Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales Una revisión de los modelos de mejoramiento de procesos con enfoque en el redis...
Información de la revista
Vol. 28. Núm. 125.
Páginas 13-22 (Octubre - Diciembre 2012)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 28. Núm. 125.
Páginas 13-22 (Octubre - Diciembre 2012)
Open Access
Una revisión de los modelos de mejoramiento de procesos con enfoque en el rediseño
A review of process improvement models with with a focus on the redesign
Uma revisão dos modelos de melhoramento dos processos com foco na reorganização
Visitas
7921
Lupita Serrano Gómeza,
Autor para correspondencia
lupita.serrano@upb.edu.co

Autor para correspondencia: Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Pontificia Bolivariana, Edificio E- Of.301, Autopista Piedecuesta Km. 7, Bucaramanga, Colombia.
, Néstor Raúl Ortiz Pimientob
a Docente Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Pontificia Bolivariana Seccional Bucaramanga, Colombia
b Docente Escuela de Estudios Industriales y Empresariales, Universidad Industrial de Santander, Colombia
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

Este artículo revisa la literatura sobre los diferentes modelos para el mejoramiento de procesos desarrollados como elemento clave para alinear las operaciones de las empresas con sus prioridades estratégicas. El objetivo es proporcionar información útil sobre la anatomía de la literatura en esta área de conocimiento, presentando un marco unificado de los artículos explorados cronológicamente, a partir de los tres principales enfoques para el mejoramiento de procesos. El análisis se centra en 11 modelos con un enfoque en el rediseño y examina las características subyacentes y la metodología estructurada, los aportes y diferencias entre los constructos manejados por sus autores. Adicionalmente, se revisan los aspectos positivos y aquellos que pueden ser complementados para mejorar su aplicabilidad en las empresas.

Palabras clave:
Procesos
Mejoramiento de proceso
Rediseño de procesos
Abstract

This article reviews the literature on different models for the improvement of processes developed as a key to aligning business operations with strategic priorities. The aim is to provide useful information about the anatomy of the literature in this area of knowledge, presenting a unified framework of articles explored chronologically, from the three main approaches to improving processes, focusing the analysis on 11 models with a focus on the redesign, examining the underlying characteristics and structured methodology, contributions and differences between the constructs used by their authors and an analysis of the positive aspects,as well as those that can be complemented to improve their applicability in business.

Keywords:
Process
Improvement process
Redesign process
Resumo

Este artigo examina a literatura sobre os diferentes modelos para o melhoramento de processos desenvolvidos como elemento chave para alinhar as operações das empresas com as suas prioridades estratégicas. O objectivo é proporcionar informação útil sobre a anatomia da literatura nesta área de conhecimento, apresentando uma base unificada dos artigos explorados cronologicamente, a partir dos três principais focos para o melhoramento de processos. As análises centram-se em onze modelos com um foco na reorganização, examinando as características subjacentes e a metodologia estruturada, os contributos e diferenças entre obras administradas pelos seus autores. Adicionalmente, analisam-se os aspectos positivos e aqueles que podem ser complementados para melhorar a sua aplicabilidade nas empresas.

Palavras-chave:
Processos
Melhoria de processo
Reorganização de processo
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[Anguera, 1986]
Anguera, M. (1986). La investigación cualitativa. Disponible en: http://ddd.uab.cat/pub/educar/0211819Xn10p23.pdf
[Baloh, 2008]
P. Baloh.
Business process improvement methodology: The case of «Merkur» Trading Company.
Proceedings of the 7th Annual ISO Eworld Conference on Engaging Academia and Enterprise Agendas, pp. 11
[Bertalanffy, 1976]
Bertalanffy, L. (1976). Teoría general de los sistemas: fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Disponible en: http://archivosociologico.files.wordpress.com/2010/08/teoria-general-de-los-sistemas-ludwig-von-bertalanffy.pdf
[Bravo, 2000]
Z. Bravo.
Método para el mejoramiento de los procesos de negocios del grupo A. G. Asociados.
C.A. Ingeniería UC, 7 (2000), pp. 8-23
[Burdett, 1994]
J.O. Burdett.
TQM Reengineering-the battle for the organizational of tomorrow.
The TQM Magazine, 6 (1994), pp. 7-13
[Chan and Spedding, 2003]
K.K. Chan, T.A. Spedding.
An integrated multidimensional process improvement methodology for manufacturing systems.
Computers & Industrial Engineering, 44 (2003), pp. 673-693
[Childe et al., 1994]
S.J. Childe, R.S. Maull, J. Bennet.
Frameworks for understanding business process re-engineering.
International Journal of Operations & Production Management, 14 (1994), pp. 22-34
[Davenport, 1992]
T.H. Davenport.
Process innovation: reengineering work through information technology.
Boston: Harvard Business School Press, (1992),
[Davenport and Short, 1990]
T. Davenport, J. Short.
The new industrial engineering: information technology and business process redesign.
Sloan Management Review, 31 (1990), pp. 11-27
[De Toro and McCabe, 1997]
I. De Toro, T. McCabe.
How to stay flexible and elude fads.
Quality Progress, 3 (1997), pp. 55-60
[Drickhamer, 2003]
Drickhamer, D. (2003). Extended Value Stream Mapping offers a practical approach to developing customer and supplier partnerships. Disponible en: http://www.lean.org/Library/IndustryWeek%20_%20Archived.pdf
[Elzinga et al., 1995]
D.J. Elzinga, T. Horak, L. Chung-Yee, C. Bruner.
Business process management: survey and methodology.
IEEE Transactions on Engineering Management, 42 (1995), pp. 119-128
[Gallicchio, 2004]
Gallicchio, E. (2004). El desarrollo local en América latina, estrategia política basada en la construcción de capital social. Disponible en: http://www.bvsde.paho.org/bvsacd/cd52/capital.pdf
[Galloway, 2002]
D. Galloway.
Mejora continua de procesos: cómo rediseñar los procesos con diagramas de flujos y análisis de tareas.
Gestión, (2002),
[Gardner, 2001]
R.A. Gardner.
Resolving the process paradox.
Quality Progress, 34 (2001), pp. 51-59
[Hamel, 2000]
G. Hamel.
Liderando la revolución.
Editorial Norma, (2000),
[Hammer, 1990]
M. Hammer.
Reengineering work: Don’t automate, obliterate.
Harvard Business Review, 90 (1990), pp. 104-112
[Hammer, 2007]
M. Hammer.
Process audit.
Harvard Business Review, 85 (2007), pp. 111-123
[Hammer and Champy, 2003]
M. Hammer, J. Champy.
Reengineering the corporation: a manifesto for business revolution.
Harper Business, (2003),
[Harmon, 2004]
P. Harmon.
Business process change: a manager's guide to improving, redesigning, and automating processes.
Morgan Kaufmann Publishers, (2004),
[Harrington, 1991]
H.J. Harrington.
Business process improvement. The breakthrough strategy for total quality, productivity and competitiveness.
McGraw-Hill, (1991),
[Harrington, 1987]
H.J. Harrington.
The quality improvement process.
Healthcare Forum, 30 (1987), pp. 81-83
[Harrington, 1995]
H.J. Harrington.
Continuous versus breakthrough improvement finding the right answer.
Business Process Re-engineering & Management Journal, 1 (1995), pp. 31-49
[Harrington, 1993]
J. Harrington.
Mejoramiento de los procesos de la empresa.
McGraw Hill, (1993),
[Hernández et al., 2009]
A. Hernández, A. Medina, D. Nogueira.
Procedimiento de gestión por procesos en instalaciones hospitalarias. Caso Cuba.
Negotia Revista de Investigación de negocios, 5 (2009), pp. 3-22
[Hoyer and Ellis, 1996]
R. Hoyer, W. Ellis.
A graphical exploration of SPC: Part 2, the probability structure of rules for interpreting control charts.
Quality Progress, 29 (1996), pp. 57-64
[Imai, 1986]
M. Imai.
Kaizen: la clave de la ventaja competitiva japonesa.
Editorial CECSA, (1986),
[Imai, 1998]
M. Imai.
Cómo implementar el Kaizen en el sitio de trabajo GEMBA.
McGraw Hill, (1998),
[Kaplan and Murdock, 1991]
R. Kaplan, L. Murdock.
Core process redesign.
The McKinsey Quarterly, 2 (1991), pp. 27-43
[King, 1994]
W. King.
Process reengineering. The strategic dimensions.
Information Systems Management, 11 (1994), pp. 71-74
