Buscar en
Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI
Toda la web
Inicio Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI Diseño de Herramientas Didácticas Enfocadas al Aprendizaje de Sistemas de Cont...
Información de la revista
Vol. 14. Núm. 4.
Páginas 424-433 (Octubre - Diciembre 2017)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Visitas
4675
Vol. 14. Núm. 4.
Páginas 424-433 (Octubre - Diciembre 2017)
Open Access
Diseño de Herramientas Didácticas Enfocadas al Aprendizaje de Sistemas de Control Utilizando Instrumentación Virtual
Design of teaching tools focused on control systems with virtual instruments
Visitas
4675
J. Martíneza, A. Padillab,
Autor para correspondencia
alfredo.padilla@itcelaya.edu.mx

Autor para correspondencia.
, E. Rodríguezb, A. Jiméneza, H. Orozcoc
a Departamento de Ingeniería Mecatrónica, Instituto Tecnológico de Celaya, Celaya, Guanajuato, México
b Departamento de Ingeniería Electrónica, Instituto Tecnológico de Celaya, Celaya, Guanajuato, México
c Departamento de Ingeniería Mecánica, Instituto Tecnológico de Celaya, Celaya, Guanajuato, México
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Texto completo
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

En este artículo se describe el diseño de tres herramientas didácticas enfocadas al aprendizaje de sistemas de control implementadas en el software de instrumentación virtual LabVIEW. Estas herramientas están dirigidas al análisis de estabilidad en sistemas de control, el diseño de compensadores utilizando la técnica del lugar geométrico de las raíces y el diseño de compensadores utilizando la técnica de respuesta en frecuencia con trazas de Bode. Cada una de estas herramientas didácticas cuenta con una interfaz gráfica amigable con el usuario. La ventaja de estas herramientas didácticas es que incluyen opciones para realizar simulación en las áreas de control que software especializado no tiene.

Palabras clave:
Estabilidad
Simulación de Sistemas
Educación en Control
Laboratorio Virtual
Abstract

This paper describes the design of three didactic tools focused on learning of control systems implemented in LabVIEW virtual instruments software. These tools are dedicated to stability analysis in control systems, compensator design using root locus approach and Bode diagrams in the frequency domain. Each of them has a friendly interface with the user. The advantage of these didactic tools is the several options to simulate some characteristics referent to control in contrast with others teaching tools.

Keywords:
Stability
simulation systems
control education
virtual laboratory
Referencias
[Aissou et al., 2015]
S. Aissou, D. Rekioua, N. Mezzai, T. Rekioua, S. Bacha.
Modeling and control of hybrid photovoltaic wind power system with battery storage.
Energy Conversion and Management, 89 (2015), pp. 615-625
[Armstrong et al., 2008]
S. Armstrong, M. Glavin, W. Hurley.
Comparison of battery charging algorithms for standalone photovoltaic systems.
IEEE Power Electronics Specialists Conference, 1469-1475., (2008),
[Balamuralithara and Woods, 2009]
B. Balamuralithara, P. Woods.
Virtual laboratories in engineering education: The simulation lab and remote lab.
Computer Applications in Engineering Education, 17 (2009), pp. 108-118
[Bareno, 2011]
C. Bareno.
Teching/Learning Methods for Embedded Systems Using Copyleft Hardware.
IEEE Latin America Transactions, 9 (2011), pp. 503-509
[Chaos et al., 2013]
D. Chaos, J. Chacón, J. Lopez, S. Dormido.
Virtual and remote robotic laboratory using EJS.
MATLAB and LabVIEW. Sensors, 13 (2013), pp. 2595-2612
[Dorin and Dumitru, 2008]
B. Dorin, C. Dumitru.
Photovoltaic laboratory for study of renewable solar energy.
43rd International Universities Power Engineering Conference, 1-5., (2008),
[Ferreira and Velosa, 2007]
A. Ferreira, Z. Velosa.
Experiencias y reflexiones sobre la enseñanza de la Electrónica en tiempos de grandes cambios científicos, tecnológicos y de globalización.
IEEE Latin America Transactions, 5 (2007), pp. 62-69
[Gomez et al., 2013]
A. Gomez, M. Goy, M. Herrera.
Design, implementation and evaluation of a FPGA embedded digital systems course at the university level.
IEEE Latin America Transactions, 11 (2013), pp. 137-142
[Gomez et al., 2011]
J. Gomez, A. Mandow, J. Fernandez, A. García.
Using LEGO NXT mobile robots with LabVIEW for undergraduate courses on mechatronics.
IEEE Transactions on Education, 54 (2011), pp. 41-47
[Gomez et al., 2015]
J. Gomez, A. Mandow, J. Fernández, A. García.
Mobile Robot Lab Project to Introduce Engineering Students to Fault Diagnosis in Mechatronic Systems.
IEEE Transactions on Education, 58 (2015), pp. 187-193
[Jiménez et al., 2005]
J. Jiménez, F. Soto, E. De Jódar, J. Villarejo, J. Roca.
A new approach for teaching power electronics converter experiments.
IEEE Transactions on Education, 48 (2005), pp. 513-519
[Karp et al., 2010]
T. Karp, R. Gale, L. Lowe, V. Medina, E. Beutlich.
Generation NXT: Building young engineers with LEGOs.
IEEE Transactions on Education, 53 (2010), pp. 80-87
[Kwon et al., 2012]
D. Kwon, H. Kim, J. Shim, W. Lee.
Algorithmic bricks: a tangible robot programming tool for elementary school students.
IEEE Transactions on Education, 55 (2012), pp. 474-479
[Kyomugisha et al., 2015]
R. Kyomugisha, D. Bomugisha, C. Mwikirize.
A remote Solar Photovoltaic laboratory based on the iLabs Shared Architecture (ISA).
12th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation, (2015), pp. 56-62
[Nise, 2009a]
N. Nise.
Sistema de Control para Ingeniería.
Editorial Patria. Tercera Edición, (2009), pp. 329-340
[Nise, 2009b]
N. Nise.
Sistema de Control para Ingeniería.
Editorial Patria. Tercera Edición, (2009), pp. 422-585
[Ogata, 2010]
K. Ogata.
Ingeniería de Control Moderna.
Editorial Pearson. Quinta Edición, (2010), pp. 212-218
[Ordinez and Alimenti, 2013]
L. Ordinez, O. Alimenti.
A Constructivist Approach for Teaching Embedded Systems.
IEEE Latin America Transactions, 11 (2013), pp. 572-578
[Rasheduzzaman et al., 2014]
M. Rasheduzzaman, B. Chowdhury, S. Bhaskara.
Converting an old machines lab into a functioning power network with a microgrid for education.
IEEE Transactions on Power Systems, 29 (2014), pp. 1952-1962
[Rodriguez et al., 2011]
J. Rodriguez, G. Herrera, E. Rivas.
Adjustable speed drive project for teaching a servo systems course laboratory.
IEEE Transactions on Education, 54 (2011), pp. 657-666
[Santos and Figueroa, 2015]
C. Santos, H. Figueroa.
Free Visual FDTD 2D Simulator to Support the Telecommunication Teaching-Learning Process.
IEEE Latin America Transactions, 13 (2015), pp. 818-824
[Vasco et al., 2011]
A. Vasco, M. Amaral, N. Martins, V. Bartholo.
Learning Objects to Suport the Teaching of Science.
IEEE Latin America Transactions, 9 (2011), pp. 376-383
[Zhan et al., 2014]
W. Zhan, J. Porter, J. Morgan.
Experiential learning of digital communication using LabVIEW.
IEEE Transactions on Education, 57 (2014), pp. 34-41
Opciones de artículo
Herramientas