Buscar en
Enfermería Clínica (English Edition)
Toda la web
Inicio Enfermería Clínica (English Edition) Barriers to the implementation of research perceived by nurses from Osakidetza
Journal Information
Vol. 27. Issue 5.
Pages 286-293 (September - October 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
5
Vol. 27. Issue 5.
Pages 286-293 (September - October 2017)
Original Article
Barriers to the implementation of research perceived by nurses from Osakidetza
Percepción de barreras para la utilización de la investigación en enfermeras de Osakidetza
Visits
5
M. Ángeles Cidoncha-Morenoa,
Corresponding author
, Begoña Ruíz de Alegría-Fernandez de Retanab
a Subdirección de Enfermería, Dirección General de Osakidetza, Vitoria-Gasteiz, Spain
b Escuela de Enfermería de Vitoria-Gasteiz (Osakidetza), Universidad del País Vasco, Vitoria-Gasteiz, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (5)
Table 1. Sample characteristics (n=688).
Table 2. Values obtained in the BARRIERS questionnaire dimensions.
Table 3. Frequency of response (%) in BARRIERS.
Table 4. Comparison of means from the BARRIERS dimension according to care setting.
Table 5. Comparison of means from the BARRIERS dimension according to years of experience.
Show moreShow less
Abstract
Objective

To understand the barriers to implementing nursing research findings into practice, as perceived by the nurses working in Osakidetza and to analyse if the workplace factor and time worked affect the perception of these barriers.

Methods

Cross-sectional study. BARRIERS Scale questionnaire was given to a representative sample of 1572 Basque Health Service nurses, stratified and randomised, according to scope of work and job responsibility (response rate: 43.76%).

Results

According to the research results, the first important barrier was “insufficient time on the job to implement new ideas”. Nurses have perceived the organisational factor as the most important barrier in their practice. Nurses in “Special hospital departments” perceived more barriers in the “quality of research” factor than those working in “Primary Care”. Years of service showed a slight influence.

Conclusions

The nurses stated that external factors related to the organisation principally interfered in implementing results into clinical practice. They placed lack of critical reading training second. Working environment and seniority mark differences in the perception of barriers. This study may help to develop strategies for planning training programmes to facilitate the use of research in clinical practice, in order to provide quality care.

Keywords:
Nursing
Nursing research
Research utilisation
Primary health care
Hospital care
Resumen
Objetivo

Conocer la percepción de barreras para incorporar los resultados de investigación a la práctica en las enfermeras/os de Osakidetza y analizar si los factores ámbito laboral y tiempo trabajado afectan a la percepción de dichas barreras.

Métodos

Estudio descriptivo, transversal, multicéntrico. El cuestionario BARRIERS fue administrado a 1.572 enfermeras de Osakidetza estratificadas y aleatorizadas según ámbito de trabajo y responsabilidad laboral (tasa de respuesta: 43,76%).

Resultados

La primera barrera identificada fue «el tiempo insuficiente en el trabajo para implementar nuevas ideas». La dimensión organizacional fue la mayor barrera percibida. Las enfermeras/os del «Hospital de Servicios Especiales» percibieron más barreras en el factor «calidad de la investigación» que los que trabajaban en «Atención Primaria». El tiempo de antigüedad mostró una débil influencia.

Conclusiones

Las/os enfermeras/os de Osakidetza declararon que los factores externos relacionados con la organización son los que principalmente interfirieren en la incorporación de los resultados a la práctica clínica. En segundo lugar situaron la falta de formación para hacer una lectura crítica. El ámbito laboral y la antigüedad marcan diferencias en la percepción de barreras. Este estudio puede ayudar a establecer estrategias para la planificación de programas formativos más adecuados que ayuden a facilitar la utilización de la investigación en la práctica clínica, con el fin de prestar una atención de calidad.

Palabras clave:
Enfermería
Investigación en enfermería
Utilización de la investigación
Atención Primaria de salud
Atención hospitalaria

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Clínica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Clínica (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.enfcle.2023.05.004
No mostrar más