[Knorr, 1991]
R.O. Knorr.
Business process redesign: key to competitiveness.
The Journal of Business Strategy, 12 (1991), pp. 48-51
[Koontz and Weihrich, 1998]
H. Koontz, H. Weihrich.
Administración: una perspectiva global.
McGraw-Hill, (1998),
[Lee and Chuah, 2001]
K.T. Lee, K. Chuah.
A super methodology for business process improvement. An industrial case study in Hong Kong/China.
International Journal of Operations & Production Management, 21 (2001), pp. 687-706
[Miles and Huberman, 1994]
M.B. Miles, A.M. Huberman.
Qualitative data analysis an expanded sourcebook.
SAGE Publications, Inc, (1994),
[Millán, 2005]
Millán, T.A. (2005). Teoría de sistemas y sociedad. Disponible en: http://www.lapaginadelprofe.cl/sociologia/sistemas/sist.htm
[Newitt, 1996]
Newitt, D.J. (1996). Beyond BPR & TQM. Managing through processes: is Kaizen enough? En Institution of Electric Engineers (Eds.), Industrial Engineering Conference Proceeding (p. 100–110). London.
[Nguyen et al., 2009]
Nguyen V., & Olivera P. (2009). Modifying integrated model for manufacturing process improvement. Disponible en: http://www.mssanz.org.au/simmod05/papers/A1-04.pdf
[Organización Internacional para la Estandarización, 2008]
Organización Internacional para la Estandarización (2008). ISO/TC 176/SC 2/N544R3 Guidance on the concept and use of the process approach for management systems. Disponible en: http://www.iso.org/iso/04_concept_and_use_of_the_process_approach_for_management_systems.pdf
[Organizate, 2010]
Organizate Online. (2010). Gestión de Procesos. Disponible en: http://organizaonline.blogspot.com/2009/06
[Ostroff and Smith, 1993]
F. Ostroff, D. Smith.
The horizontal organization.
Mckinsey Quarterly, Harvard Deusto Business Review, 1 (1993), pp. 4-19
[Pacheco, 1991]
A. Pacheco.
Guía para la instalación de un programa permanente de mejoramiento de la productividad (PPMP).
IPN-UPIICSA, (1991),
[Pérez and Soto, 2005]
G. Pérez, A. Soto.
Propuesta metodológica para el mejoramiento de procesos utilizando el enfoque Harrington y la norma ISO 9004.
Revista Universidad EAFIT, 41 (2005), pp. 46-56
[Pettigrew, 1997]
A.M. Pettigrew.
What is a processual analysis?.
Scandinavian Journal of Management, 13 (1997), pp. 337-348
[Radnor et al., 2006]
Z. Radnor, P. Walley, A. Stephens, G. Bucci.
Evaluation of the lean approach to business management and its use in the public sector.
Scottish Executive, (2006),
[Ravi and Olivera, 2009]
S. Ravi, M. Olivera.
Role of process knowledge in business process improvement methodology: a case study.
Business Process Management Journal, 15 (2009), pp. 920-936
[Serrano, 2007]
Serrano, I. (2007). Análisis de la aplicabilidad de la técnica value stream mapping en el rediseño de procesos productivos. Disponible en: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/7957/tibl.pdf?sequence=1
[Short and Venkatraman, 1992]
J.E. Short, N. Venkatraman.
Beyond business process redesign: redefining Baxter's business network.
Sloan Management Review, 33 (1992), pp. 7-21
[Sterman and Repenning, 2002]
J.D. Sterman, N. Repenning.
Nobody ever gets credit for fixing problems that never happened.
IEEE engineering management review, 30 (2002), pp. 64-78
[Suárez, 2007]
B.M. Suárez.
La sostenibilidad de la mejora continua de procesos en la administración pública: un estudio en los ayuntamientos de España.
Universidad Ramón Llull, (2007),
[Tapping et al., 2002]
D. Tapping, T. Luyster, T. Shuker.
Value stream management.
Productivity Press, (2002),
[Tardugno et al., 2000]
A. Tardugno, T. DiPasquale, R. Matthews.
It services: costs, metrics, benchmarking and marketing.
Prentice Hall PTR, (2000),
[Taylor, 1911]
Taylor, F. (1911). The principles of scientific management. Disponible en: http://www.wissensnavigator.com/documents/TaylorScientificManagement.pdf
[Tinnila, 1995]
M. Tinnila.
Strategic perspective to business process redesign.
Business Process Reengineering & Management Journal, 1 (1995), pp. 44-59
[Ungan, 2006]
M. Ungan.
Standardization through process documentation.
Business Process Management Journal, 12 (2006), pp. 135-148
[Watson, 1998]
R. Watson.
Implementing self-managed process improvement teams in a continuous improvement environment.
The TQM Magazine, 10 (1998), pp. 246-253
[Wood and Wood, 2002]
J.C. Wood, M. Wood.
Henri Fayol: critical evaluations in business and management.
Routledge, (2002),
[Zairi, 1991]
M. Zairi.
Total quality management for engineers.
Woolhead Publishing Limited, (1991),
[Zairi, 1997]
M. Zairi.
Business Process Mangement: A boundaryless approach to modern competitiveness.
Business Process Management Journal, 3 (1997), pp. 64-80
Copyright © 2012. Universidad ICESI
Opciones de artículo
Herramientas