Healthcare accreditation seeks to promote the organisational change in healthcare organisations from an approach that values the level of progress achieved through a validated reference framework. The aim of this paper is to analyse the role played by accreditation through the experience perceived by health professionals during the process of self-assessment and external evaluation, taking into account three dimensions of analysis: focus on the patient, internal organisation and leadership, and impact on the clinical aspects of healthcare.
Material and methodsDesign: Semi-structured interviews with key informants from clinical management units (CMU) within the Andalusian Health System (Spain). Participants: The key informants in each CMU were the clinical leader, the head of nursing and two health professionals (doctors and nurses). A qualitative research protocol was employed to conduct the semi-structured interviews (n=52 interviews) with physicians and nurses, in order to analyse their experience with the accreditation process.
ResultsThe analysis identified four main outcomes related to the accreditation process perceived by professionals: (1) A benchmarking conceptualisation of the process; (2) Improvements in patient-centred care, quality of clinical records, and organisational culture of the units; (3) Improvement of patient safety culture; (4) As negative outcomes, a slight perception of bureaucratisation and standardisation of the clinical practice.
ConclusionsThe described initiative of accreditation process in Andalusia (Spain) is widely perceived as positive by health professionals since it fosters the organisational change, although it also has a slightly negative bureaucratisation effect on clinical practice.
La acreditación de la asistencia sanitaria trata de fomentar el cambio organizacional en las empresas de asistencia sanitaria desde un enfoque que valora el nivel de progreso logrado a través de un marco de referencia validado. El objetivo de este artículo es analizar el papel desempeñado por la acreditación a partir de la experiencia percibida por los profesionales sanitarios durante el proceso de autoevaluación y evaluación externa, teniendo en cuenta 3 dimensiones de análisis: atención al paciente, organización interna y dirección, y repercusiones en los aspectos clínicos de la asistencia sanitaria.
Material y métodosDiseño: entrevistas semiestructuradas con informantes clave de las unidades de gestión clínica (UGC) dentro del Servicio Andaluz de Salud, España. Participantes: los informantes clave en cada UGC fueron el jefe del equipo clínico, la jefa de enfermería y 2 profesionales sanitarios (médicos y enfermeras). Se empleó un protocolo de investigación cualitativa para realizar entrevistas semiestructuradas (n=52 entrevistas) con médicos y enfermeras, a fin de analizar su experiencia con el proceso de acreditación.
ResultadosEl análisis identificó 4 resultados principales relacionados con el proceso de acreditación percibidos por los profesionales: 1) una conceptualización de referencia del proceso; 2) mejoras en la asistencia centrada en el paciente, la calidad de las historias clínicas y la cultura organizativa de las unidades; 3) mejora de la cultura de seguridad del paciente, y 4) como resultados negativos, una ligera percepción de la burocratización y estandarización de la práctica clínica.
ConclusionesLa iniciativa descrita del proceso de acreditación en Andalucía, España es percibida ampliamente como positiva por los profesionales sanitarios ya que fomenta el cambio organizativo, aunque también tiene un efecto de burocratización ligeramente negativo en la práctica clínica.