Buscar en
Journal of Healthcare Quality Research
Toda la web
Inicio Journal of Healthcare Quality Research ¿Qué necesidades de información de salud tienen la ciudadanía y los profesio...
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
2278
ORIGINAL
¿Qué necesidades de información de salud tienen la ciudadanía y los profesionales? Resultados de un estudio cualitativo
What kind of health information does the public need? Results of a qualitative study
Visits
2278
D. Ruiz-Muñoza,
Corresponding author
druiz@gencat.cat

Autor para correspondencia.
, H. Aguadob, A. García-Altésa
a Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), Barcelona, España
b Servei Català de la Salut (CatSalut), Barcelona, España
This item has received
Received 12 September 2017. Accepted 11 January 2018
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (3)
Tabla 1. Resumen de los contenidos, formatos y canales prioritarios para cada grupo de interés con relación a sus necesidades de información de salud
Show moreShow less
Resumen
Introducción

En 2016, los usuarios de la Central de Resultados fueron preguntados directamente por sus necesidades de información de salud. Se fijaron 3 objetivos: definir los grupos interesados en recibir la información generada, determinar los contenidos de la información que incluir en los diferentes productos e identificar los formatos y canales más adecuados para cada uno de los grupos de interès.

Material y métodos

Se realizaron entrevistas personales semiestructuradas y grupos focales para conocer los intereses de la ciudadanía, y entrevistas personales y dinámicas de consenso online para conocer los intereses de profesionales sanitarios de diferentes perfiles y de profesionales de la comunicación. Se hizo un análisis de contenido y del discurso, mediante transcripción literal de los grupos y entrevistas, así como el vaciado de las respuestas abiertas de las dinámicas de consenso.

Resultados

Se definieron 2grandes grupos de interés, el de los profesionales y el de la ciudadanía, subdividido este en diferentes grupos según el perfil profesional. Los principales contenidos de información sanitaria que incluir en los productos generados difirieron para cada grupo de interés, así como los formatos y canales más adecuados en cada caso.

Discusión

Las necesidades de información de los profesionales estuvieron orientadas a la mejora de su praxis profesional. Se evidenció la importancia de trabajar en la comunicación de la información que ya se genera. La ciudadanía manifestó que solo necesita información relacionada directamente con su estado de salud, e identificó a su médico de referencia como el encargado de poseer esta información y de transmitirla.

Palabras clave:
Comunicación en salud
Acceso a la información
Intercambio de información en salud
Diseminación de información
Participación ciudadana
Abstract
Introduction

In 2016, the users of a Results Centre were asked directly about their health information needs. Three objectives were set: to define the groups interested in receiving the information generated, to determine the contents of the information to be included in the different products, and to identify the formats and channels most suitable for each of the stakeholders.

Material and methods

Semi-structured personal interviews and focus groups were organised to find out the interests of the users. Personal interviews and on-line consensus dynamics were also performed to determine the interests of the different health professionals, and those of professionals in communication. An analysis of content and discourse was done through the literal transcription of the focus groups and interviews held, as well as the open responses of the consensus dynamics.

Results

Two major interest groups were defined: that of professionals and of the users, with the former sub-divided into different groups according to their professional profile. The main contents of health information to include in the products generated differed for each interest group, as well as the most suitable formats and channels in each case.

Discussion

The information needs of professionals were oriented to the improvement of their professional practice. The importance of working on the dissemination of the information already generated, was also shown. The users stated that they only need information directly related to their health status, and identified their referring doctor as the person in charge of having this information and transmitting it.

Keywords:
Health communication
Access to information
Health information exchange
Information dissemination
Community participation

Article

These are the options to access the full texts of the publication Journal of Healthcare Quality Research
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Journal of Healthcare Quality Research

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
Tools
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos