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Semergen 2018;44:5-12 - DOI: 10.1016/j.semerg.2017.01.008
Original
Epidemiological multicentre study on the education provided to patients with type 2 diabetes mellitus in the Spanish Health Care System. The Forma2 study
Estudio epidemiológico multicéntrico sobre la formación proporcionada a pacientes con diabetes mellitus tipo 2 en el sistema sanitario español. Estudio Forma2
J.A. García-Donairea, J. Franch-Nadalb,c,d, P. Rodríguez-Fortúneze,, , E. Labrador-Barbae, M.L. Orera-Peñae, M. Rodríguez de Miguele
a Hospital Universitario Clínico San Carlos, Madrid, Spain
b DAP-Cat Group, Unitat de Suport a la Recerca Barcelona Ciutat, Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP Jordi Gol), Barcelona, Spain
c Centro de Investigación Biomédica en Red de Diabetes y Enfermedades Metabólicas Asociadas (CIBERDEM), Instituto de Salud Carlos III (ISCIII), Madrid, Spain
d Primary Health Care Center Raval Sud, Gerència d’Àmbit d’Atenció Primària Barcelona Ciutat, Institut Català de la Salut, Barcelona, Spain
e Departamento Médico Mylan, Madrid, Spain
Recibido 23 septiembre 2016, Aceptado 03 enero 2017
Abstract
Purpose

The purpose of the present study was to characterize the education that patients with type 2 diabetes mellitus receive, and to identify differences as regards the presence of insulin therapy or not.

Methods

This crossover, multicentre and descriptive study involved 1066 Spanish physicians who completed a questionnaire on Internet.

Results

The physicians that responded had a mean of 26.0 years of experience in healthcare, and mainly worked in a walk-in clinic in an urban area. Physicians rated the level of patient knowledge about their disease on a 5.0 point-scale. Fifty percent of them indicated that they spent between 15 and 30min in educating patients at the time of diagnosis. Previous control with HbA1c>9%, presence of microvascular complications, and a low socio-cultural level, were factors associated with spending more time in education.

Conclusion

This is the first study designed to evaluate the education provided to patients with type 2 diabetes mellitus from Spain. The time spent and the individualization of the education are important factors associated with better long-term control of the disease, and thus with the effectiveness of the clinical management.

Resumen
Objetivo

El objetivo del presente estudio fue caracterizar la educación que reciben los pacientes con diabetes mellitus tipo 2 e identificar las diferencias existentes en función de la presencia o ausencia de terapia insulínica.

Métodos

En este estudio transversal, multicéntrico y descriptivo participaron 1.066 médicos españoles que completaron una encuesta por Internet.

Resultados

Los médicos participantes tenían una experiencia media de 26 años en atención sanitaria y principalmente trabajaban en centros de atención primaria de áreas urbanas. Los médicos determinaron el grado de conocimiento de cada paciente en relación con su enfermedad empleando una escala de 5 puntos. El 50% de los médicos indicaron que habían empleado entre 15 y 30min en educar al paciente en el momento del diagnóstico. Los niveles de HbA1c>9%, la presencia de complicaciones microvasculares y un nivel sociocultural bajo fueron los factores asociados a la necesidad de dedicar un mayor tiempo a la educación.

Conclusión

Este es el primer estudio diseñado para evaluar la educación proporcionada al paciente con diabetes mellitus tipo 2 en España. El tiempo dedicado y la individualización de la educación son factores asociados con un mejor control a largo plazo de la enfermedad y, consecuentemente, con una mayor eficacia en su manejo clínico.

Keywords
Type 2 diabetes mellitus, Education, Patient, Spanish Health Care System
Palabras clave
Diabetes mellitus tipo 2, Educación, Paciente, Sistema Nacional de Salud español
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Artículo

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