Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Emociones positivas, apoyo a la autonomía y rendimiento de estudiantes universi...
Journal Information
Vol. 22. Issue 1.
Pages 45-53 (January 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
101
Vol. 22. Issue 1.
Pages 45-53 (January 2017)
Emociones positivas, apoyo a la autonomía y rendimiento de estudiantes universitarios: el papel mediador del compromiso académico y la autoeficacia
Positive Emotions, Autonomy Support and Academic Performance of University Students: The Mediating Role of Academic Engagement and Self-efficacy
Visits
101
Xavier Oriol-Granadoa,
Corresponding author
xavier.oriol@usach.cl

Autor para correspondencia.
, Michelle Mendoza-Lirab, Carmen-Gloria Covarrubias-Apablazac, Víctor-Michel Molina-Lópezb
a Departamento de Gestión y Políticas Públicas, Facultad de Administración y Economía, Universidad de Santiago, Santiago de Chile, Chile
b Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Chile, Temuco, Chile
c Programa de Formación Fundamental, Universidad de Talca, Talca, Chile
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Tables (1)
Tabla 1. Estadísticos descriptivos y correlaciones entre las variables del estudio
Resumen

El objetivo general de este estudio es comprobar si variables como el clima de autonomía y las emociones positivas experimentadas en el aula son predictores del rendimiento académico a través de la autoeficacia y el compromiso académico en estudiantes universitarios. El modelo testado corrobora los resultados esperados, pero se observa que la autoeficacia no muestra un efecto directo significativo sobre el rendimiento. Por esta razón, se testa un segundo modelo, tomando la autoconfianza como predictor del compromiso académico, eliminando el efecto directo de esta variable sobre el rendimiento. Los resultados muestran un mayor ajuste en el segundo modelo, por lo que se concluye que: (a) las emociones positivas y el apoyo a la autonomía predicen el rendimiento académico y también autoeficacia y compromiso académico; (b) la autoeficacia predice mayores niveles de compromiso académico y el compromiso mejora el rendimiento, y (c) el efecto indirecto muestra, además, que existe una mediación de estas variables en la relación predictiva de apoyo a la autonomía y emociones positivas sobre el rendimiento.

Palabras clave:
Emociones positivas
Autoeficacia
Compromiso académico
Rendimiento académico
Abstract

The overall objective of this study is to prove whether some variables, such as autonomy support and positive affect experienced in the classroom, are predictors of academic performance through self-efficacy and engagement in university students. The tested model confirms the expected results but notes that self-efficacy does not show a significant direct effect on performance. Therefore, a second model is tested. We include self-efficacy as a predictor of academic engagement, eliminating the direct effect of this variable on performance. The results show a greater adjustment in the second model. It is concluded that: (a) positive emotions and autonomy support predict academic performance, self-efficacy and academic engagement; (b) self-efficacy predicts higher levels of academic engagement and the latter improves academic performance, and (c) indirect effects also show the existence of a mediation of these variables on the predictive relationship of autonomy support and positive emotions on performance.

Keywords:
Positive emotions
Self-efficacy
Academic engagement
Academic performance

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos