Buscar en
Cirugía Española (English Edition)
Toda la web
Inicio Cirugía Española (English Edition)
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
...
Review article
DOI: 10.1016/j.cireng.2017.09.011
Simulation as a Surgical Teaching Model
La simulación como modelo de enseñanza en cirugía
Visits
...
José Luis Ruiz-Gómeza,
Corresponding author
jolurcg@gmail.com

Corresponding author.
, José Ignacio Martín-Parrab, Mónica González-Noriegab, Carlos Godofredo Redondo-Figueroc, José Carlos Manuel-Palazuelosb
a Servicio de Cirugía, Hospital Sierrallana, Torrelavega, Cantabria, Spain
b Servicio de Cirugía, Hospital Universitario Marqués de Valdecilla, Santander, Cantabria, Spain
c Departamento de Ciencias Médicas y Quirúrgicas, Universidad de Cantabria, Santander, Spain
Related content
Cir Esp. 2018;96:313-410.1016/j.cireng.2018.02.013
Dieter Morales-García, Jose Antonio Alcazar-Montero, Mercedes Sanz-Sanchez, Jose María Miguelena-Bobadilla
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Abstract

Teaching of surgery has been affected by many factors over the last years, such as the reduction of working hours, the optimization of the use of the operating room or patient safety.

Traditional teaching methodology fails to reduce the impact of these factors on surgeon's training. Simulation as a teaching model minimizes such impact, and is more effective than traditional teaching methods for integrating knowledge and clinical–surgical skills.

Simulation complements clinical assistance with training, creating a safe learning environment where patient safety is not affected, and ethical or legal conflicts are avoided.

Simulation uses learning methodologies that allow teaching individualization, adapting it to the learning needs of each student. It also allows training of all kinds of technical, cognitive or behavioral skills.

Keywords:
Simulation
Teaching methodology
Surgery training
Surgery learning
Resumen

La enseñanza de la cirugía se ha visto afectada por múltiples factores a lo largo de estos últimos años, como son la reducción de la jornada laboral, la optimización del uso del quirófano o la seguridad del paciente.

La metodología de enseñanza tradicional no logra minimizar el impacto de estos factores en la formación de los cirujanos. La simulación como modelo de enseñanza minimiza dicho impacto y es más eficaz que los métodos docentes tradicionales para integrar los conocimientos y las habilidades clínico-quirúrgicas complejas.

La simulación complementa la asistencia clínica al paciente con la formación, creando un entorno de aprendizaje seguro en el que no se ve afectada la seguridad del paciente ni se generan conflictos éticos ni legales.

Las metodologías de aprendizaje que utilizan la simulación permiten individualizar la enseñanza adaptándola a las necesidades de aprendizaje de cada alumno. Además, permiten entrenar todo tipo de habilidades técnicas, cognitivas o de comportamiento.

Palabras clave:
Simulación
Metodología de enseñanza
Entrenamiento en cirugía
Aprendizaje de cirugía

Article

These are the options to access the full texts of the publication Cirugía Española (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Cirugía Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos