUERVO.
“La maximización del valor para el accionista versus la responsabilidad social corporativa ¿Compatibilidad?”.
Economistas, (2005), pp. 13-21
[ELKINGTON, 1997]
J. ELKINGTON.
Cannibals with forks: the triple bottom line of 21st century business, Capstone, (1997),
[FERNÁNDEZ GAGO, 2005]
R. FERNÁNDEZ GAGO.
Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, Thomson, (2005),
[FREEMAN, 1984]
E. FREEMAN.
Strategic Management: a stakeholder approach, Pitman, (1984),
[JOHNSON and SCHOLES, 2001]
G. JOHNSON, K. SCHOLES.
Dirección Estratégica, 5a ed., Prentice Hall, (2001),
[MARBELLA, 2005]
F. MARBELLA.
La Dirección Estratégica de las Entidades de Crédito, Thomson, (2005),
[MARGOLIS and WALSH, 2004]
J.D. MARGOLIS, J.P. WALSH.
“Misery loves companies: rethinking social initiatives by business”.
Administrative Science Quarterly, (2004), pp. 268-305
[MOSKOWITZ, 1972]
M. MOSKOWITZ.
“Choosing socially responsible stocks”.
Business and Society, (1972), pp. 71-75
[PORTER and KRAMER, 2003]
M.E. PORTER, M.R. KRAMER.
'La filantropía empresarial como ventaja competitiva”.
Harvard Business Review, 68 (2003), pp. 73-93
[PORTER and KRAMER, 2006]
M.E. PORTER, M.R. KRAMER.
'Estrategia sociedad: el vínculo entre la ventaja competitiva y la Responsabilidad Social Corporativa”.
Harvard Business Review, 84 (2006), pp. 42-56
[SÁNCHEZ CALERO, 2003]
SÁNCHEZ CALERO, J. (2003): “Las modificaciones en el Régimen de las Cajas de Ahorro” en Sánchez Calero, F. y Sánchez Calero, J (Coord): Comentario a la Ley 44/2002 de Medidas de Reforma del Sistema Financiero, Aranzadi, 431-472.
[TEOH et al., 1999]
S. TEOH, I. WELCH, C. WAZZAN.
“The effect of socially activist investment policies on the financial markets: Evidence from the South African Boycott”.
Journal of Business, (1999), pp. 35-89
[WADDOCK and GRAVES, 1997]
S.A. WADDOCK, S.B. GRAVES.
“The corporate social performance-financial performance link”.
Strategic Management Journal, (1997), pp. 303-319
[WRIGHT and FERRIS, 1997]
P. WRIGHT, S. FERRIS.
“Agency conflict and corporate strategy: The effect of divestment on corporate value”.
Strategic Management Journal, (1997), pp. 77-83
Copyright © 2008. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos