Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Iconicidad y facilidad de aprendizaje de los símbolos pictográficos ARASAAC
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
103
ORIGINAL
Iconicidad y facilidad de aprendizaje de los símbolos pictográficos ARASAAC
Iconicity and ease of learning of the ARASAAC pictographic symbols
Visits
103
Francisco Cabello Luque
Corresponding author
fcabello@um.es

Autor para correspondencia.
, Cristina Mazón Morillas
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, Facultad de Psicología, Universidad de Murcia, Murcia, España
This item has received
Received 21 November 2017. Accepted 07 April 2018
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Tables (4)
Tabla 1. Características de los participantes en cada grupo y diagnóstico
Tabla 2. Listado de palabras presentadas en cada categoría gramatical
Tabla 3. Datos de porcentaje de aciertos para cada sesión
Show moreShow less
Resumen
Introducción

Estudios previos han señalado la alta iconicidad de los signos pictográficos de ARASAAC, pero no existen datos que demuestren si esa mayor iconicidad está relacionada también con una mejor adquisición. Por tanto, este trabajo tiene como objetivo comparar la iconicidad y la facilidad de aprendizaje de los símbolos pictográficos de ARASAAC, SPC y Bliss en 24 menores (de edad entre 38 y 69 meses) diagnosticados con retraso del lenguaje, trastorno específico del lenguaje o trastorno del espectro autista.

Metodología

El estudio se dividió en 4 sesiones: una evaluación inicial, 2 sesiones de entrenamiento y un seguimiento final. En cada sesión se presentó un total de 30 grupos de pictogramas correspondientes a nombres, verbos y adjetivos, y la tarea de los participantes era señalar el pictograma del grupo que correspondiera a una palabra presentada oralmente.

Resultados

Los pictogramas de ARASAAC obtuvieron una mayor iconicidad que la de los símbolos SPC y Bliss, aunque el valor varió en función de la categoría gramatical. Igualmente, los símbolos de ARASAAC fueron los más fáciles de aprender y los que tuvieron mayor retención del aprendizaje después de una semana.

Discusión

Estos hallazgos son coherentes con la hipótesis de transparencia, pues los símbolos con mayor iconicidad fueron los más fáciles de aprender en las fases iniciales y durante el seguimiento, lo que señala la superioridad del conjunto de pictogramas de ARASAAC frente a otros conjuntos empleados habitualmente, en términos de facilidad de aprendizaje.

Palabras clave:
ARASAAC
Iconicidad
Pictogramas
Símbolos gráficos
Comunicación alternativa
Abstract
Introduction

Although previous studies have indicated the high iconicity of the ARASAAC pictographic symbols, currently there are no data that demonstrate whether this higher degree of iconicity is also related with a better acquisition. Therefore, this work is aimed at comparing the iconicity and ease of learning of the ARASAAC, PCS and Bliss pictographic symbols in a group of 24 children (aged from 38 to 69 months) diagnosed with language delay, specific language impairment or autism spectrum disorder.

Methodology

The study was divided into 4 sessions: an initial assessment, 2 training sessions and a final follow-up. During each session, 30 groups of pictograms representing nouns, verbs and adjectives were presented, and the participant task was to point to the pictogram that corresponded to the meaning of a word presented orally.

Results

Pictograms from the ARASAAC set obtained a higher iconicity compared to the PCS and Bliss symbols, although it varied across grammatical categories. Furthermore, the ARASAAC symbols were easier to learn and showed higher retention level after a week.

Discussion

These findings are in accordance with the transparency hypothesis as symbols with higher iconicity were the easiest to learn at the beginning of the training sessions and during follow-up, which demonstrates the superiority of the ARASAAC pictogram set over other frequently used sets, in terms of ease of learning.

Keywords:
ARASAAC
Iconicity
Pictograms
Graphic symbols
Alternative communication

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos