Buscar en
Enfermería Intensiva (English Edition)
Toda la web
Inicio Enfermería Intensiva (English Edition) Efficacy of a theoretical and practical programme to newly hired nursing personn...
Journal Information
Vol. 33. Issue 3.
Pages 141-150 (July - September 2022)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
1
Vol. 33. Issue 3.
Pages 141-150 (July - September 2022)
Original article
Efficacy of a theoretical and practical programme to newly hired nursing personnel in a Paediatric Intensive Care Unit: A pilot study
Eficacia de un plan de acogida teórico-práctico dirigido a profesionales de enfermería de nueva incorporación en una Unidad de Cuidados Intensivos Pediátrica: estudio piloto
Visits
1
A. Ruiz-Romeroa, L. García-Costab, G. Durban-Carrilloa, A. Bosch-Alcarazc,
Corresponding author
abosch@sjdhospitalbarcelona.org

Corresponding author.
a Unidad de Cuidados Intensivos Pediátricos, Hospital Sant Joan de Déu, Barcelona, Spain
b Hospital Sant Joan de Déu, Barcelona, Spain
c Unidad de Cuidados Intensivos Pediátricos Hospital Sant Joan de Déu, Departamento de Salud Pública, Salud Mental y Maternoinfantil, Escuela de Enfermería, Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Universidad de Barcelona, Barcelona, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Additional material (1)
Abstract
Aims

(1) to design a training programme for newly hired nursing personnel and (2) to determine self-perception and perceived stress before and after the theoretical and practical parts of the programme with high fidelity simulation activities.

Methods

A pilot quasi-experimental pretest-posttest study without control group conducted in a Paediatric Intensive Care Unit from October 2018 to April 2019 was conducted. A newly hired nursing personnel training programme was first designed and delivered. Later, the participants’ self-perception was assessed, as well as their perceived stress and grade of satisfaction using two different Likert scales.

Results

A total of 20 newly hired nurses participated in the study, 90% (n = 18) were female with a median age of 25.5 ± 4.53 years. Higher scores were obtained in participants’ self-perception before and after the theoretical training. Lower significant median scores of the participants’ stress perception were found (6.9 ± 1.57 versus 5.6 ± 1.794). In the practical part of the programme, we obtained higher scores in all items, as well as lower median scores in stress perception (6.4 ± 1.73 versus 5.6 ± 1.93).

Conclusions

A theoretical and practical programme for newly hired nursing personnel in a Paediatric Intensive Care Unit improved participants’ self-perception and reduced their perceived median scores in stress levels.

Keywords:
Nursing
Paediatrics
Intensive Care Unit
Learning
Simulation technique
Resumen
Objetivos

(1) Diseñar un plan formativo de acogida a enfermeros de nueva incorporación y (2) determinar la autopercepción y el estrés percibido antes y después de la realización de la parte teórica y de la parte práctica con simulación de alta fidelidad.

Método

Se llevó a cabo un estudio piloto de diseño cuasiexperimental tipo pretest-postest sin grupo control en una Unidad de Cuidados Intensivos Pediátricos, de octubre de 2018 a abril de 2019. En primer lugar, se diseñó un plan formativo teórico y práctico que se impartió a todo el personal de nueva incorporación de la unidad. Posteriormente, se evaluó la autopercepción personal, el estrés percibido y el grado de satisfacción mediante dos escalas tipo Likert.

Resultados

Participaron en el estudio un total de 20 enfermeros/as de nueva incorporación, el 90% (n = 18) eran del sexo femenino, con una edad media de 25,5 ± 4,53 años. Al comparar los datos obtenidos pre y post formación teórica en relación a la autopercepción personal se constató un aumento de puntuación en todos los ítems. A la vez, se objetivaron puntuaciones medias menores de estrés (6,9 ± 1,57 versus los 5,6 ± 1,794). En la parte práctica se obtuvo también un aumento de las puntuaciones, así como una tendencia a la disminución de las puntuaciones medias globales de estrés percibido (6,4 ± 1,73 versus 5,6 ± 1,93).

Conclusiones

Un plan de acogida teórico-práctico mediante SC impartido a profesionales de enfermería de nueva incorporación de una UCIP mejoró su autopercepción sobre el nivel de conocimientos y disminuyó las puntuaciones medias de estrés.

Palabras clave:
Enfermería
Pediatría
Unidad de Cuidados Intensivos
Aprendizaje
Simulación

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Intensiva (English Edition)
Member
Si es usted socio de SEEIUC :
Diríjase al área de socios de la web de la SEEIUC, (https://seeiuc.org/mi-cuenta/iniciar-sesion/) y autentifíquese.
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Intensiva (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
Supplemental materials
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos