This study focuses on actions at the political and administrative level in Spain in relation to the implementation of pre-exposure prophylaxis (PrEP). We analysed a whole range of different formal initiatives taken by the political and administrative actors involved. The information was obtained from official public data sources. As of February 2018, PrEP had not been implemented. The decision is dependent on both state and regional governments. The Ministry of Health and some Autonomous Regions are working on different interventions, but without providing an implementation timetable. The political parties have kept a very low profile in terms of initiatives related to the implementation of PrEP. From a legal point of view, proceedings are passing back and forth with the extension of the patent. The role of intergovernmental and interdepartmental institutions is very important for the implementation of PrEP in Spain.
Este estudio se ha centrado en las actuaciones a nivel político y administrativo que se han realizado en España en relación con la implementación de la profilaxis preexposición (PrEP) al VIH. Se ha analizado todo tipo de iniciativas formales por parte de los actores políticos y administrativos implicados. Las fuentes utilizadas son las fuentes oficiales públicas. Hasta febrero de 2018, la PrEP no ha sido implementada. La decisión depende de los niveles estatal y autonómico. El Ministerio de Sanidad y algunas Comunidades Autónomas trabajan en diversas intervenciones sin establecer un calendario de implementación. Los partidos políticos por su parte han promovido escasas iniciativas relacionadas con la implementación de la PrEP. En el terreno jurídico, se han producido vaivenes legales relacionados con la extensión de la patente. El papel de los órganos intergubernamentales e interdepartamentales es vital para la implementación de la PrEP.
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Socio de la Sociedad Española de Enfermedades Infecciosas y Microbiología Clínica
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