Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Conciencia fonológica y resolución de problemas matemáticos en educación inf...
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
132
Original
Conciencia fonológica y resolución de problemas matemáticos en educación infantil
Phonological awareness and mathematical problem solving in preschool
Visits
132
Laura Espinoza Pastén, Rafaela Marco Taverner, Amparo Ygual Fernández
Corresponding author
amparo.ygual@uv.es

Autor para correspondencia.
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, Facultad de Psicología, Universitat de València, Valencia, España
This item has received
Received 27 June 2016. Accepted 15 July 2017
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (2)
Tabla 1. Correlaciones entre variables predictoras y medidas de rendimiento matemático
Tabla 2. Regresión jerárquica por bloques de variables predictoras sobre las tres medidas de rendimiento matemático
Show moreShow less
Resumen
Introducción

Algunos estudios revelan la participación del procesamiento lingüístico en la resolución de problemas matemáticos, subrayando su papel en la representación y en el procesamiento de información. Estas investigaciones no suelen considerar población en edades tempranas.

Objetivos

Este estudio tiene un doble objetivo: analizar la influencia lingüística en resolución de problemas matemáticos en la etapa de educación infantil y analizar qué habilidades lingüísticas explican significativamente por sí solas la resolución de problemas matemáticos.

Método

Participaron 76 niños españoles que cursaban tercero de educación infantil. Se evaluaron habilidades semánticas, morfosintácticas y conciencia fonológica, memoria verbal y velocidad de procesamiento verbal. El rendimiento en resolución de problemas se evaluó por medio de problemas de operaciones lógicas y a través de problemas con enunciados orales con y sin apoyo visual.

Resultados

Las habilidades lingüísticas correlacionaron significativamente con las habilidades de resolución de problemas que involucran el pensamiento lógico y problemas con enunciado verbal, con y sin apoyo visual. Las habilidades lingüísticas, en conjunto, se relacionan con la resolución de problemas, explicando un incremento significativo de varianza adicional a la explicada por el nivel de inteligencia. La conciencia fonológica resulta ser la habilidad lingüística que mejor predice el rendimiento en problemas con enunciados sin apoyo de material concreto.

Conclusiones

La conciencia fonológica es buen indicador de la calidad de las representaciones fonológicas que permiten manipular la información lingüística contenida en problemas matemáticos a edades tempranas. Estos hallazgos tienen relevancia en procesos de aprendizaje matemático, tanto en población con desarrollo típico como con dificultades de procesamiento fonológico.

Palabras clave:
Conciencia fonológica
Habilidades lingüísticas
Metafonología
Resolución de problemas matemáticos
Abstract
Introduction

Solving mathematical problems requires a number of different skills. Several studies have highlighted the role of language processing in problem solving through its influence on mental representation and information processing in mathematical problems. However, these studies usually focus on the primary school years and less often on children at preschool level.

Objectives

The objective of this study was twofold: to analyse the effect of linguistic competence on problem solving in mathematics at the kindergarten stage and to identify which specific language skills are most closely associated with problem-solving skill.

Method

The sample included 76 children attending a kindergarten third grade class. Composed measures of semantic and morphosyntactic skills, phonological awareness, verbal memory and processing speed were formed from the CELF subscales. Problem-solving skill was assessed by asking children to solve a range of different mathematical problems involving Piagetian logical operations, and word problems with and without accompanying visual representations.

Results

Linguistic skills correlated significantly with skill in solving problems involving logical thinking, and verbal statement problems with and without visual representation. Linguistic skills predicted children’ problem-solving skills as they accounted for additional variance beyond that accounted for by IQ. Phonological awareness was the single best predictor of scores in solving word problems without visual support.

Conclusions

Phonological awareness is a good indicator of the quality of phonological representations that allow manipulation of the linguistic information contained in mathematical problems at an early age. These findings have practical consequences for helping children to achieve normative development and for children with phonological processing difficulties.

Keywords:
Phonological awareness
Language skills
Metaphonology
Mathematical problem solving

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos