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Actas Urológicas Españolas (English Edition)
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Vol. 43. Issue 6.
Pages 314-323 (July - August 2019)
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Vol. 43. Issue 6.
Pages 314-323 (July - August 2019)
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Research of the impact of urinary infection teaching methods on the learning process
Investigación de la repercusión en el proceso de aprendizaje según la metodología docente en la infección urinaria
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M.F. Lorenzo Gómeza,b,
Corresponding author
mflorenzogo@yahoo.es

Corresponding author.
, L. Martín Gómeza, L.A. González Rayoc, J.L. Bravo Granded, B. Padilla Fernándeze, M.Á. Muñoz Lucasf, M. Quintana-Díazg, J.A. Mirón Caneloh, M.B. García Cenadora, M. Esteban Fuertesi
a Área de Urología, Departamento de Cirugía, Universidad de Salamanca, Spain
b Grupo de Investigación Multidisciplinar Urológico Renal (GRUMUR) del Instituto de Investigación Biosanitaria de Salamanca (IBSAL), Spain
c Universidad del Rosario, Bogotá, Colombia
d Servicio de Prevención de Riesgos Laborales, Hospital Universitario de Salamanca, Salamanca, Spain
e Servicio de Urología, Hospital Universitario de Canarias, La Cuesta, San Cristóbal de la Laguna, Tenerife, Spain
f Unidad de Investigación, Hospital Universitario Gómez Ulla, Madrid, Spain
g Servicio de Medicina Intensiva, Hospital La Paz, Madrid, Spain
h Departamento de Ciencias Biomédicas, Universidad de Salamanca, Spain
i Servicio de Urología, Hospital Nacional de Parapléjicos de Toledo, Toledo, Spain
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Table 1. Distribution of answers by subjects.
Table 2. Proportion of answers to the survey questions.
Table 3. Comparison of 1+2 answers to the questionnaire.
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Abstract
Introduction

The classical teaching methodology was based on passive transmission-based learning. The model has changed toward an orientation based on student-centered learning.

Objective

The objective of the study has been to evaluate the students’ perception when learning about urinary tract infections, and their perspective about the teaching imparted on this pathology in the various subjects that include ITU in their syllabus.

Methods

A cross-sectional analytical study of the responses to an anonymous survey entitled: “Methodology on urine infections. Teaching aspects” issued by 228 students at their fifth year of Medical School, from two promotions. They referred to the following subjects: Pharmacy, Pathophisiology, Gynecology and Obstetrics, Infectious diseases, Microbiology, Nephrology, Pediatrics and Urology.

Results

The following variables have been analyzed: teaching content, teaching basic aspects of the disease, consideration of teaching methodology and improvement suggestions. Descriptive and inferential statistics were used.

Conclusion

The study has concluded that teaching urinary tract infection is perceived in specific subjects related to microorganism (Microbiology), the target organ (Infectious diseases, Urology), affected patients (Pediatrics, Gynecology and Obstetrics) rather than transversal subjects such as Pathophysiology or Pharmacy. The teaching methodology has been considered appropriate by more than 50% of the students in five from the 8 subjects that teach the concept of urinary tract infection. The students suggest convenient changes in current teaching methodology in several subjects that impart the urinary tract infection concept.

Keywords:
Teaching
Infection
Urinary
Subjects
Students
Resumen
Introducción

La metodología docente clásica se basaba en la transmisión pasiva de contenidos. El modelo ha cambiado hacia una orientación basada en que el eje del sistema enseñanza-aprendizaje es el alumno.

Objetivo

El objetivo del estudio es evaluar la percepción del aprendizaje relacionado con las infecciones del tracto urinario que tienen los propios alumnos, y su perspectiva acerca de la docencia impartida sobre esta patología en las diferentes asignaturas que incluyen en su temario la ITU.

Métodos

Se realiza un estudio analítico transversal de las respuestas a una encuesta anónima titulada: «Metodología sobre las infecciones de orina. Aspectos docentes» emitidas por 228 alumnos de quinto curso del Grado de Medicina de dos promociones. Se refirieron a las asignaturas de Farmacia, Fisiopatología, Ginecología y Obstetricia, Infecciosas, Microbiología, Nefrología, Pediatría y Urología.

Resultados

Se analizan variables sobre aspectos del contenido docente, docencia de aspectos básicos del problema, consideración sobre la metodología docente y sugerencias de cambio de la misma. Se utiliza estadística descriptiva e inferencial.

Conclusión

El estudio concluye que la docencia en la infección del tracto urinario se percibe más en asignaturas concretas relativas al microorganismo (Microbiología), el órgano diana (Infecciosas, Urología), pacientes afectados (Pediatría, Ginecología y Obstetricia) que en asignaturas transversales como la Fisiopatología o Farmacia. La metodología docente se considera la apropiada en más del 50% de los alumnos en cinco de las 8 asignaturas que imparten el concepto de infección del tracto urinario. Los alumnos sugieren la conveniencia de cambios en la metodología docente en varias asignaturas que imparten el concepto de infección del tracto urinario.

Palabras clave:
Docencia
Infección
Urinario
Asignaturas
Alumnos

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